Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor Henk » vr maart 15, 2019 12:36

melker schreef: Eerder kunstmestgift afbouwen, meer gras/kuil of hooi voeren, minder fanatiek bespuiten.

Ik denk dat veel veehouders in dat vast stramien zitten van veel mest veel gras en veel eiwit eraf halen.
En eigenlijk moet je zo ook denken bij de huidige grond- en pachtprijzen. Maar iemand die alleen gras kan telen en waar de voorraad alleen maar groter wordt, kan gewoonweg geld verdienen met minder kunstmest strooien en eventueel deels verkopen op stam/als kuilvoer of als hooi.
Onkruid spuiten op grasland is bij alleen maaien zelden nodig. Maar ook hier zie je veehouders die standaard elk voorjaar hun grasland spuiten. En dat kan ik niet volgen.

Toevallig vanochtend in de 'denktank' bij de gemeente gezeten. Ook hier wil de gemeente naar een andere vorm van het pachtsysteem gaan. Bloemenranden gaat er zeker komen. Ook willen ze meer afwisseling van gewassen.

We waren het er met zn allen al vrij snel over eens dat de pachtprijs zal moeten zakken. Hier wil de gemeente ook best in mee.
Ook aangegeven dat aandeel percelen kortdurend verpachten (3 jaar) afgeschaft moet worden. Want elke nieuwe pachter denkt ik ga die grond niet op orde brengen voor de volgende pachter. Het idee wat we nu hebben is 6-10 jarige pacht.

Verder voorgerekend dat boeren best graan willen telen. Goed voor de grond, mooi voor de toeristen maar een drama voor de portemonnee. We hebben het voorstel opgenomen om een 'gewas-gerichte catalogus pachtprijs' te hanteren :)
Naargelang gewaskeuze, keuze voor chemische bespuiting, bemesten met ruige mest etc, ontstaat er een unieke pachtprijs waar zowel gemeente als pachter mee uit de voeten kan.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » vr maart 15, 2019 12:58

Dus dure grond pachten en dan geld verdienen door die niet maximaal te laten voeder opleveren? Ik snap er niks meer van :roll:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Clown » vr maart 15, 2019 13:02

Bij ons is de onkruiddruk hoger bij de percelen die we alleen maaien.
We wonen hier 21 jaar hebben een perceel dat we weiden nog nooit gespoten.
Terwijl we de maaipercelen ongeveer om de 5 jaar moeten spuiten voor hoofdzakelijk ridderzuring.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor melker » vr maart 15, 2019 13:50

Is bij ons ook de lastigste, probeer de ridderzuring zoveel mogelijk pleksgewijs, met rugspuit of met met spuit op quad te bestrijden. Heb ooit ook de zuring met melasse besproeid, vreten ze de plant wel helemaal op maar ze zijn er zo weer :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » vr maart 15, 2019 13:50

poekske schreef:Dus dure grond pachten en dan geld verdienen door die niet maximaal te laten voeder opleveren? Ik snap er niks meer van :roll:

Idd jij snapt er ook niks van 8) Heel simpel gesteld; het is de gemeente geld waard wanneer er een gewenste beperking op komt te liggen.
Wanneer zij graag bloemenranden en her en der een perceel graan wil zien omdat dat leuk is voor de toerist, en dat zij daarvoor de pachtprijs willen halveren zodat gemeente en boer allebei happy zijn, dan is het toch prima :yes:
Kun je als boer of als gemeente de hakken int zand zetten, maar dan kom je geen stap verder :no:

Henk

Berichtdoor poekske » vr maart 15, 2019 14:10

Ik heb het over dat minder bemesten om minder voer te oogsten :wink:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » vr maart 15, 2019 14:49

Clown schreef:Bij ons is de onkruiddruk hoger bij de percelen die we alleen maaien.
We wonen hier 21 jaar hebben een perceel dat we weiden nog nooit gespoten.
Terwijl we de maaipercelen ongeveer om de 5 jaar moeten spuiten voor hoofdzakelijk ridderzuring.

Dat zie ik hier ook. In de weidepercelen staat geen ridderzuring maar wel brandnetel. In de maaipercelen is het andersom
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr maart 15, 2019 18:08

poekske schreef:Ik heb het over dat minder bemesten om minder voer te oogsten :wink:

Voorraad kost geld. Minder km strooien bespaar je geld.
Tis niet ideaal maar stel je kan alleen gras verbouwen heeft het weinig zin om zeg over 10 jaar voorraad te hebben tot aan je pensioen :) Heb je plek op stal mooi P bijkopen :yes: want die is momenteel niet duur.

Henk

Berichtdoor coen dp » vr maart 15, 2019 19:50

Henk schreef:
poekske schreef:Ik heb het over dat minder bemesten om minder voer te oogsten :wink:

Tis niet ideaal maar stel je kan alleen gras verbouwen heeft het weinig zin om zeg over 10 jaar voorraad te hebben tot aan je pensioen :) Heb je plek op stal mooi P bijkopen :yes: want die is momenteel niet duur.

hier jaarlijks en ruim 4000 kg n kunstmestruimte over :yes:
kan ik die kunstmest wel kopen en bemesten maar de Kuilen zijn niet meer te voeren door de hoeveelheid eiwit die der in zit. :idea: om het nog maar niet te hebben over het ureum tijdens weidegang :mrgreen:
kan ik beter geld in mijn zak houden en daar mais/pulp of iets dergelijks van kopen :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor hulsteins » vr maart 15, 2019 22:40

Henk schreef:

Tis niet ideaal maar stel je kan alleen gras verbouwen heeft het weinig zin om zeg over 10 jaar voorraad te hebben tot aan je pensioen :)

krag je tweede kwaliteit gras van
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » vr maart 15, 2019 23:05

Arno schreef:Tarwe groeit overal en altijd ,niet zo moeilijk doen met veel kosten maken dus ,no till in de oude graszode , round up en klaar.
Dat is hoe je geld verdiend met tarwe verbouwen :yes:

hier is er al volop onkruid resistent voor glyfosaat
misschien dat ze bij jullie betere adjuvants hebben
En 't helpt misschien ook dat 't vergeven is met atrazine
want dat is hier ook al 20 jaar verboden
en 't zit nog steeds bij iedereen in 't leidingwater !

Wij dromen er van om de veldspuit te vullen met jullie grondwater
dan hoef je er verder geen jerrycan gif meer aan toe te voegen .

Niet ploegen maar 3 x met een tand-schijf-eg er door te rossen ,
kost te veel tijd en een vermogen aan diesel .
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » vr maart 15, 2019 23:49

Mestplaatsingsruimte is het toverwoord poekske, meer ha en als het een beetje meezit niet [te] veel extra voer.
Minder mest afvoeren en minder km aanvoeren
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Berichtdoor kobonde » za maart 16, 2019 10:00

Het beste wat je kan doen bij te veel ruwvoer is Klavergras telen en alleen KM in het voorjaar en na de latere snede alleen DM
de opbrengst loopt iets terug en je moet iets later maaien in het voorjaar maar er komt meer eiwit en een hogere voederwaarde in het gras.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor melker » za maart 16, 2019 10:05

Ja, zo moet je redeneren (y) Uiteindelijk moet je gras kunnen telen zonder kunstmest.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » za maart 16, 2019 11:29

hulsteins schreef:
Henk schreef:

krag je tweede kwaliteit gras van

Je bedoelt een lager RE :yes: en da's juist prima wanneer je alleen maar gras kan telen vind ik :yes:
Ben ook voorstander van Melker zn idee; gras-klaver telen en zero kunstmest (y)
Zelf zou ik dan ook voor een deel luzerne gaan denk ik. Heb afgelopen zomer een mengsel gezaaid van gras klaver luzerne, overigens tot afgrijzen van Arno :wink: die voor puur luzerne zou kiezen.
Denk trouwens dat ie gelijk heeft want van 't frontyear met mest rijden heb ik alleen maar gras gezien... :oops:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer