Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor maistro » ma maart 11, 2019 18:14

christo schreef:
G.U. schreef:Zou tijgersnest daaraan meegewerkt hebben?

Ik ga weer even naar mijn bombuilding uiers branden.

Je durft :shock:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor sivert » ma maart 11, 2019 21:54

Rob MB schreef:Emissie arme vloeren is ook een stukje dierenwelzijn, Dieren die niet in de ammoniak lucht rondhangen presteren beter.

Hier kan ik opzicht nog wel inkomen, maar of je onder aan de streep minder "uitstoot" de lucht in knalt lijkt mij op z'n minst twijfelachtig. Ik weet wel dat de betonfabrikanten honderdduizenden euro's ertegen aan moeten knallen om 'twijfelachtige" certificaten en testen binnen te halen. Maar heb je hem niet kan je niet verkopen.

Net als "DLG / maatlat" certificaten op matrassen. Ze zijn niet praktijk gericht, voor de gene die niet dagelijks een DLG rapport leest onmogelijk te begrijpen, kosten klauwen met geld, maar als je het niet hebt mag je niet leveren.

Bij ons zijn tochtige koeien altijd te vinden in het deel met de ouderwetse roostervloer. Het nieuwe deel met de Ecovloer is minder in trek bij tochtige koeien en zelf vind ik de gewone betonvloer ook fijner om op te lopen. Die verbetering van dierenwelzijn kun je wel schrappen. Bovendien hebben we het eerste jaar een hele serie vaarzen op deze vloer verspeeld door beschadigde voorklauwen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor christo » di maart 12, 2019 07:48

maistro schreef:
christo schreef:

Scheren vind ik te gevaarlijk. :mrgreen:
christo

Berichtdoor christo » di maart 12, 2019 07:52

sivert schreef:
Rob MB schreef:Emissie arme vloeren is ook een stukje dierenwelzijn, Dieren die niet in de ammoniak lucht rondhangen presteren beter.

Hier kan ik opzicht nog wel inkomen, maar of je onder aan de streep minder "uitstoot" de lucht in knalt lijkt mij op z'n minst twijfelachtig. Ik weet wel dat de betonfabrikanten honderdduizenden euro's ertegen aan moeten knallen om 'twijfelachtige" certificaten en testen binnen te halen. Maar heb je hem niet kan je niet verkopen.

Net als "DLG / maatlat" certificaten op matrassen. Ze zijn niet praktijk gericht, voor de gene die niet dagelijks een DLG rapport leest onmogelijk te begrijpen, kosten klauwen met geld, maar als je het niet hebt mag je niet leveren.

Bij ons zijn tochtige koeien altijd te vinden in het deel met de ouderwetse roostervloer. Het nieuwe deel met de Ecovloer is minder in trek bij tochtige koeien en zelf vind ik de gewone betonvloer ook fijner om op te lopen. Die verbetering van dierenwelzijn kun je wel schrappen. Bovendien hebben we het eerste jaar een hele serie vaarzen op deze vloer verspeeld door beschadigde voorklauwen.

Hier dezelfde ervaringen. Zowel voor dierwelzijn als de boer een slechtere vloer dan roosters. Blokjesprofiel is erg scherp en geeft beschadigingen aan de koeien. De boer mag elke dag op een bom werken. Daarnaast veel schuim in de put en heb niet het idee dat gas door de klepjes wordt tegengehouden. Ik denk dat de metingen van de vloer zwaar gemanipuleerd zijn. Heeft WUR ook iets met die metingen te maken die men doet in de proefstallen?
christo

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 10:58

maistro schreef:
christo schreef:

Gewoon onder het mest mixen doen :yes: Met 1 vlammetje pak je dan in 1 keer alle uiers (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di maart 12, 2019 11:01

Ik meende laatst eens gehoord te hebben dat wr wen boer is die de mest wil affakkelen. Maw de methaan verbranden. Is nog duurzaam ook omdat methaan een zwaarder broeikasgas is dan koolstofdioxide
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di maart 12, 2019 11:01

Is een beetje overtrokken Rob. Stallen zijn tegenwoordig hoog en open dus lots of frisse air (y) :yes:
Verder kun je het goedkoopste en simpelste met je voer sturen op de ammoniakuitstoot.
Had ik al gezegd volgens mij dat wanneer het ureum hoog is (bij ons was 25 al hoog) dat de ammoniak je bij windstil weer op de ogen slaat wanneer je over het rooster loopt.

Henk

Berichtdoor wit » di maart 12, 2019 15:25

G.U. schreef:Ik meende laatst eens gehoord te hebben dat wr wen boer is die de mest wil affakkelen. Maw de methaan verbranden. Is nog duurzaam ook omdat methaan een zwaarder broeikasgas is dan koolstofdioxide

:yes: ze zijn al tot de conclusie gekomen dat er bij lage temperaturen geen methaan uit de mest vrijkomt.
iig niet genoeg om af te fakkelen.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » wo apr 03, 2019 14:30

In de vfocus staat een zeer interessant artikel ofer ammoniakuitstoot bij de bron aanpakken. Nl het toevoegen van gebluste kalk en luchtafzuiging van de mestkelder icm een luchtwasser. Enig puntje van aandacht is dat je nog al wat meer opslag nodig bent want in het artikel wordt gesteld dat een kelder van 300 kuub er 15 kuub water in moet met 7 kilo gebluste kalk er in opgelost. De kelder zal ook niet helemaal vol mogen omdat je de lucht dan niet meet kunt afzuigen. Ik ben zeer benieuwd naar een proefstal
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » wo apr 03, 2019 16:57

Dat jullie eigenlijk die bullshit nog willen lezen...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » do apr 04, 2019 09:57

Zag het ook voorbij komen. Ben benieuwd :yes: Er zal ws een scheikundige berekening achter zitten :yes: Neem wel mee in overweging dat de kalk bezinkt, net als zand. Nu gaat het maar om een klein beetje dus zal wel los lopen vermoed ik.

Henk

Berichtdoor maistro » za apr 06, 2019 04:49

sivert schreef:

Hoe verklaar jij de beschadigingen aan voorkauwen?
Verkoper zij het tegenovergestelde, maar daar is hij natuurlijk ook salesman voor
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor maistro » za apr 06, 2019 19:17

@christo @silvert wat hebben jullie voor boxbedekking cq diepstrooisel wat in de box?
Icm doorlatendheid
maistro

Berichtdoor christo » za apr 06, 2019 21:18

maistro schreef:@christo @silvert wat hebben jullie voor boxbedekking cq diepstrooisel wat in de box?
Icm doorlatendheid

1 na beste die er is: gescheiden mest. Bevalt goed.
christo

Berichtdoor bekapper » za apr 06, 2019 21:24

Waar op de voorklauwen waren de beschadigingen?
bekapper

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal