Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor MarcB » ma feb 18, 2019 16:02

poekske schreef:Iets verkopen lukt altijd als de prijs maar laag genoeg is, is simpele marktwerking

Als jij je vlees inkoopt ( als voorbeeld!!) onder kostprijs van de boer. Dus die boer groeit om z’n kosten te verdelen over een groter geheel om aan jouw inkoopprijs nog iets te verdienen. Gevolg er komt meer vlees op de markt dus jij kan het nog goedkoper inkopen. En de hele cirkel begint weer van voor af aan.
Alleen wie heeft het lef om daar tegenin te gaan en te zeggen wij willen een eerlijke prijs krijgen/betalen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor poekske » ma feb 18, 2019 17:25

Helemaal gelijk. Maar ik koop simpel in. Laat een dier slachten, trek er de kosten van slachten en transport naar mij af, en wat overblijft vergeleken met wat ik zou betalen als ik hem koop aan handelaar, betaal ik aan de boer ( familie en vrienden) en dat is soms heeeeeeel veel verschil...
Denk dus dat het wel boven de kostprijs is :wink: .
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » ma feb 18, 2019 17:50

Uitbreiden heeft volgens mij weinig zin dat kun je nu wel zien .als je nu een goed draaiend bedrijf hebt zeg met 130 ml en genoeg land vraag ik mij af waarom ingods naam groter wil worden .je gaat alleen maar minder verdienen .heb de laatste weken een stuk of wat boekhouding gezien en daar uit blijkt wederom dat het gewoon niet beter op
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Grazy » ma feb 18, 2019 18:53

Grote bedrijven kunnen gerust geld verdienen als het goed gemanaged is, maar het probleem is dat hier en in DK veel boeren tegen hun wil gedwongen worden door de bank om te groeien als ze een nieuwe stal willen bouwen en dan gaat het vaak fout (n)
Zoals hier een grote boer altijd zei "I created a monster and now I'm afraid of it" (n)
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor boer pieter » ma feb 18, 2019 20:01

het probleem is ook vaak dat boeren te veel luisteren naar de landbouw verenigingen ,ik heb ze ook vaak horen zeggen, als je wat meer koeien hebt da krijg je het zelf wat gemakkelijker ,ik weet zeker dat het voor veel boeren gewoon niet zo is ,lang niet iedereen is geschikt om een groot bedrijf te managen met alle gevolgen van dien ,ik hoor ook wel eens dat ze zeggen als je wat kleiner bent moet je ook altijd zelf ,waardeloos argument als het goed draait kun je wel af en toe een aflosser hebben
boer pieter

Berichtdoor edward28 » ma feb 18, 2019 20:11

Roderick schreef:
wijnbergen schreef:Niet persoonlijk bedoeld Roderick maar ik zie je in andere topics nog wel eens tekeer gaan en dan denk ik denk aan je hart. Ben zelf ook wel realist, als over 20 jaar de meerderheid het niet meer wil dat we veehouden dan is dat zo, zie de nertsen. Maar dan is er toch wel weer wat anders waar we ons mee bezig houden, of we gaan naar Ca, lijkt me (y) land om te boeren.

Het zal wel een verschil in karakter zijn. Je hebt in stress situaties 3 reacties
1 :arrow: Fight
2 :arrow: Flight
3 :arrow: Freeze
Ik kan erg, en dan bedoel ik HEEL ERG slecht tegen onrecht en bedrog.
Het is voor mij ook heel mijn leven al totaal onbegrijpelijk dat de meerderheid alle shit over zich heen laat komen, en dat slikt als zoete koek onder het motto " daar kan ik toch niets aan veranderen"
JUIST doordat velen zo denken, zitten ze in NL nu met die shit :yes: :yes:
Was er vanaf het begin (25 jaar geleden) al flinke weerstand geweest, was het NOOIT zover gekomen.
Het gelaten gedrag van mensen wanneer ze in de nek gezeken worden zal ik nooit begrijpen. :no: :no:
Ik kan om bepaalde dingen idd heel kwaad worden :yes: :yes: , net zoals Trump op tv is als een rode lap voor mij. :yes:
Dat zo'n verrot persoon de baas kan zijn van zo'n machtig land en mensen hem nog verdedigen ook :shock: :shock: :shock:
Elke dag, liegt, bedriegt, misbruikt hij macht en gebruikt hij elke verrotte manier om zijn zin door te drammen, en hij blijft maar doorgaan.
Ja, daar kan ik mij druk om maken :yes: :yes: , het zou mensen sieren als ze ook wat vaker op zouden staan tegen onrecht. :yes: :yes:

En dat zou misschien een zeer goeie president geweest zijn Rodi?? De Amerikaanse ‘waakhond’ Judicial Watch heeft na een beroep op de FOIA (wet openbaarheid bestuur) officiële documenten in handen gekregen waaruit blijkt dat de top van de FBI onder president Obama een ‘lange lijst’ misdrijven van Hillary Clinton verborg, en alles uit de kast haalde om ervoor te zorgen dat zij niet zou worden aangeklaagd voor het roekeloos omgaan met vertrouwelijke informatie (waaronder staatsgeheimen).
edward28

Berichtdoor wijnbergen » ma feb 18, 2019 20:13

helemaal mee eens, het doel moet niet zijn zoveel mogelijk koeien hebben maar zoveel mogelijk lol in je werk, voor de 1 is dat veel koeien en voor de ander zo min mogelijk koeien :cheers:
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Roderick » ma feb 18, 2019 20:25

Wie zegt dat ik een Clinton fan ben :shock:
Lijkt wel alsof je direct voor Clinton bent, wanneer je tegen Trump bent. :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor edward28 » ma feb 18, 2019 20:42

Roderick schreef:Wie zegt dat ik een Clinton fan ben :shock:

Den deze voor Trump is even erg..
edward28

Berichtdoor Roderick » ma feb 18, 2019 20:50

Talis schreef:
Je moet zorgen dat je niet in stress situaties komt roderick. dan hoef je die keuzes niet te maken. diegenen die hier niet meer wonen maken zicht drukker om de regelgeving dan de wijzelf. Zelf zijn we lid van lto en ddb. Dat heeft meer zin vind ik dan een beetje lopen klagen en zeuren op het vtf. want wat levert dat tot op heden op. nada niente. dus prima dat mensen hier lopen te klagen en afkraken van elke standsorganisatie maar kom dan zelf eens met concrete plannen. Jullie weten het tenslotte allemaal zo goed. Als we nou met zn allen afspreken om 14 dagen de melk weg te laten lopen. dan maak je een statement. Maar we weten allemaal dat zulke dingen never nooit gaat gebeuren. Want boeren zitten niet op 1 lijn. Iedereen wil wat het beste is voor zichzelf.
Heb jij al voor het witte huis gestaan om tegen trump te demonstereren?? waarschijnlijk veel verder dan tegen je collegaboeren en hier op het vtf lopen klagen heb jij ook niet gedaan tegen trump..
Je kunt als eenling van alles roepen, maar neem maar van mij aan dat gaat de wereld niet veranderen noch redden.

:lol: :lol: :lol:
En hoe heeft heel de NL veehouderij zich dan in deze stress situatie gefrommeld als het zo makkelijk is om er van weg te blijven. :roll:

Die concrete plannen heb ik jaren lang voor gestreden, maar dat vonden ze allemaal maar gedoe :yes: "het viel toch allemaal wel mee" :roll: :roll:
Melk dumpen heb ik ook gedaan, en was en ben daar nu nog groot voorstander van in groot groeps verband (y) (y)
Het was destijds die klote LTO die zich er met hand en tand tegen verzette (n) (n) (n) , want dat was slecht voor ons imago :roll: :roll: :roll: Elke keer weer de LTO die de veehouderij dichter bij de afgrond bracht. :x :x

Verder zie ik het zo als "buitenlander"

20 jaar geleden zaten wij allemaal op de Titanic (melkveehouderij) :yes: :yes:
Op een bepaald moment waren er een stel mensen op de Titanic die vonden dat we een andere koers moesten varen, want ze zagen een ijsberg aankomen in de verte :!: :!: Eerste stuurman (NMV) zag het ook, maar de kapitein (LTO), die zag nix en zei dat het allemaal wel goed kwam (die had al lang een luxe reddingsboot geregeld voor zichzelf). Daarop bleef dat kleine groepje erop hameren dat die ijsberg langzaam maar zeker dichterbij kwam en dat we moesten bijsturen. Jarenlang werden ze weggejouwd en bleef de kapitein roepen dat het wel goedkwam. Hij zag geen ijsberg. Eerste stuurman wel, maar had niet genoeg macht om iets te doen, omdat de meerderheid aan boord blind achter de Kapitein aan liepen. :?
Die ijsberg kwam steeds dichter en dichterbij, en ondanks duidelijke en harde waarschuwingen van dat kleine groepje werd er niets gedaan. Uiteindelijk dacht dat groepje "Fuck It", en die zijn van boord gesprongen en naar die ijsberg gezwommen. Daar is het iig relatief veilig. Eindelijk op de ijsberg zien ze luid en duidelijk de Titanic RECHT op hun afstevenen, en ze weten onderhand zonder twijffel dat die ijsberg er is. Om ze toch nog proberen te redden zwaaien ze en schreeuwen ze vanaf die ijsberg dat ze koers moeten veranderen. :!: :!: :!: Ondertussen zien de kapitein en de meeste passagiers echt die ijsberg wel, maar hun ego kan het echt niet aan om toe te geven dat ze fout zaten. Ipv op het laatste moment nog bij te sturen, vinden ze de mensen die hun willen helpen met hun geschreeuw en gezwaai maar rete irritant en vragen ze of ze effe hun kop kunnen houden, zodat ze in alle rust op die ijsberg kunnen knallen. Wanneer dat gebeurd, is de rede dat het schip zinkt ook niet de ijsberg volgens hun......nee dat schip was gewoon niet goed. :roll: :roll: :roll:
Roderick

Berichtdoor Roderick » ma feb 18, 2019 20:53

edward28 schreef:
Roderick schreef:Wie zegt dat ik een Clinton fan ben :shock:

Den deze voor Trump is even erg..

Wat wil je nu zeggen :?: :?:
Roderick

Berichtdoor Henk » di feb 19, 2019 10:30

Roderick schreef:
wijnbergen schreef:Niet persoonlijk bedoeld Roderick maar ik zie je in andere topics nog wel eens tekeer gaan en dan denk ik denk aan je hart. Ben zelf ook wel realist, als over 20 jaar de meerderheid het niet meer wil dat we veehouden dan is dat zo, zie de nertsen. Maar dan is er toch wel weer wat anders waar we ons mee bezig houden, of we gaan naar Ca, lijkt me (y) land om te boeren.

Het zal wel een verschil in karakter zijn. Je hebt in stress situaties 3 reacties
1 :arrow: Fight
2 :arrow: Flight
3 :arrow: Freeze
Ik kan erg, en dan bedoel ik HEEL ERG slecht tegen onrecht en bedrog.
Het is voor mij ook heel mijn leven al totaal onbegrijpelijk dat de meerderheid alle shit over zich heen laat komen, en dat slikt als zoete koek onder het motto " daar kan ik toch niets aan veranderen"
JUIST doordat velen zo denken, zitten ze in NL nu met die shit :yes: :yes:
Was er vanaf het begin (25 jaar geleden) al flinke weerstand geweest, was het NOOIT zover gekomen.
Het gelaten gedrag van mensen wanneer ze in de nek gezeken worden zal ik nooit begrijpen. :no: :no:

Ik kan om bepaalde dingen idd heel kwaad worden :yes: :yes: , net zoals Trump op tv is als een rode lap voor mij. :yes:
Dat zo'n verrot persoon de baas kan zijn van zo'n machtig land en mensen hem nog verdedigen ook :shock: :shock: :shock:
Elke dag, liegt, bedriegt, misbruikt hij macht en gebruikt hij elke verrotte manier om zijn zin door te drammen, en hij blijft maar doorgaan.
Ja, daar kan ik mij druk om maken :yes: :yes: , het zou mensen sieren als ze ook wat vaker op zouden staan tegen onrecht. :yes: :yes:

AMEN :idea: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor gary » di feb 19, 2019 11:20

Ze zijn gelukkig niet allemaal verzopen daar op de titanic :mrgreen:
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor Talis » wo feb 20, 2019 14:02

Roderick schreef:
Talis schreef:
Je moet zorgen dat je niet in stress situaties komt roderick. dan hoef je die keuzes niet te maken. diegenen die hier niet meer wonen maken zicht drukker om de regelgeving dan de wijzelf. Zelf zijn we lid van lto en ddb. Dat heeft meer zin vind ik dan een beetje lopen klagen en zeuren op het vtf. want wat levert dat tot op heden op. nada niente. dus prima dat mensen hier lopen te klagen en afkraken van elke standsorganisatie maar kom dan zelf eens met concrete plannen. Jullie weten het tenslotte allemaal zo goed. Als we nou met zn allen afspreken om 14 dagen de melk weg te laten lopen. dan maak je een statement. Maar we weten allemaal dat zulke dingen never nooit gaat gebeuren. Want boeren zitten niet op 1 lijn. Iedereen wil wat het beste is voor zichzelf.
Heb jij al voor het witte huis gestaan om tegen trump te demonstereren?? waarschijnlijk veel verder dan tegen je collegaboeren en hier op het vtf lopen klagen heb jij ook niet gedaan tegen trump..
Je kunt als eenling van alles roepen, maar neem maar van mij aan dat gaat de wereld niet veranderen noch redden.

:lol: :lol: :lol:
En hoe heeft heel de NL veehouderij zich dan in deze stress situatie gefrommeld als het zo makkelijk is om er van weg te blijven. :roll:

Die concrete plannen heb ik jaren lang voor gestreden, maar dat vonden ze allemaal maar gedoe :yes: "het viel toch allemaal wel mee" :roll: :roll:
Melk dumpen heb ik ook gedaan, en was en ben daar nu nog groot voorstander van in groot groeps verband (y) (y)
Het was destijds die klote LTO die zich er met hand en tand tegen verzette (n) (n) (n) , want dat was slecht voor ons imago :roll: :roll: :roll: Elke keer weer de LTO die de veehouderij dichter bij de afgrond bracht. :x :x

Verder zie ik het zo als "buitenlander"

20 jaar geleden zaten wij allemaal op de Titanic (melkveehouderij) :yes: :yes:
Op een bepaald moment waren er een stel mensen op de Titanic die vonden dat we een andere koers moesten varen, want ze zagen een ijsberg aankomen in de verte :!: :!: Eerste stuurman (NMV) zag het ook, maar de kapitein (LTO), die zag nix en zei dat het allemaal wel goed kwam (die had al lang een luxe reddingsboot geregeld voor zichzelf). Daarop bleef dat kleine groepje erop hameren dat die ijsberg langzaam maar zeker dichterbij kwam en dat we moesten bijsturen. Jarenlang werden ze weggejouwd en bleef de kapitein roepen dat het wel goedkwam. Hij zag geen ijsberg. Eerste stuurman wel, maar had niet genoeg macht om iets te doen, omdat de meerderheid aan boord blind achter de Kapitein aan liepen. :?
Die ijsberg kwam steeds dichter en dichterbij, en ondanks duidelijke en harde waarschuwingen van dat kleine groepje werd er niets gedaan. Uiteindelijk dacht dat groepje "Fuck It", en die zijn van boord gesprongen en naar die ijsberg gezwommen. Daar is het iig relatief veilig. Eindelijk op de ijsberg zien ze luid en duidelijk de Titanic RECHT op hun afstevenen, en ze weten onderhand zonder twijffel dat die ijsberg er is. Om ze toch nog proberen te redden zwaaien ze en schreeuwen ze vanaf die ijsberg dat ze koers moeten veranderen. :!: :!: :!: Ondertussen zien de kapitein en de meeste passagiers echt die ijsberg wel, maar hun ego kan het echt niet aan om toe te geven dat ze fout zaten. Ipv op het laatste moment nog bij te sturen, vinden ze de mensen die hun willen helpen met hun geschreeuw en gezwaai maar rete irritant en vragen ze of ze effe hun kop kunnen houden, zodat ze in alle rust op die ijsberg kunnen knallen. Wanneer dat gebeurd, is de rede dat het schip zinkt ook niet de ijsberg volgens hun......nee dat schip was gewoon niet goed. :roll: :roll: :roll:

Ik ga er ook maar vanuit dat er voldoende reddingsvlotten zijn waar ik op terecht kan.
Talis

Berichtdoor boer pieter » wo feb 20, 2019 17:40

Dat betwijfel ik wie moet jullie Dan redden
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie