Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor G.U. » do maart 21, 2019 08:48

Dat is indd wel wat. Als je rc nu al kaal is. De dure tijd komt er nog aan
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » do maart 21, 2019 09:33

hoor het ook vaak zat van mijn vader ,boeren gebruiken een leverandeur als bank ,rekeningen 3 4 5 maand laten liggen enz ,nou kun je hier wel vergeten 2 week dasn betalen (is ook zo als het moet) en als je niet betaalt inkasso plus weet ik wel niet hoeveel aan kosten ,hoor ook wel dat ze rekeningen van krachtvoer even laten liggen ,hier gaat bijna alles automatisch kv in de silo paar dagen later betaalt, niet betaalt volgende keer geen kv zijn ze hier erg makkelijk in de kv firmas hebben er ook van geleert
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do maart 21, 2019 10:01

boer pieter schreef:hoor het ook vaak zat van mijn vader ,boeren gebruiken een leverandeur als bank ,rekeningen 3 4 5 maand laten liggen enz ,nou kun je hier wel vergeten 2 week dasn betalen (is ook zo als het moet) en als je niet betaalt inkasso plus weet ik wel niet hoeveel aan kosten ,hoor ook wel dat ze rekeningen van krachtvoer even laten liggen ,hier gaat bijna alles automatisch kv in de silo paar dagen later betaalt, niet betaalt volgende keer geen kv zijn ze hier erg makkelijk in de kv firmas hebben er ook van geleert

Hier ook automatisch de 15de van de maand KV betaald, Bank heb je om geld voor te schieten, niet je leveranciers...
Wel zo afgedwongen dat kKV wat na de 15de word geleverd pas maand erop de 15de word betaald, eerder krijg ik ook geen geld voor de geleverde melk.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Jappie » do maart 21, 2019 10:24

Gewoon je rc uitbreiden, is er niks meer aan de hand 8) .
Heeft hier ook weleens wat plusser gestaan. Maar na 2 verbouwingen van woonhuizen, en extra voeraankoop ivm droogte en wat minder geleverde liters, loopt het net ff minder gesmeerd.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Henk » do maart 21, 2019 10:28

Ik betaalde altijd 1x per maand alles wat er lag. De 1 had dan mazzel omdat de rekening er ms een dag lag, de ander pecht omdat zijn factuur er ms 29 dagen lag :wink:
Auto-incasso doe ik alleen bij bedrijven die er korting op geven. Mechasnuiter geeft 2% korting. Da's dus snel verdiend :yes:

Sinds we niet meer melken is de dikte van de kwartaalmappen nog maar een fractie van voorheen bdw... :wink: Paar keer per jaar pallet zaagsel, de diesel, zaaizaad, bulkje kunstmest, wat spielerei en eind van het jaar paar van de loonwerker.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » do maart 21, 2019 11:49

Henk schreef:
Jozef schreef:
Denk niet dat de meeste boeren zo 33.000 euro hebben liggen voor fosfaatrechten. Eenmalig zou wel kunnnen, maar niet structureel. :no:

Iedereen heeft een RC neem ik aan :?: Of staan we tegenwoordig jaarrond max in het rood :?:
Ik volg op feestboek een dagelijkse blog van een melkveehoudster. gegeven moment ging het erover dat ze die dag facturen ging betalen, voor zover de RC dat toeliet...de rest moest maar wachten... :|

Ik ben helemaal in shock nu :shock: Het is allemaal zo niet-vtf :(

Las dat bij de Abab de kritieke opbrengstprijs 35,50 zonder dat er ruimte is voor vervanging investeringen en vorming van een buffer. Dan nog zijn de verschillen groot en op veel plaatsen waar de nood hoog is om extra P rechten aan te schaffen is er geen marge voor is. We hadden bij de invoering van de P rechten al in beeld dat dit het grote probleem ging worden, banken roepen ook hard dat er bij hun ook geen ruimte meer zit dus hoe nu?
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Richt » do maart 21, 2019 12:31

Henk schreef:Ik betaalde altijd 1x per maand alles wat er lag. De 1 had dan mazzel omdat de rekening er ms een dag lag, de ander pecht omdat zijn factuur er ms 29 dagen lag :wink:
Auto-incasso doe ik alleen bij bedrijven die er korting op geven. Mechasnuiter geeft 2% korting. Da's dus snel verdiend :yes:

Sinds we niet meer melken is de dikte van de kwartaalmappen nog maar een fractie van voorheen bdw... :wink: Paar keer per jaar pallet zaagsel, de diesel, zaaizaad, bulkje kunstmest, wat spielerei en eind van het jaar paar van de loonwerker.

Hier bijna elke leverancier 2% korting bij automatische incasso, dus ja dan neem je dat toch mooi mee, meeste willen alleen niet zo graag pas dat die incasso pas maand erop is, maar dat moeten ze maar accepteren, geven en nemen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor poekske » do maart 21, 2019 12:37

Niks korting bij auto incasso :no:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » do maart 28, 2019 12:06

Verpachters krijgen toch zicht op fosfaatrechten

Fosfaatrechten moeten eigendom blijven van de pachter.

Dat heeft de Pachtkamer van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 26 maart uitgesproken. “Er is geen reden de rechten aan de verpachter over te dragen aan het einde van de pachtperiode. De rechten zijn niet gebonden aan, en hangen ook niet samen met grond en gebouwen”, aldus het Hof. Wel stelt de Pachtkamer een reeks voorwaarden aan dit principe.
Eigendomsrechten van fosfaatrechten
De Pachtkamer kwam met een langverwachte uitspraak in de proefzaak tussen verpachter ASR en een van zijn pachters over de eigendomsrechten van de fosfaatrechten. ASR eiste in deze zaak dat het als verpachter recht heeft op de helft van de fosfaatrechten.

Voorwaarden
Het Hof voegt in zijn uitspraak echter een aantal voorwaarden toe wanneer de fosfaatrechten toch aan de verpachter moeten worden overgedragen. Allereerst stelt het Hof dat als de verpachter langdurig bedrijfsmiddelen aan de pachter ter beschikking heeft gesteld die voor het bedrijf van de pachter van groot belang zijn om zijn bedrijf te kunnen exploiteren, de verpachter een aanspraak op fosfaatrechten heeft.
Daarnaast is er nog een aantal voorwaarden die de pachter verplichten fosfaatrechten over te dragen aan de verpachter:
er tussen verpachter en pachter op 2 juli 2015 een reguliere pachtovereenkomst of een geliberaliseerde pachtovereenkomst bestond die bij het aangaan 12 jaar of langer duurt;
het gaat om hoevepacht of pacht van minimaal 15 hectare grond of pacht van een gebouw; dat gebouw moet dan specifiek zijn ingericht voor de melkveehouderij en door de verpachter aan de pachter ter beschikking zijn gesteld.
Daarbij zal 50% van de fosfaatrechten toegerekend worden aan de gebouwen en 50% aan de grond, stelt het Hof. Over de over te dragen fosfaatrechten moet de verpachter 50% van de marktwaarde betalen aan de pachter.
FPG is tevreden
De Federatie Particulier Grondbezit (FPG) is behoorlijk tevreden over de uitspraak. Volgens FPG-directeur Berend Pastoor komt de uitspraak, door het stellen van voorwaarden aan pachters wanneer fosfaatrechten aan de verpachter moeten worden overgedragen voor een belangrijk deel tegemoet aan hun ideeën. Paul Kindt, senior-rentmeester en mede-eigenaar van LBP|SIGHT, is blij met de uitspraak. “Ik zie overeenkomsten met de aanpak van het melkquotum waarin ook sprake was van een 50-50 verdeling van de waarde over pachter en verpachter. Alleen de eis van minimaal 15 hectare begrijpen we niet. Waarom geen 10 hectare?”

BLHB: vreemde uitspraak
Dries van Rozen, adviseur Bond van Landpachters en Eigen Grondgebruikers (BLHB), is minder tevreden met de uitspraak van de Pachtkamer. Hij moet de uitspraak nog verder bestuderen, maar vindt het in een eerste reactie ‘een vreemde uitspraak, waarin onderbouwing ontbreekt en de gedachtegang van het Hof moeilijk te volgen is’.
Daarin wordt Rozen voor een belangrijk deel ondersteund door advocaat Benno Nijman, die de pachter vertegenwoordigde in de zaak tegen ASR. “Het is jammer dat de verpachter blijkbaar toch een aanspraak heeft op fosfaatrechten. Het Hof ziet blijkbaar toch een overeenkomst met het melkquotum.” Nijman mist een onderbouwing in de uitspraak waarom beide partijen 50% zouden hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het bedrijf.
De verdeling van 50% voor gebouwen en 50% voor grond vindt Nijman wel goed. “Daar leidt ik ook uit af dat boeren die alleen meer dan 15 hectare grond pachten niet meer dan 25% van hun fosfaatrechten kwijt zijn.”

Henk

Berichtdoor Henk » do maart 28, 2019 12:19

Een beetje in de trant van indertijd het melkquotum.
Wat toen, maar ook nu weer bijzonder is, is dat het Hof de fosfaatreferentie ziet als PLAATSINGSruimte.
Terwijl het puur om PRODUCTIEruimte gaat. Stel dat de productie (de veestapel) van de verpachter zou zijn, dan had hij recht van spreken. Maar het is de zittende pachter die door de jaren heen een veestapel heeft opgebouwd. Op basis van deze inspanning is er in 2015 fosfaat toegekend. Niet op basis van de hoeveelheid grond.

De koppeling melkquotum-grond was er daadwerkelijk in 1984. Het quotum zat vast aan de grond. Pachters die in 1984 een melkquotum kregen toegekend, kregen die daadwerkelijk op hun aanwezig areaal. Jaren later pas is de koppeling tussen grond en melkquotum verdwenen.
Met het fosfaatquotum is nooit een koppeling met grond geweest.

Hoe is dit eigenlijk met varkensrechten ed :?:

Henk

Berichtdoor melker » do maart 28, 2019 13:08

Ik heb wel vaker gezegd dat de bond van landeigenaren over betere advocaten beschikt. Maar de bond van landpachters kan nog in beroep en moet alleen al om bovenstaande argumenten van Henk deze zaak makkelijk kunnen winnen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » do maart 28, 2019 14:25

Die verpachters zijn een stel gore schurfterige inklauwers :twisted: Als ze zo graag fosfaatrechten willen hadden ze op 2 juli ‘15 maar koeien moeten melken. Zij hebben er zelf voor gekozen hun land te verpachten. Risico van de ondernemer. Al kun je je afvragen hoeveel ondernemer je bent als je je hele zwikje verpacht
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor poekske » do maart 28, 2019 22:25

G.U. schreef:Die verpachters zijn een stel gore schurfterige inklauwers :twisted: Als ze zo graag fosfaatrechten willen hadden ze op 2 juli ‘15 maar koeien moeten melken. Zij hebben er zelf voor gekozen hun land te verpachten. Risico van de ondernemer. Al kun je je afvragen hoeveel ondernemer je bent als je je hele zwikje verpacht

Wees blij dat er nog mensen willen verachten...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » vr maart 29, 2019 07:09

poekske schreef:
G.U. schreef:Die verpachters zijn een stel gore schurfterige inklauwers :twisted: Als ze zo graag fosfaatrechten willen hadden ze op 2 juli ‘15 maar koeien moeten melken. Zij hebben er zelf voor gekozen hun land te verpachten. Risico van de ondernemer. Al kun je je afvragen hoeveel ondernemer je bent als je je hele zwikje verpacht

Wees blij dat er nog mensen willen verachten...

Wat denk je dat er gebeurt of eigenlijk gebeurt is als niemand verpachten wil? Of andersom als niemand wil pachten?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor van wijk » vr maart 29, 2019 11:46

Zijn (Semi)Overheden, Stichtingen, kerken, kloosters en verzekeringsmaatschappijen die de betere juristen kunnen inhuren.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie