Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor nestor973 » do apr 11, 2019 18:24

Corjan schreef:
nestor973 schreef:Zijn er hier die werken met een wachtruimte met split-entry ? Werk dat eigenlijk wel, want ik denk dat ook
dan de bazige koeien die box gaan inpalmen.

Ja hier dus. Met de seperatie groep zet ik de split entry vast, zodat alle seperatie koine er zo snel mogelijk doorgaan. Maar met de ophaal koeien gooi ik de split entry los. Koeien uit de koppel kunnen niet in de wachtruimte komen. Want de wachtruimte is gewoon een lang hek die ik zelf open draai en als de aphaal koeien er in zitten weer dicht doe. Op deze manier kan er bv geen verse vaars in die wachtruimte komen zodra ik de stal verlaat en daar blijven staan totdat ik weer in de stal ben. Dat zou een hele dag of nacht kunnen zijn.

Lijkt je een gedwongen split entry iets ? Men hangt er dan een oog boven en als een koe zich aanbied vanuit de wachtruimte
dan gaat die om en kan alleen zij de box betreden; De robot houd het aantal koeien bij die op deze manier door de box lopen
en trekt het hek omhoog als ze er allemaal door zijn;
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Corjan » za apr 13, 2019 14:09

Yup zo'n slimme split entry is wel wat :yes: Hier blijt het hekkie wel eens de kant op hangen van het wachtruimtetje. En ziet een verse vaars geen opening en hebben ze het nog niet door. Met een sensor is het eigenlijk een super idee. Houd een dominante koe tegen uit de koppel (y)

Dat het hek omhoog gaat als de fetch pen leeg is is hier niet nodig. Fetch pen zit hier niet in de weg. Maar bij iemand anders kan het wel handig zijn :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor maistro » ma apr 15, 2019 07:31

Corjan schreef:Yup zo'n slimme split entry is wel wat :yes: Hier blijt het hekkie wel eens de kant op hangen van het wachtruimtetje. En ziet een verse vaars geen opening en hebben ze het nog niet door. Met een sensor is het eigenlijk een super idee. Houd een dominante koe tegen uit de koppel (y)

Dat het hek omhoog gaat als de fetch pen leeg is is hier niet nodig. Fetch pen zit hier niet in de weg. Maar bij iemand anders kan het wel handig zijn :yes:

Met koeien halen moet je dus elke keer hek open en dicht draaien , zou het niet handiger zijn met zo'n automatisch optrek hek met afstandsbediening
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor koen2 » ma apr 15, 2019 08:33

Klopt maar je hebt er voor 1 groep al 2 nodig . Dat is snel 5000 euro. En je moet er toch zijn om vaarzen te leren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor koen2 » ma apr 15, 2019 08:34

Hier van 40 ophaal koeien naar minder als 10 nu die extra robot goeddraait

koen2

Berichtdoor maistro » di apr 16, 2019 14:36

koen2 schreef:Hier van 40 ophaal koeien naar minder als 10 nu die extra robot goeddraait

Even ter verduidelijking van 1 naar 2?
Merk?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Berjor » di apr 16, 2019 18:08

:D koen ging van 4 naar 5 dacht ik en twee stuks A2 naar A5 omgezet. I
Berjor

Berichtdoor koen2 » wo apr 17, 2019 15:39

Ja van 2 A3 en 2 A2 er 1 A5 bij. Van de zomer de A2 wisselen

koen2

Berichtdoor koein » vr apr 19, 2019 07:17

nestor973 schreef:Zijn er hier die werken met een wachtruimte met split-entry ? Werk dat eigenlijk wel, want ik denk dat ook
dan de bazige koeien die box gaan inpalmen.

Hier permanente wachtruimte met split entry naar de robot. Voor een te leren vaars of andere koe te die hulp nodig heeft knoop ik altijd de split entry vast zodat de vaars voorrang heeft. Andere koeien uit de wachtruimte moeten gewoon op hun beurt wachten.
koein

Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Corjan » zo apr 21, 2019 14:19

nestor973 schreef:De spenen erg snel vinden? maar nog steeds trager aansluiten !

Ik heb via whatsapp een video gekregen die ik even op youtube heb gezet :

https://youtu.be/URyIhMLpTKI

En dat is exact wat ik overal heb gezien. Aansluitsnelheid van Lely heb ik nergens zien evenaren.

Ik vind dit een beetje een flauw filmpie. Ik zie liever alle 180 aansluitingen per dag een keer. Of de eerste 10 melkingen. En dat is de zwakte van de Lely (n) Houden vast aan de laser van 1900 en proberen die slimmer te maken. Die laser heeft zijn tijd wel gehad en tijd voor iets anders denk ik. Daarom was ik ook eigenlijk stomverbaasd dat de A5 met zoveel bombarie gepresenteerd werd :? . Gewoon een beetje een opgepimpte A4 en that's it. De eerste keer dat ik de A5 zag werken zag ik de laser denken als een A2 . En de laatste weken hier met veel verse vaarsen denk ik steeds meer wat is de Lely een k#t robot voor training cows (n)

Sprak pas een oud monteur die nu boer is. Maar die ziet meer in de nieuwe VMS. Dat zet mij ook een bietje aant denken :yes:
Corjan

Berichtdoor M H » zo apr 21, 2019 15:31

sinds de nieuwe camera op de monobox hier altijd tussen 30 en 36 seconde aansluittijd gemiddeld per dag. op 250-300 melkingen. en dan zijn de incomplete meegerekend die 3 a 4 minuten duren. handkoeien al weken niks. op een verse vaars na. en haal ook niks op. alleen dan heb je soms dat ze richhting 18 uur gaan. het ondereind.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Corjan » zo apr 21, 2019 15:54

250 tot 300 melkingen :shock: :o :o :o (y) (y) (y) Sounds to nice to be true :wink:

Hier op 4 verse vaarsen na die appart zitten, ook geen ophaal koeien de laaste dagen. Maar gemiddeld een 2 tot 4
Corjan

Berichtdoor M H » zo apr 21, 2019 16:26

Corjan schreef:250 tot 300 melkingen :shock: :o :o :o (y) (y) (y) Sounds to nice to be true :wink:

Hier op 4 verse vaarsen na die appart zitten, ook geen ophaal koeien de laaste dagen. Maar gemiddeld een 2 tot 4

wanneer ga je een koe halen. ik niet zo snel. weet zeker dan er zijn die mijn tolerantiegrens veel te hoog vinden liggen
wel 2 boxen hoor. ging dacht ik meer om het onderhangen. zou nog bete gaan als die koeien eens een dotje zouden stijgen :wink:
M H

Berichtdoor sivert » zo apr 21, 2019 17:02

Koeien in de wei doen. Bij ons zijn ze ruim 1 kg gestegen. Als ik ga stalvoeren komt er nog eens 2 kg bij. Eerst moet de sleufsilo (1e en 2e snede 2018) leeg, dat zal eind deze week zijn.
sivert

Berichtdoor M H » zo apr 21, 2019 17:29

sivert schreef:Koeien in de wei doen. Bij ons zijn ze ruim 1 kg gestegen. Als ik ga stalvoeren komt er nog eens 2 kg bij. Eerst moet de sleufsilo (1e en 2e snede 2018) leeg, dat zal eind deze week zijn.

lopen ze al 3 weken. beetje heel veel uitlopers door schmallenberg vorig jr
M H

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken