Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor kobonde » za maart 16, 2019 12:43

melker schreef:Ja, zo moet je redeneren (y) Uiteindelijk moet je gras kunnen telen zonder kunstmest.

Als je helemaal geen kunstmest gebruikt zoals biobedrijven dan neemt de klaver na een paar jaar de overhand,daarnaast is klaver
erg gevoelig in het voorjaar komt laat opgang en heeft zwavel en kali nodig. Het beste werkt vrij hard bemesten voor de eerste snede met N,S en K en de rest van het jaar alleen drijfmest.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor sivert » zo maart 17, 2019 21:27

Wij doen nu gewoon een perceel van een dikke 12 ha plas-dras (0.9 ha) en kruidenrijk grasland in agrarisch natuurbeheer en de rest in het begin wel goed bemesten, maar na de 2e snede niet teveel kunstmest meer. Met de 1e en 2e snede kunnen we de koeien voeren en de rest is toch voer voor jongvee. Ik heb nu nog wel de herfstkuil kunnen verkopen, dat wordt weer een sleufsilo leeg. :yes: De kuilbult van 2016 gaat er ook wel door en daarna is de bult van 2015-2016-2017 eindelijk aan de beurt om aan het jongvee op te voeren. Dat zal dan wel komende winter zijn dat die weg is. Voor de rest geleidelijk aan wat fosfaat bij kopen en zorgen voor meer koeien om het voer op te vreten, we hebben nog ruimte in de stal.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Wim R » ma maart 18, 2019 08:31

sivert schreef:Wij doen nu gewoon een perceel van een dikke 12 ha plas-dras (0.9 ha) en kruidenrijk grasland in agrarisch natuurbeheer en de rest in het begin wel goed bemesten, maar na de 2e snede niet teveel kunstmest meer. Met de 1e en 2e snede kunnen we de koeien voeren en de rest is toch voer voor jongvee. Ik heb nu nog wel de herfstkuil kunnen verkopen, dat wordt weer een sleufsilo leeg. :yes: De kuilbult van 2016 gaat er ook wel door en daarna is de bult van 2015-2016-2017 eindelijk aan de beurt om aan het jongvee op te voeren. Dat zal dan wel komende winter zijn dat die weg is. Voor de rest geleidelijk aan wat fosfaat bij kopen en zorgen voor meer koeien om het voer op te vreten, we hebben nog ruimte in de stal.

Is altijd het best geweest, je stal zo vlug mogelijk vol. Heb nooit gesnapt dat bouwen voor de toekomst :no: :no: . Als je niet in een gebied zit waar interesse is voor grond voor akkerbouw/boomteelt is te veel grond eigenlijk vlug te duur. Mestafzet kan eigenlijk beter uit dan overschot in grond. Voorraad kweken in gras is ook te duur . Tis nu toch zo met de P rechten dus rest er niets anders dan even door de zure appel heen bijten en je stal vol zetten en melken zo veel je kan.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor sivert » di maart 19, 2019 00:40

Wim R schreef:
sivert schreef:Wij doen nu gewoon een perceel van een dikke 12 ha plas-dras (0.9 ha) en kruidenrijk grasland in agrarisch natuurbeheer en de rest in het begin wel goed bemesten, maar na de 2e snede niet teveel kunstmest meer. Met de 1e en 2e snede kunnen we de koeien voeren en de rest is toch voer voor jongvee. Ik heb nu nog wel de herfstkuil kunnen verkopen, dat wordt weer een sleufsilo leeg. :yes: De kuilbult van 2016 gaat er ook wel door en daarna is de bult van 2015-2016-2017 eindelijk aan de beurt om aan het jongvee op te voeren. Dat zal dan wel komende winter zijn dat die weg is. Voor de rest geleidelijk aan wat fosfaat bij kopen en zorgen voor meer koeien om het voer op te vreten, we hebben nog ruimte in de stal.

Is altijd het best geweest, je stal zo vlug mogelijk vol. Heb nooit gesnapt dat bouwen voor de toekomst :no: :no: . Als je niet in een gebied zit waar interesse is voor grond voor akkerbouw/boomteelt is te veel grond eigenlijk vlug te duur. Mestafzet kan eigenlijk beter uit dan overschot in grond. Voorraad kweken in gras is ook te duur . Tis nu toch zo met de P rechten dus rest er niets anders dan even door de zure appel heen bijten en je stal vol zetten en melken zo veel je kan.

Dat ben ik helemaal met jou eens
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor auke » vr maart 22, 2019 20:24

waarom niet een gedeelte van de mais of alle mais als CCM oogsten.
Makkelijker als tarwe en je hebt meer plek voor je gras in de koe
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor jan.nl » za maart 23, 2019 10:37

Gras buldert hier de grond uit :shock: ,volgende week km erop :oops:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » za maart 23, 2019 10:40

Hier kunnen koeien er wel uit volgende week, gras bij akkerbouwer kan er wel af, vroeg dit jaar.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » za maart 23, 2019 13:33

Ik begin vandaag met mechanisch grazen :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » za maart 23, 2019 15:07

Als ik op mijn knietjes int land ga zitten dan zie ik de eerste groene sprietjes weer :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor coen dp » za maart 23, 2019 15:23

hier zijn de koeien vandaag naar buiten gegaan :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor poekske » za maart 23, 2019 17:48

Mijn gras staat roster dan rost 8)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » zo maart 24, 2019 08:01

Hier eins volgende week maar eens beginnen met Groenland striegelen/slepen, week erop maar eens kunstmest gaan strooien, drijfmest ligt er bijna 4 week op, weer word wat groeizamer en dan laatste week van mei een mooie eerste snede oogsten

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » wo maart 27, 2019 13:25

Leuk om te lezen dat steeds meer bedrijven am max vers gras in het voermengsel hebben :yes: dus ook daar, na de crossies :) , krijg ik een heel voorloperig gevoel van... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Frans V » wo apr 10, 2019 11:49

Gras brult de grond uit ondanks de schrale wind. Volgende week begin maken met eerste snee :yes: :)
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor Richt » wo apr 10, 2019 16:42

Frans V schreef:Gras brult de grond uit ondanks de schrale wind. Volgende week begin maken met eerste snee :yes: :)

Ben vandaag in maastricht, onderweg al veel gras zien liggen en zelfs paar al aan het persen, wij hebben net de laatste kunstmest erop liggen in het hoge noorden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer