Vakbladen (deel 3)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Vakbladen (deel 3)

Berichtdoor G.U. » ma apr 08, 2019 13:24

Jaap heeft het in zijn stukje in de vt over dat de ‘milieuwinst’ van het beperken van de kunstmestgift aan de industrie wordt toegekend en dat dit de melkveehouderij tekort doet. Maar dat zou toch betekenen dat de gehele co2 verhaal van kunstmest aan de industrie wordt toegekend. Geen reden om je druk over te maken dan toch. Of wordt er dubbel geteld?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » di apr 09, 2019 09:02

Tel er maar op dat er zo geteld wordt dat de dagen van de NL veehouderij zijn geteld en er welgeteld maar een paar over blijven :wink:

Ik vond het vergelijk qua duurzaamheid van HF tov dubbeldoel interessant om te lezen :yes: en hoewel ik dubbeldoel toejuich denk ik dat het verhaal niet klopt.
Eerst stelde men dat HF duurzamer was want een hogere productie.
Nu zegt men dat men vergeten is om het vlees van de DD mee te tellen. En dan zijn ze qua efficiëntie gelijk.

Dat vind ik een raar verhaal. Zolang de koe op het bedrijf is lever je alleen melk :yes: geen vlees :no:
Pas wanneer de koe weggaat komt het vleesaandeel om de hoek kijken.
Voor zover mijn beperkte kennis reikt is mijn ervaring dat aan een grote HF koe minstens zoveel kilo's kunnen groeien als aan een DD koe, wellicht zelfs meer :yes: want een grote koe = veel karkas dus kan er ook meer vlees aangroeien :yes:

Daarom moet ik tot mijn gruwel :wink: constateren dat HF op milieu-vlak efficiënter blijft.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di apr 09, 2019 09:26

Dat vond ik ook een raar vergelijk. En alsof je een hf niet dik kunt afleveren. Trouwens, nederland zou niet zelfvoorzienend zijn in rundvlees, dit vind ik vreemd maar het zal wel kloppen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Vorige

Keer terug naar Community