Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor Henk » di apr 02, 2019 11:13

Belangrijkste is dat het mooi helder stro is met liefst veel zonuren. Dan nog mooi kort laten snijden met het persen en ze vreten het met graagte :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma apr 15, 2019 10:54

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » ma apr 15, 2019 12:41

Tja kan ook ja

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wit » ma apr 15, 2019 14:42

zonder mengen kan ook :wink:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » ma apr 15, 2019 16:11

Dan is dit altijd nog beter dan niks maar mengen is wat anders
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » di apr 16, 2019 10:10

boer pieter schreef:https://www.facebook.com/weekbladboerderij/videos/1118212455035219/
zo kan het ook (y)

Leuk wanneer iemand iets bedenkt (y) maar het heeft nul komma nix met mengen te maken :no: en dat zie je ook.
Dan kan ie veel beter zn mais en gras etc in laagjes laden in zijn voerwagen. Dan heb je alvast een enorme verbetering (y) alhoewel dit ook gepruts blijft wanneer je meerdere grondstoffen/bijproducten wil voeren.

Henk

Berichtdoor melker » di apr 16, 2019 12:50

De voerwagens laden is al zelfde tijd als mengwagen laden, voerwagens is in exploitatie net zo duur of duurder dan mengwagen, uit ervaring, Die onbeschermde vijzel hoeft maar paar keer koe tegen kop te raken en het kost geld. wel creatief :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » di apr 16, 2019 13:35

melker schreef:De voerwagens laden is al zelfde tijd als mengwagen laden, voerwagens is in exploitatie net zo duur of duurder dan mengwagen, uit ervaring,

How Melker dan is jouw ervaring een heel beetje anders dan de mijne :wink:
Ik heb van begin 80 tot 1987 gevoerd met een SR voer-doseerwagen. Van 1987 tot 2017 met verschillende mengers en nu sinds een maand of 7 weer met een SR voer-doseerwagen.
Het laden is een verschil van dag en nacht :yes: In de menger pleur je het er gewoon bovenin :yes: De vijzels zorgen dat elk voedermiddel door de hele wagen komt, maar in de doseerwagen laad je over de hele lengte van de wagen. In ons geval zijn dat 2 laadbakken van 2.3 m achter mekaar op de bodem van 4,5 mtr.. En over die hele lengte van de bodem laad ik mn kuilgras, vervolgens mineralen en/of meel, daarop het hooi en daar overheen gaat weer over de gehele lengte mais. Momenteel is het aandeel kuilgras dus vers gras :yes: De walsen voorin icm de bodemketting heeeel traag zetten zorgt dat het er zeer acceptabel gehusseld dr uitkomt :yes: Tis tuuk waardeloos wanneer je naast ruwvoer nog 4-5 grondstoffen/bijproducten wil voeren want dan is husselen niet afdoende :no: dan moet je goed mengen :yes:

Bij exploitatie hoort voor mij ook het brandstofverbruik. En dat ligt bij een doseerwagen 90% lager dan bij een menger :idea:

Henk

Berichtdoor melker » di apr 16, 2019 21:03

Minder dieselolie en lichtere trekker er voor is een voordeel en wat minder lomp, maar kettingen en lagers komt er enorm op aan, wat minder vol scheelt ook. Hebben er heel wat gehad, 3 tot 4 jaar gingen ze mee, zowel SR als Strautmann.
melker

Berichtdoor h.groothuis » wo apr 17, 2019 06:44

Maakt ook nogal verschil denk ik, Henk maakt hem vol met de pelikaanbak en Melker gooit blokken van 1.5 ton in zn mengert daar kan een doseerwagen minder goed mee omgaan....heb ook wel eens gehoord dat ze blokken eerst uit elkaar moesten gooien voor de kuil en dan weer opscheppen omdat de doseerwagen ze anders niet loskreeg, is ook dubbel werk.
h.groothuis

Berichtdoor boer pieter » wo apr 17, 2019 08:14

lompe mensen krijgen alles kapot :lol: :lol: hier met mijn voer bunkers ook zo beetje losschudden dan is er niks aan de hand gooi je er vaste klompen in loopt ie vast
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do apr 18, 2019 10:34

melker schreef:Minder dieselolie en lichtere trekker er voor is een voordeel en wat minder lomp, maar kettingen en lagers komt er enorm op aan, wat minder vol scheelt ook. Hebben er heel wat gehad, 3 tot 4 jaar gingen ze mee, zowel SR als Strautmann.

Tsja een Fries is nu eenmaal wat ruiger in het werk he :wink:
Tis denk ook wat Henk G zegt; ik laad het voer los de wagen invallen, geen kuilblokken of complete kuilbalen. Heb voor de 2 koeiengroepen beide keren elke dag de wagen stijf vol. En dan druk ik het voer ook nog aan medde voorlader :oops:
Maar met het lossen zet je de bodemketting gewoon heel traag :yes: dan gaat er nix kapot (y)
Lagers en kettingen heb ik nog nooit wat mee gehad met al mn voerwagens. Heb tuuk ook lang niet zoveel beesten als Melker maar mijn ervaring is dat wanneer je met beleid werkt dat het allemaal wat makkelijker heel blijft :yes:

Henk

Berichtdoor G.U. » do apr 18, 2019 11:47

Had van de week de blokkenwagen naar de mechasnuiter gehad. Bodemketting liep niet meer mooi soepel. Bleek dat de lagers van de nestwielen achterin er uit lagen. Ze hebben het ketting ook even opgespannen. Kan die weer een seizoen mee
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor melker » vr apr 19, 2019 12:37

Laadkleppen breken er ook wel eens af, lekke cilinders voerbandje vast of gescheurd, trekhaak afbreken, bedieningspaneel stuk, nieuw subframe, zomaar wat herinneringen aan blokkenwagens :( :(
melker

Berichtdoor Henk » vr apr 19, 2019 12:45

Sjezus Melker wat vreten jullie toch allemaal uit met jullie ijzer :shock: :shock: :?:

Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer