Kalversterfte

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Kalversterfte

Berichtdoor boer pieter » di apr 02, 2019 19:37

(y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 02, 2019 19:40

do not use in pregnant cows, dus voor droogstand geen problemen, had die discussie met merck hier, aangezien ik drachtige vaarzen koop, wanneer ik vaccin schema kan starten, advies was wachten tot na het kalven.
Flyinghollander

Berichtdoor Flyinghollander » di apr 02, 2019 19:41

zie het antwoord al, als ze al eerder waren gevaccineerd kan het wel. dat is dus mijn probleem, aankoop vaarzen waarschijnlijk niet gevaccineerd hiervoor.
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » wo apr 03, 2019 08:22

Flyinghollander schreef:do not use in pregnant cows, dus voor droogstand geen problemen

Dit moet je mij es uitleggen Fly...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Tinus78 » wo apr 03, 2019 11:17

Roderick schreef:Het is natuurlijk allemaal wel wat overtrokken :? , maar feit is wel dat in NL 12,5% na geboorte sterft.
Sommigen dik boven de 20%
Das natuurlijk gewoonweg niet acceptabel :no: :no:

Hier is het volgens mij zelfs bijna 15% :? :shock:
Sommigen zitten onder de 2% andere boven de 30 :x (n) (n) ..........toeval?...........nee, natuurlijk niet :no: :no:

Die 12,5% is zeeeeer waarschijnlijk inclusief doodgeboortes. Doe al heel aantal jaren mee met CDM van het mooi RFC waar o.a.de kalversterfte incl niet geoormerkte kalveren ... dus doodgeboren. Deze was voor het vierde kwartaal van 2018 10,67%. Daarnaast heb je nu ook zogenaamde KalfOK-score sinds november voor alle Nederlandse melkveehouders. Hier de volgende Nederlands gemiddelde waarden voor het 4e kwartaal: Levendgeboorten; 92,4%, Succesvol gestarte stierkalveren t/m 14 dgn 96,5%, Succesvol gestarte vaarskalveren t/m 14 dgn 96,9% . Voor stierkalveren zou dit dus neerkomen op 3,5% en vaarskalveren 3,1 %.....

(Het lukte mij niet 1,2,3 om plaatje toe te voegen met deze data gedoe over teveel pixels)
Tinus78

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » wo apr 03, 2019 19:36

Henk schreef:
Flyinghollander schreef:do not use in pregnant cows, dus voor droogstand geen problemen

Dit moet je mij es uitleggen Fly...

Moest zijn een probleem, maar toen even beter gelezen, als de dieren eerder zijn gevaccineerd kan je inderdaad voor droogstand weer een shot geven. Typfout
Flyinghollander

Berichtdoor Erik1979 » wo apr 03, 2019 20:44

Tinus78 schreef:
Roderick schreef:Het is natuurlijk allemaal wel wat overtrokken :? , maar feit is wel dat in NL 12,5% na geboorte sterft.

Sommigen zitten onder de 2% andere boven de 30 :x (n) (n) ..........toeval?...........nee, natuurlijk niet :no: :no:

Die 12,5% is zeeeeer waarschijnlijk inclusief doodgeboortes. Doe al heel aantal jaren mee met CDM van het mooi RFC waar o.a.de kalversterfte incl niet geoormerkte kalveren ... dus doodgeboren. Deze was voor het vierde kwartaal van 2018 10,67%. Daarnaast heb je nu ook zogenaamde KalfOK-score sinds november voor alle Nederlandse melkveehouders. Hier de volgende Nederlands gemiddelde waarden voor het 4e kwartaal: Levendgeboorten; 92,4%, Succesvol gestarte stierkalveren t/m 14 dgn 96,5%, Succesvol gestarte vaarskalveren t/m 14 dgn 96,9% . Voor stierkalveren zou dit dus neerkomen op 3,5% en vaarskalveren 3,1 %.....

(Het lukte mij niet 1,2,3 om plaatje toe te voegen met deze data gedoe over teveel pixels)

Ik heb even gegoogeld naar sterfte bij mensen.

Volgens mij is 1 op de 10 een miskraam. Als je het netjes doet en daar komt bijna niemand omheen in Nederland dan geef je alles mee met de distructor. Dan is vergeleken met de mens die 12,5 incl doodgeboorte en verwerpen nog helemaal niet zo slecht.

Misschien zie ik het wel fout.
Erik1979

Berichtdoor Gerrit123 » wo apr 03, 2019 21:10

Kleine nuance is dat daar volgens mij vaak ook embryonale sterfte in meegenomen wordt.
Gerrit123

Berichtdoor Talis » wo apr 03, 2019 21:29

Erik1979 schreef:
Tinus78 schreef:

Ik heb even gegoogeld naar sterfte bij mensen.

Volgens mij is 1 op de 10 een miskraam. Als je het netjes doet en daar komt bijna niemand omheen in Nederland dan geef je alles mee met de distructor. Dan is vergeleken met de mens die 12,5 incl doodgeboorte en verwerpen nog helemaal niet zo slecht.

Misschien zie ik het wel fout.

dat zie je gelukkig behoorlijk fout. Bij onze verloskundige praktijk hadden er van de 3, 2 ooit weleens een baby niet levend geboren gekregen. de ander zat op 100 procent score..
Talis

Berichtdoor Henk » do apr 04, 2019 09:59

Maar bedenk dat de (verwachte) probleemgevallen in het ziekenhuis worden afgehandeld.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » do apr 04, 2019 11:15

Henk schreef:Maar bedenk dat de (verwachte) probleemgevallen in het ziekenhuis worden afgehandeld.

Dat is het voordeel van mens zijn :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hindrik » za apr 06, 2019 00:16

Wat de verloskundigen in de praktijk bij Talis hebben meegemaakt zegt natuurlijk niks zonder dat je meer info hebt; hoe veel bevallingen/zwangerschappen hebben ze op hun lijstje staan?
En een opbreker in de veehouderij is van een heel andere orde dan een miskraam in de humane gezondheidszorg, oftewel 'zolang het maar achter de staldeur is'.
https://nos.nl/artikel/2213717-babyster ... dalen.html
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid