Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor boer pieter » di maart 12, 2019 13:14

Henk schreef:
G.U. schreef:Heb je de menger toch wat te snel van de hand gedaan

Nee hoor. Nog geen seconde spijt van. Normaal gesproken zou het de bedoeling zijn dat ik alleen maar grof kuilgras zou voeieren met een snuffie mais. De kleineren iets meer mais om het gersten-erwtenmeel te binden.
Onze wagen kan wel wegen. Was ik eik niet van plan maar het zat erop op deze demowagen (y) en is toch wel makkelijk om te zien hoeveel meel ik in de wagen kiep :yes:

Grootste winst is voor mij de besparing op diesel. Voorheen 25 liter per dag, nu amper 3 liter.

moet je eens gaan prakken komt er nog een paar liter bij :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » di maart 12, 2019 13:18

boer pieter schreef:
Henk schreef:

Nee hoor. Nog geen seconde spijt van. Normaal gesproken zou het de bedoeling zijn dat ik alleen maar grof kuilgras zou voeieren met een snuffie mais. De kleineren iets meer mais om het gersten-erwtenmeel te binden.
Onze wagen kan wel wegen. Was ik eik niet van plan maar het zat erop op deze demowagen (y) en is toch wel makkelijk om te zien hoeveel meel ik in de wagen kiep :yes:

Grootste winst is voor mij de besparing op diesel. Voorheen 25 liter per dag, nu amper 3 liter.

In de tank ook, dus al met al zal dat wel mee vallen
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Flyinghollander » di maart 12, 2019 14:26

boer pieter schreef:
Henk schreef:

JA pieter we weten het nu wel.
Flyinghollander

Berichtdoor sivert » di maart 12, 2019 21:16

Arno schreef:Graan verbouwen kan niet uit maar nix verbouwen of weggeven wel :?: jullie hebben een bijzondere manier van rekenen :yes: :lol:

Het land wat we in natuurbeheer hebben zal inderdaad minder opbrengen, 1 keer hooien en de 2e en laatste snede in de herfstkuil drukken. Daar staat een nette vergoeding tegenover en deze grond telt gewoon mee voor toeslagrechten en mestplaatsingsruimte wat maakt dat het zeker wel uit kan.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor ramos fan » wo maart 13, 2019 11:23

sivert schreef:
poekske schreef:Geen mogelijkheid om graan of mais te telen ipv 10 jaar gras verzamelen?

De mais verbouw ik op zandgrond (land op afstand) en ik vind mais niet zo geschikt voor de zware klei waar we op zitten. Het weer gaat dan het oogsttijdstip bepalen i.p.v. de rijpheid. En tarwe telen kan niet uit, ik zou alles moeten laten doen. We hebben nu wel ruim 12 ha in agrarisch natuurbeheer (plas-dras en kruidenrijk grasland), de vergoeding is netjes en het scheelt weer grasopbrengst.

Je koopt zelf een rotorkopeg en de rest laat je doen. 10 ha ploegen 1200 euro. zaaien en zaad 1600 euro spuiten 3000 euro maaidorsen 1200 euro. Is 7000 euro.
100 ton tarwe 18000 euro.
50 ton stro 3500 euro.
kunstmest/drijfmest eerste 3 jaar een stuk minder dan grasland.
Op grasland heb je ook kosten. Volgens mij kan het best uit maar ik zal vast nog iets vergeten zijn
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor sivert » wo maart 13, 2019 12:00

ramos fan schreef:
sivert schreef:
poekske schreef:Geen mogelijkheid om graan of mais te telen ipv 10 jaar gras verzamelen?

De mais verbouw ik op zandgrond (land op afstand) en ik vind mais niet zo geschikt voor de zware klei waar we op zitten. Het weer gaat dan het oogsttijdstip bepalen i.p.v. de rijpheid. En tarwe telen kan niet uit, ik zou alles moeten laten doen. We hebben nu wel ruim 12 ha in agrarisch natuurbeheer (plas-dras en kruidenrijk grasland), de vergoeding is netjes en het scheelt weer grasopbrengst.

Je koopt zelf een rotorkopeg en de rest laat je doen. 10 ha ploegen 1200 euro. zaaien en zaad 1600 euro spuiten 3000 euro maaidorsen 1200 euro. Is 7000 euro.
50 ton stro 3500 euro.
Op grasland heb je ook kosten. Volgens mij kan het best uit maar ik zal vast nog iets vergeten zijn

Ik heb het er over gehad met Ete vd Laan en die zei dat het niet uit kon. Hij is zelf loonwerker en akkerbouwer en zal vast wel weten waar hij het over heeft. En dan heb je nog de stomme ganzen (n)
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor ramos fan » wo maart 13, 2019 12:36

[/quote]

50 ton stro 3500 euro.
Op grasland heb je ook kosten. Volgens mij kan het best uit maar ik zal vast nog iets vergeten zijn[/quote]

Ik heb het er over gehad met Ete vd Laan en die zei dat het niet uit kon. Hij is zelf loonwerker en akkerbouwer en zal vast wel weten waar hij het over heeft. En dan heb je nog de stomme ganzen (n)[/quote]

Dan snap ik niet waarom Ete geen gras gaat verbouwen. Misschien een keer aan je accountant vragen wat voordeliger is. En die ganzen is rot spul inderdaad. Maar zodra je schade hebt een vergoeding aanvragen. Maar ik ben blij dat we ze bijna nooit hebben
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Arno » wo maart 13, 2019 15:51

Tarwe groeit overal en altijd ,niet zo moeilijk doen met veel kosten maken dus ,no till in de oude graszode , round up en klaar.
Dat is hoe je geld verdiend met tarwe verbouwen :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk » wo maart 13, 2019 18:25

ramos fan schreef:
50 ton stro 3500 euro.

Bij ons op het zand zijn we al tevreden met 7 ton/ha.
Wel kunnen we besparen op kosten. Spuiten in wintergraan is hier zelden nodig.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » wo maart 13, 2019 22:17

graan is knap duur nu dus ben maar wat blij met mn worst met gemalen gerst. Gerst kost niet veel om te maken,
ploegen 60€.
zaaien 40€,
zaad 50€,
kas incl strooien 40€,
30 kuub stront 60€,
spuiten en middel 100€,
combinen 100€,
naar huis rijden 50€,
kost het 500€ thuis op een bult, 6 ton per ha is 83,33€ per ton. malen en in de zak doen kost 25€ per ton, dan heb je voor 110€ per ton een mooi product van eigen land (y) evt kun je landhuur nog rekenen, landhuur - hektaresteun kom je hier ongeveer op 0 uit.
Daarbij heb je nog een paar ton gratis stro (y)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor poekske » wo maart 13, 2019 22:31

wijnbergen schreef:graan is knap duur nu dus ben maar wat blij met mn worst met gemalen gerst. Gerst kost niet veel om te maken,
ploegen 60€.
zaaien 40€,
zaad 50€,
kas incl strooien 40€,
30 kuub stront 60€,
spuiten en middel 100€,
combinen 100€,
naar huis rijden 50€,
kost het 500€ thuis op een bult, 6 ton per ha is 83,33€ per ton. malen en in de zak doen kost 25€ per ton, dan heb je voor 110€ per ton een mooi product van eigen land (y) evt kun je landhuur nog rekenen, landhuur - hektaresteun kom je hier ongeveer op 0 uit.
Daarbij heb je nog een paar ton gratis stro (y)

Lijkt me idd veeeeel rendabeler dan 5 jaar gras verzamelen
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor melker » do maart 14, 2019 17:56

Graan telen in NL doe je alleen voor noodzakelijke wisselbouw bij akkerbouwer, als veehouder kost het verbouwen meer dan in DK, ploegen, 2 maal roteren en vooral dorsen kost veel meer. Opbrengst zit op noordelijke klei boven de 10 ton maar dan nog :no: uit ervaring :oops:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor poekske » do maart 14, 2019 17:58

Dus gras stockeren 4 jaar ver, graan kopen in de vorm van brokkies das rendabeler :roll:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » do maart 14, 2019 18:42

Arno schreef:Tarwe groeit overal en altijd ,niet zo moeilijk doen met veel kosten maken dus ,no till in de oude graszode , round up en klaar.
Dat is hoe je geld verdiend met tarwe verbouwen :yes:

Niet teveel in grondbewerking steken, dan kan het vast beter uit dan jaren lang gras vooruit schuiven.
Hier vorig jaar biel gras verkocht, nu nog 4-5 maand over, dat is zat. Kuil moet je ook op een plaat opslaan, dat beton kost ook geld.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor melker » do maart 14, 2019 19:37

Gras overschot hoor je hier weinig meer over na zeer droge zomer afgelopen jaar. Eerder kunstmestgift afbouwen, meer gras/kuil of hooi voeren, minder fanatiek bespuiten. Desnoods wat meer dieren houden. Op gras ben je ingesteld en heb je machines voor, ken hier niemand die er veel voordeel mee weet te halen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer