Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor maistro » za maart 16, 2019 14:17

Hoe ver zullen de fosfaatrechten nog zakken? Zitten op dieptepunt van 2 jaar , wou nog ca. 200 kg aanschaffen
Wijs of wachten
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor wit » za maart 16, 2019 14:51

ik kan ook nog wel een partijtje gebruiken maar zie geen aanleiding om haast te hebben.
Of dat wijs is weet ik eind december.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor h.groothuis » za maart 16, 2019 17:26

Als de productie blijft stijgen moet ik kopen, als het zo blijft heb ik er haal aan om hem binnen de 100 kg vol te krijgen :roll:

Minimaal jongvee werkt niet makkelijk , je kunt beter 1 extra voor het breken of 1 extra hebben om te verkopen :yes:
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » za maart 16, 2019 18:06

Dat vind ik ook of je doet alles weg en koop je alles in
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » ma maart 18, 2019 13:41

Prijs kan alle kanten op. Begin van het jaar zijn er weinig kopers. Ze kunnen nog lang door melken voordat het jaar om is.
Het is ook pas het eerste echte 'handelsjaar' :yes: Vorig jaar zijn er massa's fosfaat omgezet door de stoppersregeling aan de verkoopzijde en de 8% korting aan de koperskant :idea:
Die hectiek is geweest. Nu is het puur van wat er los komt en wat de vraag is :yes:
Krijgen we weer een extreem droog jaar dan klapt de prijs van P helemaal onderuit denk ik.
Maar wordt het super groeizaam en de melkprijs blijft in de benen, zitten we van de zomer weer aan +200 :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » ma maart 18, 2019 14:15

:no: :no: jij bent tuuk ok zon boer, 50+ wiens vrouw de boekhouding doet. Maar er is veels te weinig geld o der de koeienboeren. Kijk ff naar wat abab hierover zegt. :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Wim R » ma maart 18, 2019 15:07

Hans van Bergen schreef::no: :no: jij bent tuuk ok zon boer, 50+ wiens vrouw de boekhouding doet. Maar er is veels te weinig geld o der de koeienboeren. Kijk ff naar wat abab hierover zegt. :idea:

Beetje onzin Hans. Als je netjes je stal mooi vol hebt gehad moet je volgens mij de door de korting veroorzaakte latente ruimte zelf toch wel vol kunnen zetten met P rechten. Boeren die de stalruimte voor de toekomst gebouwd hebben , welke ze in een ruime tijd wel eens vol zouden zetten zijn de klos. Ook degene die dachten dat ze na Bevrijdingsdag los konden en enkel geinvesteerd hebben in veel te dure grond waar enkel maar gras op groeit. Dat je je stal zo snel mogelijk vol moet knallen en je niet te extensief moet zijn is altijd de beste optie geweest. Ieder zijn keuze, je hebt de wetgeving zelf niet in handen maar je moet op zijn tijd gewoon doorpakken.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Kasé5 » ma maart 18, 2019 21:41

Hans, als er geen geld was, was de prijs niet zoals die nu is.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » di maart 19, 2019 11:10

Hans van Bergen schreef: :no: :no: jij bent tuuk ok zon boer, 50+ wiens vrouw de boekhouding doet. Maar er is veels te weinig geld o der de koeienboeren. Kijk ff naar wat abab hierover zegt. :idea:

Mijn vrouw de boekhouding :lol: :lol: Nee da zou ze me niet in dank afnemen :wink: 10 moeit zich niet met mijn hobby, die heeft dr eigen baan :yes:
Ben zelf ook abab klant en onze relatiebeheerder zegt dat het net zo gaat als met het mq :yes: Voordeel van fosfaat is dat het in vergelijk met het mq spotgoedkoop is :yes: Boeren kopen gewoon kleine porties verdeeld over het jaar van hun RC :yes:
Zegt je groeit 5% per jaar da's 200 kg fosfaat = 33.000 euro, kopen in porties = € 2750/ mnd :cheers:

Henk

Berichtdoor Erik1979 » di maart 19, 2019 15:20

Henk schreef:
Hans van Bergen schreef: :no: :no: jij bent tuuk ok zon boer, 50+ wiens vrouw de boekhouding doet. Maar er is veels te weinig geld o der de koeienboeren. Kijk ff naar wat abab hierover zegt. :idea:

Mijn vrouw de boekhouding :lol: :lol: Nee da zou ze me niet in dank afnemen :wink: 10 moeit zich niet met mijn hobby, die heeft dr eigen baan :yes:
Ben zelf ook abab klant en onze relatiebeheerder zegt dat het net zo gaat als met het mq :yes: Voordeel van fosfaat is dat het in vergelijk met het mq spotgoedkoop is :yes: Boeren kopen gewoon kleine porties verdeeld over het jaar van hun RC :yes:
Zegt je groeit 5% per jaar da's 200 kg fosfaat = 33.000 euro, kopen in porties = € 2750/ mnd :cheers:

Daar ligt ook het probleem. Daar koop je ook 2 koeien per maand van. Als de Nederlandse melkveehouder 4 koeien per jaar groeit dan groeit de Rest 24 koeien. Heb je nu al 1000 koeien kun je met de zelfde moeite per gehouden koe 240 koeien groeien als de Nederlandse melkveehouder 4 koeien groeit.

Verschil tussen de kop en staart wordt steeds groter.

Ik ben voor Europees melkquotum. (Nog steeds) . Ik vind een soort vandier rechten in Nederland verstandig. Moet alleen bedenken dat de jonge melkveehouder in Nederland niet de ambitie moet hebben om.het bedrijf in Nederland over te nemen als het bedrijf op ongeveer zijn/haar 20 jarige leeftijd nog maar 200 koeien heeft. (Of je moet een andere vermarkting hebben). De aansluiting bij de kop krijg je gewoon niet meer. (Zelfs in andere Europese landen gaat dat bijna niet meer lukken. Zie discussie USA)
Erik1979

Berichtdoor Nix » di maart 19, 2019 21:03

Denk dat de helft geen geld heeft voor P. Er zijn nog wel wat loonwerkers en toeleveranciers de wat facturen open hebben staan.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Jozef » wo maart 20, 2019 09:32

Henk schreef:

Denk niet dat de meeste boeren zo 33.000 euro hebben liggen voor fosfaatrechten. Eenmalig zou wel kunnnen, maar niet structureel. :no:
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor G.U. » wo maart 20, 2019 10:34

Jozef schreef:
Henk schreef:

Denk niet dat de meeste boeren zo 33.000 euro hebben liggen voor fosfaatrechten. Eenmalig zou wel kunnnen, maar niet structureel. :no:

waarom niet? als dat dit jaar lukt en je kunt op deze manier het vliegwiel een slinger geven :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor sivert » wo maart 20, 2019 12:45

Jozef schreef:
Henk schreef:

Het lukt mij niet om bij anderen in de portemonnee te kijken. En wat de pers schrijft over financiën bij bedrijven neem ik ook met een korrel zout. De pers belicht vooral de negatieve dingen, goed nieuws is immers geen nieuws. Verder bepalen naast de rente ook het tempo van verplicht aflossen de liquiditeit. En ook hier worden de fosfaatrechten van de rekening courant betaald, ik heb de bank nog niet 1 keer gevraagd om geld voor fosfaatrechten.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » do maart 21, 2019 08:22

Jozef schreef:

Iedereen heeft een RC neem ik aan :?: Of staan we tegenwoordig jaarrond max in het rood :?:
Ik volg op feestboek een dagelijkse blog van een melkveehoudster. gegeven moment ging het erover dat ze die dag facturen ging betalen, voor zover de RC dat toeliet...de rest moest maar wachten... :|

Ik ben helemaal in shock nu :shock: Het is allemaal zo niet-vtf :(

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie