Boxmatrassen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Boxmatrassen

Berichtdoor MarcB » wo apr 10, 2019 15:37

Vraagje,
Kan een latex matras te dik zijn? Twijfel hier tussen 5 of 7cm in latex dikte. Wat is het beste. Heb hier onderzoek waarin staat dat koeien meer tijd doorbrachten op matras van 5 cm latex dan de dikkere variant van 8cm. Wat zijn jullie ervaringen.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor boer pieter » wo apr 10, 2019 16:18

Vorig jaar Kraaienburg matrassen gekregen en super tevreden gewoon rubber al die latex is in mijn ogen niks heb in 11 jaar 2keer nieuwe matten gehad dan egtved en toen Ik hier kwam lagen er latex van seem gewoon rubber Marc met gennoeg zaagsel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MelkboerLuc » wo apr 10, 2019 20:20

MarcB schreef:Vraagje,
Kan een latex matras te dik zijn? Twijfel hier tussen 5 of 7cm in latex dikte. Wat is het beste. Heb hier onderzoek waarin staat dat koeien meer tijd doorbrachten op matras van 5 cm latex dan de dikkere variant van 8cm. Wat zijn jullie ervaringen.

ik heb een rubber toplaag liggen mijnband van 2 cm dik en draadgewapend
en eronder 4 cm latex.
ik zie dat de koeien de mijnband ongeveer 1 à 2 cm kunnen indrukken met de poot
veel hangt af van de densiteit van de latex, zacht indrukbaar of hard niet indrukbaar.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Rob MB » do apr 11, 2019 11:19

MarcB schreef:Vraagje,

Kijk, dit soort vragen is mijn afdeling :D

De dikte van een matras bepaald niet hoe zacht of hoe goed/slecht het voor de koeien is. Het is de materiaal keuze en "het vermogen tot vertragen" (=schokabsorbie) die het hem doet. latexschuim, PE of gerecyclde varianten hebben een open celstructuur en hebben vaak het volume nodig om voor de nodige vertraging te zorgen. Ze zijn dikker maar hoeven dus niet perse beter te zijn.

Als voorbeeld. Wij hebben 3 soorten MAYO matrassen -> 24mm, 32mm, en 44mm dik in ons assortiment. Maar op alle 3 de matten kun je een rauw ei laten vallen zonder dat het kapot gaat.

Dus ik ben wel benieuwd welke test verteld dat 5cm beter is als 7cm latex? Als bij de 7cm variant een super zachte variant is gebruikt -> een matras die je met je vingers bij elkaar kan knijpen waar de koe er door heen kan trappen en meteen het beton raakt kan ik het wel begrijpen, anders is het niet logisch.

Een te dik matras is alleen een probleem als koeien na het indrukken netto meerdere (+10 cm) hoger komen te liggen waardoor de afstand met de box niet meer klopt.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor maistro » do apr 11, 2019 18:13

dan heb je ook wel een mening over de nieuwe '"dutch mountain" van cowhouse
10-14 cm dik foum kost wel 350 euro/box :roll:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Rob MB » vr apr 12, 2019 09:48

maistro schreef:dan heb je ook wel een mening over de nieuwe '"dutch mountain" van cowhouse
10-14 cm dik foum kost wel 350 euro/box :roll:

Ja, maar het zou niet chique zijn om exacte merken/modellen hier te ontleden. Concurrentie moet je de hemel in prijzen en het zelf nog beter doen.

MarcB, heeft mij zijn Deense matrassen test opgestuurd. Mijn Deens is wat roestig maar met een vertaler erbij kom je er wel door heen. Het is een test van 8 matrassen, 7 latex varianten (van 2 fabrikanten zo te zien?) en 1 waterbed.

De test is gedaan door een stalinrichter en zo te zien in het zelfde gebouw. De resultaten zijn nogal algemeen. Zo staat dat een matras met 8cm latex VAKER bezocht word, maar de liguren bij een matras van 5cm zijn weer HOGER. Dus een beetje algemeen allemaal.

Zelfs de waterbedden worden niet beduidend meer of minder bezocht in de zomer, Maar leveranciers adverteren tegenwoordig toch niet meer met het "koelende" effect wat natuurlijk onzin is.

Als je matrassen wilt vergelijken moet je dat doen aan de hand van technische rapporten van het Duitse DLG. Maar die zijn zo complex dat ik zelfs stalinrichters op beurzen heb zien pronken met cijfers die ze totaal verkeerd geïnterpreteerd hadden :lol:

Het Engelse Kingshay testcentrum doet het beter. Die testen daadwerkelijk 20 tal matten voor 10 jaar lang in de praktijk. De test is hier te koop: https://www.kingshay.com/shop/mats-mattresses-report-tried-tested/ omgerekend EUR 92,- :?

Ja ik heb de test, nee ik mag hem niet rondsturen i.v.m auteursrechten e.d. :yes:
Rob MB

Berichtdoor Berjor » vr apr 12, 2019 18:04

ik hoef de test niet te hebben, als jij gewoon effe de conclusies hier kunt posten is genoeg :wink:
Berjor

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 08:36

Berjor schreef:ik hoef de test niet te hebben, als jij gewoon effe de conclusies hier kunt posten is genoeg :wink:

Er is geen definitieve conclusie of allerbeste matras. Bepaalde producten moeten gewoon bij je passen.

Zo is ons matras "glad" afgewerkt aan de bovenkant. Voordeel is dat je hem makkelijk schoon kan maken. Nadeel is dat strooisel eerder weg is. We kunnen er een ruw profiel met randjes en putje in maken zodat strooisel daar achter blijft haken, maar dan blijft vuil en melk er net zo goed achter hangen :?

Ander voorbeeld is dat ons matras water/lucht dicht is. Zoek je een open matras met drainage functie dan moet je niet bij ons zijn. En zo heeft iedereen zijn of haar wensen.
Rob MB

Berichtdoor Jappie » ma apr 15, 2019 11:40

Die mayo zijn niet heel slecht voor een mat. Dat topdoek gedoe is ook waardeloos, heb vele matten en matrassen bekeken, maar heb er zelf maar mayo in gedaan 2 jaar terug voor de ene helft vd stal, pas geleden ook maar besteld voor de andere kant. Schoonmaken vind ik wel een ding bij die mayo maar ligtijd en comfort maken dit mijn inziens voldoende goed.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 12:51

Jappie schreef:Die mayo zijn niet heel slecht voor een mat. Dat topdoek gedoe is ook waardeloos, heb vele matten en matrassen bekeken, maar heb er zelf maar mayo in gedaan 2 jaar terug voor de ene helft vd stal, pas geleden ook maar besteld voor de andere kant. Schoonmaken vind ik wel een ding bij die mayo maar ligtijd en comfort maken dit mijn inziens voldoende goed.

Zachte krabber/trekker gebruiken jappie. Bij Mayo kan het niet aankoeken dus kun je ze met een trekker kurkdroog krijgen :wink:

Voor wie de boerderij nog heeft. Binnenkort komt daar ook weer een overzicht met alle matrassen types... Helaas is het niet meer dan een overzicht.
Rob MB

Berichtdoor Rob MB » wo mei 22, 2019 08:36

Bovengenoemde artikel staat in de uitgave van deze week. :?
Rob MB

Berichtdoor Mellek » do mei 23, 2019 21:28

Wat strooien jullie op de MAYO?
Hier vanalles geprobeert, zaagsel, gehakselt stro, crush, mengsel van crush en steenmeel (en KLEBSIELLA in de tankmelk), kalk.

En nu gewoon een 2x daags een beetje steenmaal (lava), minste werk.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Rob MB » vr mei 24, 2019 08:17

Als je kijkt naar vocht opname van hoog naar laag is dit het rijtje

(Korte versie)

Gemalen koolzaadstro (dus niet gehakseld) (word ook vaak aangelengd met tarwestro) - factor 5-6 vochtopname
zaagsel - factor 4 vochtopname
pellets - factor 3 vochtopname
houtkrullen - factor 2-3 vochtopname
kalk - factor 2 vochtopname

Stro heeft dus een hoge vochtopname maar heeft tijd nodig om dit allemaal op te nemen. Kalk is natuurlijk poeder en daar zie je elke druppel meteen intrekken.

Veel mensen gebruiken een mengsel van stro of zaagsel met kalk. Stro voor de hoge vochtopname, kalk om het totaal product wat zwaarder te maken en dat het beter blijft liggen.

Voor de Hygiëne zijn er maar twee producten op de markt die actief bacteriën dodend zijn. (biocides) Heemskerk boxclean (poeder met chloor) en Timac agro Actisan (poeder met salicylzuur). De laatste heeft mijn voorkeur, heeft wat betere eigenschappen.

Door het artikel in de boerderij is er ook een discussie op facebook gaande in de Koeien groep. Dat over het algemeen strooisel bij matrassen snel weg is. Maar dit is voor alle leveranciers een hygiëne kwestie. Ik denk dat niemand zit te wachten op matrassen met kuiltjes en richeltje waar strooisel achter blijft zitten en DUS OOK melk, vocht en bacteriën.

Wij hebben zo'n mat met richels en groeven liggen als test. Is gewoon een vies ding en niet schoon te krijgen :no: Als gebruiker van matrassen krijg je waarschijnlijk altijd te horen hoe goed diepstrooisel wel niet is maar je kunt in ieder geval pochen met hoger hygiëne en lager cel getal. Als ik mijn klanten een beetje ken zitten de meeste op <120 met zeker een paar actieve lui die het jaar rond op <70 zitten. Met een landelijke gemiddelde van 180 zit je denk ik dan wel goed.

toevoeging:
klebsiella is een bodembacterie en komt voornamelijk in de stal door het geleverde strooisel, of doordat het los gestort op het erf ligt. Veel leverancier bieden ook bewerkt strooisel aan en "klebsiella vrij" kost aleeen wat extra $$$
Rob MB

Berichtdoor sivert » zo mei 26, 2019 15:57

Mellek schreef:Wat strooien jullie op de MAYO?
Hier vanalles geprobeert, zaagsel, gehakselt stro, crush, mengsel van crush en steenmeel (en KLEBSIELLA in de tankmelk), kalk.

En nu gewoon een 2x daags een beetje steenmaal (lava), minste werk.

Wij strooien nu 2x daags lava en daarover gemalen stro. Eigenlijk zijn ze niet echt goed schoon te houden. In het nieuwe deel hebben we meadow-matrassen, daar blijft het strooisel wel beter liggen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Vorige

Keer terug naar Koe en stal