Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor hendrik83 » wo feb 20, 2019 19:30

Talis schreef:
Roderick schreef:
Talis schreef:
Je moet zorgen dat je niet in stress situaties komt roderick. dan hoef je die keuzes niet te maken. diegenen die hier niet meer wonen maken zicht drukker om de regelgeving dan de wijzelf. Zelf zijn we lid van lto en ddb. Dat heeft meer zin vind ik dan een beetje lopen klagen en zeuren op het vtf. want wat levert dat tot op heden op. nada niente. dus prima dat mensen hier lopen te klagen en afkraken van elke standsorganisatie maar kom dan zelf eens met concrete plannen. Jullie weten het tenslotte allemaal zo goed. Als we nou met zn allen afspreken om 14 dagen de melk weg te laten lopen. dan maak je een statement. Maar we weten allemaal dat zulke dingen never nooit gaat gebeuren. Want boeren zitten niet op 1 lijn. Iedereen wil wat het beste is voor zichzelf.
Heb jij al voor het witte huis gestaan om tegen trump te demonstereren?? waarschijnlijk veel verder dan tegen je collegaboeren en hier op het vtf lopen klagen heb jij ook niet gedaan tegen trump..
Je kunt als eenling van alles roepen, maar neem maar van mij aan dat gaat de wereld niet veranderen noch redden.

:lol: :lol: :lol:
En hoe heeft heel de NL veehouderij zich dan in deze stress situatie gefrommeld als het zo makkelijk is om er van weg te blijven. :roll:

Die concrete plannen heb ik jaren lang voor gestreden, maar dat vonden ze allemaal maar gedoe :yes: "het viel toch allemaal wel mee" :roll: :roll:
Melk dumpen heb ik ook gedaan, en was en ben daar nu nog groot voorstander van in groot groeps verband (y) (y)
Het was destijds die klote LTO die zich er met hand en tand tegen verzette (n) (n) (n) , want dat was slecht voor ons imago :roll: :roll: :roll: Elke keer weer de LTO die de veehouderij dichter bij de afgrond bracht. :x :x

Verder zie ik het zo als "buitenlander"

20 jaar geleden zaten wij allemaal op de Titanic (melkveehouderij) :yes: :yes:
Op een bepaald moment waren er een stel mensen op de Titanic die vonden dat we een andere koers moesten varen, want ze zagen een ijsberg aankomen in de verte :!: :!: Eerste stuurman (NMV) zag het ook, maar de kapitein (LTO), die zag nix en zei dat het allemaal wel goed kwam (die had al lang een luxe reddingsboot geregeld voor zichzelf). Daarop bleef dat kleine groepje erop hameren dat die ijsberg langzaam maar zeker dichterbij kwam en dat we moesten bijsturen. Jarenlang werden ze weggejouwd en bleef de kapitein roepen dat het wel goedkwam. Hij zag geen ijsberg. Eerste stuurman wel, maar had niet genoeg macht om iets te doen, omdat de meerderheid aan boord blind achter de Kapitein aan liepen. :?
Die ijsberg kwam steeds dichter en dichterbij, en ondanks duidelijke en harde waarschuwingen van dat kleine groepje werd er niets gedaan. Uiteindelijk dacht dat groepje "Fuck It", en die zijn van boord gesprongen en naar die ijsberg gezwommen. Daar is het iig relatief veilig. Eindelijk op de ijsberg zien ze luid en duidelijk de Titanic RECHT op hun afstevenen, en ze weten onderhand zonder twijffel dat die ijsberg er is. Om ze toch nog proberen te redden zwaaien ze en schreeuwen ze vanaf die ijsberg dat ze koers moeten veranderen. :!: :!: :!: Ondertussen zien de kapitein en de meeste passagiers echt die ijsberg wel, maar hun ego kan het echt niet aan om toe te geven dat ze fout zaten. Ipv op het laatste moment nog bij te sturen, vinden ze de mensen die hun willen helpen met hun geschreeuw en gezwaai maar rete irritant en vragen ze of ze effe hun kop kunnen houden, zodat ze in alle rust op die ijsberg kunnen knallen. Wanneer dat gebeurd, is de rede dat het schip zinkt ook niet de ijsberg volgens hun......nee dat schip was gewoon niet goed. :roll: :roll: :roll:

Ik ga er ook maar vanuit dat er voldoende reddingsvlotten zijn waar ik op terecht kan.

Yup dat dachten ze toendertijd op de echte Titanic ook
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Talis » wo feb 20, 2019 21:56

Het is ook survival of the fittest.. En ik ga ervan uit dat grondgebondenheid en weiden in dit geval leidend zijn in de boeren die overleven.. Uiteindelijk gaan we steeds meer richting biologisch en ik zou niet weten hoe je dit kunt tegenhouden.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

aangepast HP
Talis

Berichtdoor Kasé5 » do feb 21, 2019 09:30

Als het nou is alleen grondgebondenheid wordt dan hebben we duidelijkheid en weten we eindelijk waar we aan toe zijn.
Al moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf veel liever wat intensiever ben om de kuil-en maishopen maar niet in de keuken te zien verschijnen :mrgreen:

G.g.h. wordt echter ook gauw makkie; er staat hier inmiddels meer ha's te koop dan dat je genoeg melkers voor bijpassende hoeveelheid koeien zou kunnen vinden :?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor auke » do feb 21, 2019 13:17

poekske schreef:Iets verkopen lukt altijd als de prijs maar laag genoeg is, is simpele marktwerking

onjuist Poekse. Wet van Say klopt niet altijd en overal
Mensen kopen dingen niet omdat het goedkoop is maar omdat ze het willen hebben of een andere reden, niet alleen omdat het goedkoop is
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » do feb 21, 2019 14:45

Ja zie je ook met mobile telefonen die kunnen niet duur genoeg zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jappie » do feb 21, 2019 16:33

Was laatst in de 2 uur in de kpn winkel om wat dingen te regelen voor zakelijk telefonie en dergelijke. Maar die dure iphone s gaan idd als warme broodjes. Wel allemaal op afbetaling...
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor poekske » do feb 21, 2019 21:30

IPhone kun je mee stoefen, net als dure wagens. Met voeding stoeft niemand
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » do feb 21, 2019 21:37

poekske schreef:IPhone kun je mee stoefen, net als dure wagens. Met voeding stoeft niemand

Dat is toch eigenlijk wel heel janmer want met eten kun je zoveel meer dan met en dure auto of telefoon. Maar betekend wel dat je zelf inspanningen moet doen als je wilt stoefen met je kookkunsten en dat is velen denk ik te veel gedoe :roll:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Flyinghollander » vr feb 22, 2019 02:45

Misschien kunnen we weer terug komen tot het onderwerp Denemarken :wink:
Flyinghollander

Berichtdoor poekske » vr feb 22, 2019 05:46

Flyinghollander schreef:Misschien kunnen we weer terug komen tot het onderwerp Denemarken :wink:

Oké agent Fly :mrgreen: :wink:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » do apr 04, 2019 12:10

gister even op een dag voor jonge boeren geweest met mijn dochter en nog een paar die graag boer willen worden ,was niet verbaast (ik weet het al jaren ) dat er toch een heel deel jongeren een bedrijf willen wat is te overzien, en zelf actief mee te doen in alles wat er zo al is te doen ,natuurlijk zijn er ook die gaan voor groot ,maar dat is gewoon niet voor iedereen ,er was ook een man van een grote bank en een delegatie van een landbouw vwreniging en die zien ook dat het gewoon niet voor iedereen is ,en als je gaat voor een familie bedrijf eventueel met 1 vaste aflosser of medewerker helemaal nog niet zo dom is :yes: het is natuurlijk presies wat ik wil horen dat weet ik ook wel :lol: maar de bank man zei ook dat het ook gewoon erg moeilijk is voor jonge boeren om het gefinansiert te krijgen ,daarom kunnen ze eventueel beter eerst wat kleiner te beginnen en als ze inderdaad het vermogen hebben om groter te kopen ,dan hebben ze ook bewijs dat ze het kunnen en meer vertrouwen van een bank te krijgen
boer pieter

Berichtdoor Henk » do apr 04, 2019 12:20

Terug naar 25 jaar geleden dus :yes: Als je dat zo zegt klinkt het very ouwelullerig 8) maar je kunt ook zeggen de geschiedenis blijft zich herhalen :yes: en dan wordt ut interessant... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » do apr 04, 2019 21:00

Volgens mij zit die Deense bankman alles recht te praten wat krom is.
Deense banken/financiers hebben boeren 20 jr lang geadviseert/gedwongen méér te groeien dan dat ze eigenlijk wilden en nu de hele wereld weet dat de Deense melkveehouderij overgefinanciert is en daardoor nauwelijks meer vol te houden is en helemaal niet meer over te nemen is komen ze met zo'n Roodkapje-verhaal.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » vr apr 05, 2019 04:39

Ja maar het is wel de realiteit, half dk staat te koop maar er word maar weinig verkocht, banken zijn erg voorzichtig die hebben er wel van geleerd
boer pieter

Berichtdoor rvm » vr apr 05, 2019 07:22

boer pieter schreef: banken zijn erg voorzichtig die hebben er wel van geleerd

En boeren zijn voorzichtig, want die hebben er ook van geleerd.

Wie heeft dus van wie geleerd :?:
rvm

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie