Planning (Deel 8)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Planning (Deel 8)

Berichtdoor G.U. » za apr 07, 2018 19:13

Maandag gaat de lw de rest van ds huiskavel hier sleepslangen. Kan het gras dan maar uit de grond knallen :D
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor MelkboerLuc » ma mei 28, 2018 17:45

Vanavond begeef ik mij naarde jaarlijkse cooperatievergadering van Milcobel.
Ik heb mij kandidaat bestuurder gesteld.
Op het laagste nivo dat klopt. Dan moet je met niemand rekening houden bij het argumenteren.
Benieuwd of ze daar iemand van mijn kaliber zullen willen toelaten. Ik denk van wel, wss heb ik al meer kaas en boter verkocht dan gelijk wie in de zaal

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had
onze verse nagelnieuwe website ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Henk » zo apr 07, 2019 10:15

Het loopt dit frontyear gesmeerd :yes: Half februari al het gras kunnen zodebemesten :yes: 2 weken geleden de kunstmest er op gezwierd :yes: Staat al een mooie snede op :yes: Her und der is al gekuild :yes:
Het bouwland, driekwart van het areaal, begint ook te leven :) 1 voor 1 werken we in vast patroon de gewassen af; bemesten, bewerken, zaaien/poten. Suikerbieten zijn gezaaid en een klein deel van de erpel gepoot. Tussendoor bladrammens en mosterd kort maken zonder de grond teveel uit te laten drogen. Dit jaar met laag toerental frees am max 5 cm diep.

Komende week zomergerst zaaien is de bedoeling. Kreeg op t laatst nog een perceel voor 1 jaar toegewezen van de gemeente. Wilde er eik mais zaaien maar met een natte herfst wordt dat vodden (n) Dus iets zaaien wat vroeger weg kan. Maisland kan de mest komende weken ook op :yes: Grootste deel laat ik dit jaar ploegen door akkerbuddy waar ik al 16 jaar mee samen werk. De dagen worden steeds langer maar de werkdagen worden steeds korter :oops:

Deel grasland dit jaar verhuurd aan een collega-veehouder. Werd zijn huiskavel net groot genoeg om weidemelk te kunnen leveren en dus de toeslag kan pakken (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor christo » zo apr 07, 2019 12:12

Henk schreef:Het loopt dit frontyear gesmeerd :yes: Half februari al het gras kunnen zodebemesten :yes: 2 weken geleden de kunstmest er op gezwierd :yes: Staat al een mooie snede op :yes: Her und der is al gekuild :yes:
Het bouwland, driekwart van het areaal, begint ook te leven :) 1 voor 1 werken we in vast patroon de gewassen af; bemesten, bewerken, zaaien/poten. Suikerbieten zijn gezaaid en een klein deel van de erpel gepoot. Tussendoor bladrammens en mosterd kort maken zonder de grond teveel uit te laten drogen. Dit jaar met laag toerental frees am max 5 cm diep.

Komende week zomergerst zaaien is de bedoeling. Kreeg op t laatst nog een perceel voor 1 jaar toegewezen van de gemeente. Wilde er eik mais zaaien maar met een natte herfst wordt dat vodden (n) Dus iets zaaien wat vroeger weg kan. Maisland kan de mest komende weken ook op :yes: Grootste deel laat ik dit jaar ploegen door akkerbuddy waar ik al 16 jaar mee samen werk. De dagen worden steeds langer maar de werkdagen worden steeds korter :oops:

Deel grasland dit jaar verhuurd aan een collega-veehouder. Werd zijn huiskavel net groot genoeg om weidemelk te kunnen leveren en dus de toeslag kan pakken (y)

super collegiaal (y)
christo

Berichtdoor auke » zo apr 07, 2019 14:51

Henk schreef:Tussendoor bladrammens en mosterd kort maken zonder de grond teveel uit te laten drogen.

Nu pas, hier doen ze dat meestal rond kerst
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » ma apr 08, 2019 11:39

auke schreef:
Henk schreef:Tussendoor bladrammens en mosterd kort maken zonder de grond teveel uit te laten drogen.

De percelen die in augustus al ingezaaid waren zijn in februari al bewerkt. Stond mooie massa van kleine meter hoog op (y)
Maar wat later gezaaid is laat ik zo lang mogelijk staan. Het groeit nog steeds dus meer organische stof :yes:

Henk

Berichtdoor W.A » ma apr 08, 2019 16:16

Henk schreef:
auke schreef:

De percelen die in augustus al ingezaaid waren zijn in februari al bewerkt. Stond mooie massa van kleine meter hoog op (y)
Maar wat later gezaaid is laat ik zo lang mogelijk staan. Het groeit nog steeds dus meer organische stof :yes:
En minder water!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » ma apr 08, 2019 17:12

Over water gesproken heb een maat die woont in grindsted de zandbak van Denemarken en die was toch wel een beetje nerveus daar is het nu al super droog
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor pinguin » ma apr 08, 2019 17:24

boer pieter schreef:Over water gesproken heb een maat die woont in grindsted de zandbak van Denemarken en die was toch wel een beetje nerveus daar is het nu al super droog
Ik wordt gek aangekeken als ik t hardop zeg maar ik wordt er ook nerveus van...

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Berichtdoor poekske » ma apr 08, 2019 18:17

Tis ontzettend droog.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » ma apr 08, 2019 18:25

pinguin schreef:
boer pieter schreef:Over water gesproken heb een maat die woont in grindsted de zandbak van Denemarken en die was toch wel een beetje nerveus daar is het nu al super droog
Ik wordt gek aangekeken als ik t hardop zeg maar ik wordt er ook nerveus van...

Beetje voorbarig lijkt me. Wanneer je je nu al druk gaat maken over wat er wel of niet kan gaan gebeuren en meteen van het ergste uitgaan kun je beter maar geen eigen baas wezen, en al helemaal niet in de landbouw.
Zelfde geld klagen we hier in juli massaal dat we zo'n natte k#tzomer hebben... :wink:

Henk

Berichtdoor pinguin » za apr 13, 2019 10:26

Henk schreef:
Beetje voorbarig lijkt me. Wanneer je je nu al druk gaat maken over wat er wel of niet kan gaan gebeuren en meteen van het ergste uitgaan kun je beter maar geen eigen baas wezen, en al helemaal niet in de landbouw.
Zelfde geld klagen we hier in juli massaal dat we zo'n natte k#tzomer hebben... :wink:

Is misschien niet vtf waardig om te zeggen, maar de droogte van afgelopen jaar heeft er hier flink ingehakt en ik merk nog elke dag t gevolg er van.

trying to live up....
pinguin

Berichtdoor wijnbergen » za apr 13, 2019 10:33

Hoor ook droge verhalen uit NL uit de buurt waar ik vandaan kom, hier hebben we een maand geleden 140 mm gekregen, nog zeker niet droog dus. maar het lijkt dat er in April al niet veel water meer komt
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Henk » za apr 13, 2019 13:28

pinguin schreef:
Is misschien niet vtf waardig om te zeggen, maar de droogte van afgelopen jaar heeft er hier flink ingehakt en ik merk nog elke dag t gevolg er van.

Denk dat de meesten er nog steeds de gevolgen van hebben ping :yes: Alleen de 1e snede was een mooie silo vol (y) de 2e snede heb ik volledig rechtstreeks de stal op gereden :yes: 3e snede was weinig en 4e snede leek veel maar viel tegen :) Ik heb nog maar 4 meter graskuil zitten. Ging 3 mter in de week op dusss... :wink:
Snijmais de helft verdroogd in juli ingekuild. De andere helft beregend maar vol builenbrand. En alsnog weinig opbrengst.
Dus maar ultra-vroeg aan het verse gras begonnen :yes: En dat gong ook omdat je dit jaar ultra-vroeg kon bemesten :yes:
Ben vandaag de 2e snede beginnen te maaien van het perceel wat ik opgevoerd had. Is deze keer een lichte snede maar de beesten motte toch vreten :yes: plus het mot weg want ik wil er volgende week patatten poten :yes:
En zo klooien we maar wat aan en hopen we dat er vlug veel gras groeit :)

Henk

Berichtdoor Henk » za apr 13, 2019 13:30

wijnbergen schreef:Hoor ook droge verhalen uit NL uit de buurt waar ik vandaan kom, hier hebben we een maand geleden 140 mm gekregen, nog zeker niet droog dus. maar het lijkt dat er in April al niet veel water meer komt

Een buurtgenoot beregent zijn grasland al. Wel 's nachts want officieel is er hier een bergeningsverbod voor grasland.

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Community