Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor Talis » ma maart 11, 2019 05:50

poekske schreef:Komt dat eiwit en vet er zomaar in gewandeld misschien?

je zou het wel zeggen. hier ook altijd zo. Koeien die de kg vet en eiwit produceren met minder liters kunnen het altijd gemakkelijker doen...
Talis

Berichtdoor Henk » ma maart 11, 2019 13:40

Die ervaring heb ik ook altijd gehad :yes: Dikke melk is veel efficiënter dan die waterkanonnen :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wijde Blik » ma maart 11, 2019 23:37

Zal deze Geronimo ook wel niet voldoen denk ik:
305 dgn 11355kg 4.05 3.10 125LW

Laatste controle ( 205 dagen ) : 40.2kg 4.00 3.32 ( weer drachtig , Rush hour)
Wijde Blik

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Niels » di maart 12, 2019 10:32

Daar kan je per individuele koe pas wat van zeggen als je haar kg ds opname weet. :yes: (y)
Niels

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 10:46

@ WB: prima productie. Had ze 4.8 vet gaf ze nog 9500 kg melk bij zelfde kg v (y)
Maar wat Niels zegt is ook een goeie :yes: omdat ik weet dat onze koeien met hun dikke melk vlot 5 kg ds minder per dag vraten dan de getallen die ik op vtf altijd voorbij zag komen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » di maart 12, 2019 14:17

heb 14 pinken lopen die geinsemineerd en gedeeltelijk drachtig zijn. 9 daarvan hadden totaal 12 insemeninaties nodig voor de dracht.. en heb 5 big positions lopen die goed zijn voor 16 inseminaties. Waarvan er 3 net nog weer zijn geinsemineerd.... Terwijl big postion 106 voor dochtervruchtbaarheid heeft. :?: :?: :?:
Talis

Berichtdoor melker » za maart 16, 2019 10:15

Heb afgelopen herfst en winter veel pinken geïnsemineerd, ergens in januari de Stier er maar weer bij gedaan. Stier scoort 90 % bevruchting na eerste dekking, met insemineren ca 70% en dan mis ik ook nog flink aantal tochtigheden waardoor ze nog later afkalven :( Kan genoeg fokkalveren krijgen voor weinig, dus ga niet weer pinken insemineren :no: Bij weiden in de zomer al helemaal niet, dan Stier maar vaker vervangen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor king » ma maart 18, 2019 21:10

boer pieter schreef:
Niels schreef:Het gaat uiteindelijk toch om de kilo's vet en eiwit die alle koeien samen produceren. Dat de ene koe dat met wat meer liters doet dan de andere dat is nou 1maal zo.

ja maar een koe met hoge gehaltes slijten minder hard en worden ouder ,je moet het zo bekijken een koe moet 600 liter bloed rond pompen om 1 liter melk te maken dus als de melk dikker is hoeft ie minder hard te werken

Gaat hier iig lang niet altijd op :roll: (hoewel ik ook liever dikkere melk heb)
Oudste 4 koeien hier in stal hebben (zwaar) ondergemiddelde gehaltes :oops: , maar lopen er dus nog wel steeds (y)
Sterker nog van onze 7 100tonners had er maar 1 bovengemiddelde gehaltes (btw 1 daarvan loopt er nog en is dus 1 van die bovenste 4)
Daar staat dan nog wel tegenover, dat onze oudste koe ooit de ton niet vol maakte :roll: , maar wel hele hoge gehaltes had

kortom, hoge gehalte koeien worden hier zeker niet makkelijker ouder :idea:

Om verder nog wat op de gehalte fokkerij verder in te haken, wij hebben hier ook echt wel het streven, om dat de komende jaren flink te verhogen. Zitten nu met de liters zo rond de 10000 en dat vind ik voor onze bedrijfsvoering wel een mooi getal om dat te handhaven, dus nu maar wat meer die gehaltes omhoog stuwen :idea: . Vind alleen die +.40 eiwit van Melker wel wat erg optimistisch, want dan blijven er wel errug weinig stieren over :roll:.
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor poekske » ma maart 18, 2019 21:37

Kan je de gehaltes niet omhoog krijgen door wat extra energie te geven zoals bvb tarwe?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor king » ma maart 18, 2019 21:41

poekske schreef:Kan je de gehaltes niet omhoog krijgen door wat extra energie te geven zoals bvb tarwe?

zou zo maar kunnen, maar past niet in ons voersysteem, dus vooral zien te bereiken met fokkerij en selectie
king

Berichtdoor poekske » ma maart 18, 2019 22:16

Een kilootje tarwe lijkt me rapper resultaat geven dan rietje zaad?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor king » ma maart 18, 2019 23:09

poekske schreef:Een kilootje tarwe lijkt me rapper resultaat geven dan rietje zaad?

das op zich wel waar, maar hebben geen mengert om het er ff doorheen te gooien
king

Berichtdoor Hindrik » ma maart 18, 2019 23:13

King schreef:
''Sterker nog van onze 7 100tonners had er maar 1 bovengemiddelde gehaltes (btw 1 daarvan loopt er nog en is dus 1 van die bovenste 4)
Daar staat dan nog wel tegenover, dat onze oudste koe ooit de ton niet vol maakte :roll: , maar wel hele hoge gehaltes had''

En als je naar de geproduceerde kg v/e kijkt?
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor king » ma maart 18, 2019 23:25

Dan kan je die oudste koe gerust tussen dat rijtje 100tonners zetten, maar denk dat we daarnaast maar 1 koe hebben gehad die echt ruim de 90000 gepasseerd is geweest(die qua gehaltes ong. op het gem. zat), die je er nog aan toe kunt voegen, maar dan nog hebben de lage gehalte koeien de overhand.

en van die overige 3 oudste koeien zal er 1 binnen een paar maanden de ton wel vol maken (y) en een ander zou dat ook zo maar kunnen gaan halen (q) (btw, laatste niet, want die zijn we aant afmelken)
king

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij