Zomerstalvoeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Zomerstalvoeren

Berichtdoor Henk » ma okt 17, 2016 12:41

Zomerstalvoeren is eik altijd efficiënt (y) Met de droogte van de afgelopen maanden kwam de grasgroei stil te liggen op de hogere hoeken. Lage hoeken hadden we net allemaal gekuild due toen gras verminderd en kuil open gesnukt :yes:
Laatste week weer vers gras aan het opvoeren en nu na de regen afgelopen vrijdag en de warmte van het weekend komt het gras op de hoge hoeken ook weer snel (y)
Verder van een andere buur nog een perceel gras gekregen. Is nog 3e snede dus flinke roft op :yes: Denk in november keertje inkuilen met laatste gras/luzerne :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Clown » wo apr 17, 2019 22:04

Wij doen nu stalvoeren met een frontmaaier en ladewagen.
Vindt het aanmaaien van een perceel een drama in de bochten blijft altijd gras liggen en langs de sloot blijft ook een meter staan omdat ik niet met een zware wagen kort langs de sloot rij.
Als er weinig staat blijf je aan het rijden.
Zit er nu aan te denken om een trippelmaaier met bandjes te kopen . Hoef je met de wagen niet zoveel rond en kun je in de bochten beter alles meenemen.je hebt wel een trekker meer nodig maar de ladewagen kan veel vlugger. Heeft er hier iemand ervaring met trippelmaaier met bandjes.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor poekske » wo apr 17, 2019 22:52

Grotere versnelling rijden.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor john verhaar » do apr 18, 2019 00:46

Clown schreef:Wij doen nu stalvoeren met een frontmaaier en ladewagen.
Vindt het aanmaaien van een perceel een drama in de bochten blijft altijd gras liggen en langs de sloot blijft ook een meter staan omdat ik niet met een zware wagen kort langs de sloot rij.
Als er weinig staat blijf je aan het rijden.
Zit er nu aan te denken om een trippelmaaier met bandjes te kopen . Hoef je met de wagen niet zoveel rond en kun je in de bochten beter alles meenemen.je hebt wel een trekker meer nodig maar de ladewagen kan veel vlugger. Heeft er hier iemand ervaring met trippelmaaier met bandjes.

Hier zijn daar vorig jaar mee begonnen zetje met bandjes van Krone heel goed bevallen en tijd besparend
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor postma friesland » do apr 18, 2019 01:41

Weet niet hoeveel wagens jullie halen, ik schat in john een paar meer als jou. elke dag met de tripple naar veld hobbele voor 15 minute maaie terug hobbele en opraapwagen hale kost ook tijd. Geen kritiek maar ben beetje hardop aant denken

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Henk » do apr 18, 2019 10:28

Sloten icm slappe kanten kun je idd beter van de kant wegblijven. Zukke percelen heb ik hier ook wel :yes:
Maar so what :?: Wellicht dat het perceel de volgende snede wordt ingekuild. Kun je maaien medde achtermaaier dr bij dus mooi alle kanten weer kaal (y)
Mechanisch grazen moet je niet ingewikkeld en te duur maken :no:

Henk

Berichtdoor kobonde » do apr 18, 2019 11:08

Voor stalvoeren kun je beter en maaier met vijvels nemen ipv van met kneuzer en banden. eventueel kun je dan de de
opraapwagen achter de maaier hangen als je bok van de maaier verzwaart en je trekker genoeg pk heeft.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Jappie » do apr 18, 2019 11:32

Tjonge zelfs vers gras halen wordt tegenwoordig moeilijk gemaakt..
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Clown » do apr 18, 2019 11:48

In het najaar als er maar een beetje staat maaien wij nu 10 hectare in een keer
Harken dit op en voeren daar dan wel 3 dagen van . Dit moet je natuurlijk niet in augustus doen.
Het voordeel is dat je minder met de wagen over het perceel moet en maar 10 minuten hoeft te laden in plaats van een uur.
Alleen dan heb je 3 trekkers nodig .
Dus daarom dacht ik aan een trippelmaaier met bandjes, nadeel is wel dat je dan om de 9 meter een zwad hebt dit is nu om de 13 meter.
Clown

Berichtdoor G.U. » do apr 18, 2019 11:51

Anders eerst maaien en met de hark er bij langs. Of meenemen als je weer gaat kuilen. Voor stalvoeren kun je indd beter niet kneuzen. Gaat het gras veel sneller van broeien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do apr 18, 2019 13:02

Jappie schreef:Tjonge zelfs vers gras halen wordt tegenwoordig moeilijk gemaakt..

:lol: :lol: :yes:
Simpele maaier, simpele ladewagen, sleppertje dr tussen, moeilijker hoef het niet te zijn :wink:

Clown schreef:In het najaar als er maar een beetje staat maaien wij nu 10 hectare in een keer
Harken dit op en voeren daar dan wel 3 dagen van . Dit moet je natuurlijk niet in augustus doen.

Najaar-grazen ben ik vanaf gestapt. Je hele mechanisatie gaat naar de klote omdat alles aankoekt en continu nat is (n)
Gewoon met een paar mooie dagen alles plat maaien en aan de bult rijen :yes: Had daar eind november een very smakelijke kuil van (y) alleen het was maar weinig helaas

G.U. schreef: Voor stalvoeren kun je indd beter niet kneuzen. Gaat het gras veel sneller van broeien

Kneuzen is idd een nadeel. Hoe minder het gras beschadigd is des te langer blijft het broeivrij :yes:

Over de hoeken; dat laat ik altijd liggen. Ga voor dat beetje mn slepper niet uit :oops:
Maar meeste percelen liggen overal dammen waardoor ik in een hoek kan doorsteken en dus alles kan meepakken :yes:

Henk

Berichtdoor Clown » do apr 18, 2019 23:31

Henk schreef:
Jappie schreef:Tjonge zelfs vers gras halen wordt tegenwoordig moeilijk gemaakt..

:lol: :lol: :yes:
Simpele maaier, simpele ladewagen, sleppertje dr tussen, moeilijker hoef het niet te zijn :wink:

Clown schreef:In het najaar als er maar een beetje staat maaien wij nu 10 hectare in een keer

Najaar-grazen ben ik vanaf gestapt. Je hele mechanisatie gaat naar de klote omdat alles aankoekt en continu nat is (n)
Gewoon met een paar mooie dagen alles plat maaien en aan de bult rijen :yes: Had daar eind november een very smakelijke kuil van (y) alleen het was maar weinig helaas
bij stalvoeren is het gras altijd nat dus jaargetijde maakt niks uit.
G.U. schreef: Voor stalvoeren kun je indd beter niet kneuzen. Gaat het gras veel sneller van broeien

Kneuzen is idd een nadeel. Hoe minder het gras beschadigd is des te langer blijft het broeivrij :yes:
wij hebben ook wel gras gevoerd dat gekneusd was maar hebben er geen verschil in
Over de hoeken; dat laat ik altijd liggen. Ga voor dat beetje mn slepper niet uit :oops:
Maar meeste percelen liggen overal dammen waardoor ik in een hoek kan doorsteken en dus alles kan meepakken :yes:

als je de hoeken laat liggen wordt dat gras muf en eronder gaat de zode kapot. dus dat is voor mij een grote ergernis.
Clown

Berichtdoor G.U. » vr apr 19, 2019 06:04

Laten liggen bedoelt henk helemaal niet maaien mee lijkt me. Wel afmaaien maar niet oprapen lijkt me geheel onlogisch
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr apr 19, 2019 12:48

Wel maaien :yes: Maar wat is zo'n hoekie nou helemaal :?: Met een dode hoek ken je nix :no: Ik steek mn frontmaaier gewoon tot in de hoek en met een zo ruim mogelijke bocht pak ik mee wat lukt :yes: De rest blijft liggen en verteert wel :wink: Er groeit in zo'n dooie hoek toch al weinig, tenminste ik neem aan dat niemand een kunstmeststrooier heeft die haks kan strooien in de bocht... :wink:
Maar bijna alle hoeken heb ik dammen naar het naastgelegen perceel :yes: Achterin 7 meter, voorin 14 meter breed.

Henk

Berichtdoor coen dp » vr apr 19, 2019 18:56

Henk schreef:Maar bijna alle hoeken heb ik dammen naar het naastgelegen perceel :yes: Achterin 7 meter, voorin 14 meter breed.

dat noemen wij geen dam maar een kopakker :wink:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer