ligboxraadsel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: ligboxraadsel

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 07:43

Volgens mij moet het haast de onderbezetting zijn en heeft iedere koe haar eigen plek gevonden. Luxe probleem dus :wink:

je zou eventueel 10 andere boxen af kunnen zetten, kijken of ze er dan wel gaan liggen?
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Talis » ma apr 15, 2019 12:22

G.U. schreef:Ik meende dat je zei dat er 75 koeien op 100 boxen in de stal zitten? Heb hier nu 68 koeien op 76 boxen. Boxen staan op 108 hoh. Zit er wel aan te denken om ze breder te zetten

ja. dat klopt... Nu 80 maar waar zeg ik dan dat het er meer/minder zijn??
Talis

Berichtdoor Talis » ma apr 15, 2019 12:24

Rob MB schreef:Volgens mij moet het haast de onderbezetting zijn en heeft iedere koe haar eigen plek gevonden. Luxe probleem dus :wink:

je zou eventueel 10 andere boxen af kunnen zetten, kijken of ze er dan wel gaan liggen?

1x in de 2 weken komt de mestscheider en hebben de koeien maar 30 boxen tot hun beschikking van 6 tot half 9. Ook dan gaan ze er niet in liggen. en wachten ze tot de hekken weer open gaan.
Talis

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 12:47

Bijzonder vreemd, maar dat is maar 3 uurtjes. als je een aantal boxen afzet met een touw voor een aantal dagen zou je zeggen dat ze de moed een keer moeten opgeven en gaan liggen in de "vervloekte" boxen.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Niels » di apr 16, 2019 16:05

Waarom zou je je daar druk om maken zolang je op 20% onderbezetting zit?
Niels

Berichtdoor Talis » wo apr 17, 2019 04:44

Niels schreef:Waarom zou je je daar druk om maken zolang je op 20% onderbezetting zit?

omdat de stal op termijn toch een keer vol moet..
Talis

Berichtdoor Niels » wo apr 17, 2019 15:23

Dan zou ik me daar eerst op richten en als die koeien dan nog steeds liever staan dan in die boxen liggen, dan doen ze dat maar lekker 8)
Niels

Berichtdoor poekske » wo apr 17, 2019 15:38

Niels schreef:Dan zou ik me daar eerst op richten en als die koeien dan nog steeds liever staan dan in die boxen liggen, dan doen ze dat maar lekker 8)

:yes:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Talis » wo apr 17, 2019 21:13

Niels schreef:Dan zou ik me daar eerst op richten en als die koeien dan nog steeds liever staan dan in die boxen liggen, dan doen ze dat maar lekker 8)

ik kies liever een iets andere instelling. koe is baas.
Talis

Berichtdoor Niels » wo apr 17, 2019 21:42

Talis schreef:

ik kies liever een iets andere instelling. koe is baas.

Dit zijn mijn koeien en ze liggen in alle boxen. Nogmaals, jouw bazen willen ook ligboxbreedte met zand van 1,25 breed, een dubbelrij boxen van minimaal vijf meter breed, 4,5 meter mestgang tussen de boxen en voerhek en vijf meter brede doorgangen. En een eetplek voor elke baas.

De hele stal geaard, alle matten en bewapening aan elkaar gelast en zelfs een aardlijn buitenom in de grond gegraven om alle zwerfstroom weg te nemen, net als hier.

Een wichelroedeloper en geneuzel over aardstralen wordt dan geneuzel in details als bovenstaande allemaal klopt. (y)

Als ik in mn eigen mest moest liggen bleef ik ook liever staan 8) Afbeelding

Skickat från min S31 via Tapatalk
Niels

Berichtdoor Talis » do apr 18, 2019 07:47

Dit zijn mijn koeien en ze liggen in alle boxen. Nogmaals, jouw bazen willen ook ligboxbreedte met zand van 1,25 breed, een dubbelrij boxen van minimaal vijf meter breed, 4,5 meter mestgang tussen de boxen en voerhek en vijf meter brede doorgangen. En een eetplek voor elke baas.

De hele stal geaard, alle matten en bewapening aan elkaar gelast en zelfs een aardlijn buitenom in de grond gegraven om alle zwerfstroom weg te nemen, net als hier.

Een wichelroedeloper en geneuzel over aardstralen wordt dan geneuzel in details als bovenstaande allemaal klopt. (y)

Als ik in mn eigen mest moest liggen bleef ik ook liever staan 8) Afbeelding

Skickat från min S31 via Tapatalk[/quote]

Als het je allemaal niet interesseert en jij de enige bent die het goed doet, je hoeft niet te reagereren. 125 is te breed. boxbreedte is als laaste de beperkende factor.
Qua comfort is mest het beste. Zand ligt veel harder.
Verder liggen ze goed in de boxen. Alleen in bepaalde boxen die qua afmetingen niet afwijken van de rest liggen ze niet.
Dan probeer ik op allerlei manieren te onderzoeken hoe dat kan. Ik betaal dat zelf dus mag ik ook zelf weten of ik een wichelroedeman langs laat komen.
Heeft niks met geneuzel te maken..
Nogmaals, ik zoek tips voor de oplossing, Niet naar commentaar van mensen die wijsheid in pacht hebben.
Talis

Berichtdoor boer pieter » do apr 18, 2019 08:15

laat je niet opnaaien talis :no: je moet eerst zelf maar eens problemen hebben ,sommige mensen gooien altijd een zes ,ik was ook altijd sceptich maar weet onderhand wel dat er meer is tussen hemel en aarde
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Talis » do apr 18, 2019 10:50

boer pieter schreef:laat je niet opnaaien talis :no: je moet eerst zelf maar eens problemen hebben ,sommige mensen gooien altijd een zes ,ik was ook altijd sceptich maar weet onderhand wel dat er meer is tussen hemel en aarde

Valt mee pieter. Heb er alleen beetje moeite mee dat sommige broekies zonder enige achtergrondinfo hun mening/oplossing klaar hebben.
Talis

Berichtdoor Niels » vr apr 19, 2019 15:26

125 te breed :lol: :lol: :lol: dat is hier de minimum maat voor koeien zwaarder dan 600 kg.
Niels

Berichtdoor Roderick » vr apr 19, 2019 15:37

boer pieter schreef:laat je niet opnaaien talis :no: je moet eerst zelf maar eens problemen hebben ,sommige mensen gooien altijd een zes ,ik was ook altijd sceptich maar weet onderhand wel dat er meer is tussen hemel en aarde

Heeft nix met meer tussen hemel en aarde te maken :no: :no: , aardstralen en ondergrondse wateraders zijn 100% wetenschappelijk verklaarbaar en kunnen idd problemen opleveren. Nix zweverigs aan. :no: :no:

Dat jij vind dat sommigen altijd een zes gooien is vooral omdat die mensen gewoon 2-3 stappen harder lopen.
Jij vind prakken onzin, maar heeft bij ons en vele met mij de voerkosten per kg melk met meer dan 10% laten dalen.
Jij vind zand maar lastig en onzin, maar iedereen weet dat het gewoonweg het beste en het meest winstgevend is.
En zo heb jij een hele lijst met dingen waar jij heel stellig van vind dat het onzin en veel werk is, maar daarom gooien die dommerikken die zich de benen onder het lijf uit rennen volgens jou altijd een zes, en gooi jij vaak een 3 of een 4. :yes: :yes:

Hoorde hier pas een mooi gezegde :yes:

Winners do things that losers don't want to do. :!:

Denk daar maar eens over na. :yes:

Vergeet niet, nix komt vanzelf. :no: :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal