Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor jan.nl » ma apr 15, 2019 11:59

Gerben77 schreef:https://beterleven.dierenbescherming.nl/fileupload/zakelijk/criteria/zuivel/CONCEPT_Criteria_Melkrundvee_1_ster_versie_1.0_dd._15.04.2019_v2.pdf

Nog al wat eisen.. :shock: stierkalfjes 28 dgn op bedrijf/ voer bijna alleen maar uit EU en ruwvoer in korte straal.......(er zou maar is een giga droge zomer komen en je ruwvoer van meer als 100 kilometer moet laten uitrukken :? )...

Veel eisen zijn niet zo gek, maar ik vind veel best ver gaan ...je zou er dol van worden. :evil:

Een hele uitdaging :shock:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor G.U. » ma apr 15, 2019 12:06

Niet een uitdaging, is gewoon een niche die biologisch wat meer benadert. Ze zijn wel weer kampioen in zich afzetten tegen gangbaar, daar ben ik dan weer niet zo van gecharmeerd :evil: kost 95 ct/liter bij de jumbo. Campina melk kost 1,05/l
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 13:06

Gerben77 schreef:https://beterleven.dierenbescherming.nl/fileupload/zakelijk/criteria/zuivel/CONCEPT_Criteria_Melkrundvee_1_ster_versie_1.0_dd._15.04.2019_v2.pdf

Nog al wat eisen.. :shock: stierkalfjes 28 dgn op bedrijf/ voer bijna alleen maar uit EU en ruwvoer in korte straal.......(er zou maar is een giga droge zomer komen en je ruwvoer van meer als 100 kilometer moet laten uitrukken :? )...

Veel eisen zijn niet zo gek, maar ik vind veel best ver gaan ...je zou er dol van worden. :evil:

- Niet meer dan 274 dieren, want anders is een megastal :lol:

Wat mij stoort zoals boerenbusines het benoemd. De dierenbescherming en SMK (stichting milieu keur) concurreren met elkaar voor het mooiste "labeltje" of dat nu beter leven, planetproof of topzuivel is. Wat ze zouden moeten doen is kijken wat het beste is voor mens, dier en milieu om zo gezamenlijk verbetering te maken waar het kan.

Er zijn overigens maar 6 melkveehouders die aan dit label leveren :shock:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor G.U. » ma apr 15, 2019 14:08

Indd maar zes melkveehouders. Wie verwerkt deze zuivel eigenlijk? Ik hoorde ergens vecozuivel maar kan het nergens terug vinden. AH-lijn van aware kan 600 miljoen liter in en planetproof gaat ook rap. Deze 1*zuivel is maar een druppeltje zelfs vergeleken met biogeiten
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Rob MB » ma apr 15, 2019 15:17

G.U. schreef:Indd maar zes melkveehouders. Wie verwerkt deze zuivel eigenlijk? Ik hoorde ergens vecozuivel maar kan het nergens terug vinden. AH-lijn van aware kan 600 miljoen liter in en planetproof gaat ook rap. Deze 1*zuivel is maar een druppeltje zelfs vergeleken met biogeiten

Farmel aldus één van de twitterboeren https://twitter.com/SuzanneRuesink/status/1117685855106342912

Planetproof zit op ca. 250 boeren.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Henk » di apr 16, 2019 10:16

Steeds meer melkstromen dus steeds meer verdeeldheid...
Ieder heeft andere belangen en een ieder denkt eerst aan zich zelf.
Wordt er allemaal niet gezelliger op zo...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » di apr 16, 2019 12:40

PlanetProof houdt ook nog wel wat in, leeftijd bij afvoer continu in gaten houden, kalf oké, minimaal bemesten, geen enkele overbezetting. Alleen daarom deze week al weer 10 koeien verkocht. In een straal van 10 km zijn hier nu 4 bedrijven die ze apart ophalen, op totaal 250 in NL best veel. Hoe ze dan ooit op ruim 1 miljard kg zullen komen met nog scherpere normen lijkt me nog wel uitdaging.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di apr 16, 2019 13:40

melker schreef: Hoe ze dan ooit op ruim 1 miljard kg zullen komen met nog scherpere normen lijkt me nog wel uitdaging.

Onze regio valt er sowieso nog niet onder dus wij kunnen daarom alleen al niet meedoen. Maar met een bedrijven van jullie omvang schiet het ook wel lekker op.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di apr 16, 2019 13:41

Hookwood Holsteins schreef:
melker schreef: Hoe ze dan ooit op ruim 1 miljard kg zullen komen met nog scherpere normen lijkt me nog wel uitdaging.

Onze regio valt er sowieso nog niet onder dus wij kunnen daarom alleen al niet meedoen. Maar met een bedrijven van jullie omvang schiet het ook wel lekker op.

Je ziet nu robotboeren weer gaan weiden omdat ze PP melk kunnen gaan leveren. Scheelt 3,5 ct. Daar kun je wel wat voor doen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Kasé5 » do apr 18, 2019 14:46

Bij ons heb de chemicus van FC ook ff een druppie melk onder de microscoop bekeken en bleek inderdaad PP.
Toen vroeg die guppo of ik de koeien wel buiten had :? :? :?
Dat hadden we niet maar dat mot hij toch kunnen zien :roll: :roll:
Beste man zal wel met één of ander Chinees HaHoeHaWaai apparaat moeten werken :?

Dinsdag de deur maar open gezet :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » do apr 18, 2019 20:21

Ja, hoe moeilijk kan het zijn?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Talis » vr apr 19, 2019 08:14

melker schreef:PlanetProof houdt ook nog wel wat in, leeftijd bij afvoer continu in gaten houden, kalf oké, minimaal bemesten, geen enkele overbezetting. Alleen daarom deze week al weer 10 koeien verkocht. In een straal van 10 km zijn hier nu 4 bedrijven die ze apart ophalen, op totaal 250 in NL best veel. Hoe ze dan ooit op ruim 1 miljard kg zullen komen met nog scherpere normen lijkt me nog wel uitdaging.

leeftijd bij afvoer kun je nog beetje mee spelen. als je koe op afmesten zet. kun je haar nog wel een tijdje laten lopen.. wat gunstig is voor je leeftijd.
Talis

Berichtdoor G.U. » do mei 09, 2019 20:00

Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor hulsteins » do mei 09, 2019 20:39

kheb 't effe proberen te lezen
maar bij 't woordje 'erfbetreders' had ik last van fysieke en psychologische blokkades
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » do mei 09, 2019 22:00

G.U. schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/196497-adviesbureaus-presenteren-kringlooplandbouwplan/

Oude tijden herleven,staat maar 1 regel in dat de boer er financieel niet op achteruit moet gaan.. :|
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie