Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Roderick » zo apr 21, 2019 17:54

Corjan schreef:
nestor973 schreef:De spenen erg snel vinden? maar nog steeds trager aansluiten !

Ik heb via whatsapp een video gekregen die ik even op youtube heb gezet :

https://youtu.be/URyIhMLpTKI

En dat is exact wat ik overal heb gezien. Aansluitsnelheid van Lely heb ik nergens zien evenaren.

Ik vind dit een beetje een flauw filmpie. Ik zie liever alle 180 aansluitingen per dag een keer. Of de eerste 10 melkingen. En dat is de zwakte van de Lely (n) Houden vast aan de laser van 1900 en proberen die slimmer te maken. Die laser heeft zijn tijd wel gehad en tijd voor iets anders denk ik. Daarom was ik ook eigenlijk stomverbaasd dat de A5 met zoveel bombarie gepresenteerd werd :? . Gewoon een beetje een opgepimpte A4 en that's it. De eerste keer dat ik de A5 zag werken zag ik de laser denken als een A2 . En de laatste weken hier met veel verse vaarsen denk ik steeds meer wat is de Lely een k#t robot voor training cows (n)

Sprak pas een oud monteur die nu boer is. Maar die ziet meer in de nieuwe VMS. Dat zet mij ook een bietje aant denken :yes:

Ik heb begrepen dat Lely binnenkort ook dezelfde camera als GEA en DeLaval gaat gebruiken :yes: , maar dat kan ook wel weer roddels zijn. :?
Zoals al vaker gezegd denk ik nog steeds dat Lely een (y) (y) (y) robot heeft, alleen het trainen is idd een zwak punt :yes: , daar is een GEA met putje erachter dan wel weer en ster in (y) (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » zo apr 21, 2019 18:04

Vraag me ook wel eens af wanneer Lely eindelijk eens uit hun Arrogante roes komen en in gaan zien dat hun robot niet meer superieur is :no:
GEA hangt net zo snel en correct onder als Lely (of zelfs nog sneller) DeLaval met nieuwe camera gaat ook razend snel. Bedienings gemak begint Lely een beetje achter te lopen. Trainen is een probleem, maar als ander voorbeeld waren we pas een uur van huis uit eten met vrienden toen hun Lely zich lockte vanwege 3 incomplete milkings, wat ons ook wel eens gebeurd :oops: . Waar wij op een knop drukken in Teamviewer om de box te openen, moesten hun de babysitter bellen om naar de robot te lopen en over de telefoon uit te leggen welk knopje ze moest drukken. :? Dat kan Lely makkelijk veranderen, maar ze verrekken het gewoon. :shock: , zelfde als met handmatig onderhangen, dat verekken ze gewoon (n) (n)
Om nog maar te zwijgen over voorrijkosten en service uren van Lely Woodstock :shock: :shock: :shock:

Jammer :(
Roderick

Berichtdoor poekske » zo apr 21, 2019 18:19

Gea mag zo goed zijn als maar kan, service is hier een probleem hoorde ik laatst nog
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Roderick » zo apr 21, 2019 18:23

Dat kan :yes: and that sucks :x :cry: , maar ligt niet aan het merk maar aan de dealer. (n)
Onze dealer heeft tot nu toe super service. (y) (y) , was ook wel te verwachten, want de afgelopen 9 jaar met de melkstal hadden ze ook altijd al super service (y)
Roderick

Berichtdoor Corjan » zo apr 21, 2019 18:33

GEA is goed bezig maar er ook nog niet :wink: Wat ik ongelovelijk dom vind van GEA dat ze niet de recht erin hebben maar onder een hoek (n) Ik weet nu het verschil. Maar ik snap niet waarom :!: Op de robotrotary lopen de koeien er wel recht in :yes: (y) :idea: ………...Maar GEA heft meer problemen met een koe in een robot krijgen met opstakels bij de robot, maar ook de rotary :!: Wel bezopen als GEA op de nieuwe rotaries nog steeds met een simpele oplossing de koeien makkelijker en sneller op het platform krijgen, maar niet doen. En dat zoals een bekende van mij zelf de snijbrander in een nieuwe rotary zetten om de cowflow te verbeteren (n)
Dat vind ik jammer van de GEA. Een donker hol waar ze in moeten kruipen onder een hoek. Dat kost je makkelijker bezoek van verse vaarsen en grote oudere koeien. Als ze dat verbeteren dan lijkt mij de GEA ook wel wat voor mij (y) Ook de eerste aansluitingen viel mij btw ook nog tegen bij de GEA. Als ik het goed heb werkt die ook met geheugen. En komt net als de Lely een beetje dom over met de eerste aansluitingen (n) VMS doet dat wel weer veel beter (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » zo apr 21, 2019 18:42

recht inlopen weten ze zelf ook wel, maar is een patent waar ze nog nie aan mogen komen :no: :no:
Het is makkelijk te maken als de boer het zelf wil :yes: :yes: , dealer mag het niet uit eigen initiatief doen. :no: Trust me, daar is hier al over gepraat. :wink: :D 8)
De loop is zeker makkelijker, maar dan ben je het trainingsputje en dat voordeel weer kwijt, dus wordt het kiezen. :wink:
Het onderhangen zie ik het probleem niet. Sinds de nieuwe camera's hangen ze razend snel onder, ook bij nieuwe koeien. :yes:
Roderick

Berichtdoor poekske » zo apr 21, 2019 18:47

Roderick schreef:Dat kan :yes: and that sucks :x :cry: , maar ligt niet aan het merk maar aan de dealer. (n)
Onze dealer heeft tot nu toe super service. (y) (y) , was ook wel te verwachten, want de afgelopen 9 jaar met de melkstal hadden ze ook altijd al super service (y)

Dat bedoel ik als heb je de hipster en beste robot, zonder goede service issie waardeloos. Net zoals alles
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor M H » zo apr 21, 2019 19:02

Corjan schreef:GEA is goed bezig maar er ook nog niet :wink: Wat ik ongelovelijk dom vind van GEA dat ze niet de recht erin hebben maar onder een hoek (n) Ik weet nu het verschil. Maar ik snap niet waarom :!: Op de robotrotary lopen de koeien er wel recht in :yes: (y) :idea: ………...Maar GEA heft meer problemen met een koe in een robot krijgen met opstakels bij de robot, maar ook de rotary :!: Wel bezopen als GEA op de nieuwe rotaries nog steeds met een simpele oplossing de koeien makkelijker en sneller op het platform krijgen, maar niet doen. En dat zoals een bekende van mij zelf de snijbrander in een nieuwe rotary zetten om de cowflow te verbeteren (n)
Dat vind ik jammer van de GEA. Een donker hol waar ze in moeten kruipen onder een hoek. Dat kost je makkelijker bezoek van verse vaarsen en grote oudere koeien. Als ze dat verbeteren dan lijkt mij de GEA ook wel wat voor mij (y) Ook de eerste aansluitingen viel mij btw ook nog tegen bij de GEA. Als ik het goed heb werkt die ook met geheugen. En komt net als de Lely een beetje dom over met de eerste aansluitingen (n) VMS doet dat wel weer veel beter (y)

welke opstakels bedoel je corjan. hier vrije inloop, dus 0 obstakel. heb zelf niet het idee dat koeien het een probleem vinden dat ze niet recht in of uit kunnen. maar heb daar geen ervaring mee. klaphekje uit de robot vind ik wel prut. bij mij krijgen koeien die van de verkeerde kant open. en staan zo weleens andere koeien op te wachten. daar zou ik weleens oplossing voor willen
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Roderick » zo apr 21, 2019 19:07

Als ze het eenmaal kennen maakt het volgens mij ook niet zoveel uit, maar trainen zal voor sommige koeien zonder twijffel vlugger gaan met recht erin :yes: :yes:
Bij ons gaan ze er al recht uit, klaphekje hebben we zelf gemaakt met dikke veer erop, eigenlijk zelden een koe die daar staat te etteren. (y)
Roderick

Berichtdoor M H » zo apr 21, 2019 19:33

hier dubbele inloop. dus trainen gaat ook vrij makkelijk
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Corjan » zo apr 21, 2019 20:07

#M H we hebben de A2 gehad. Bietje hetzelfde idee als de GEA. Toen we over gingen naar de A4 waar ze recht in kunnen lopen zag ik meteen dat vaarsen er zelf sneller in kwamen. En wat oudere koine verdwenen van de fetch list :wink: Dus zie ik iets nieuws dat op de markt komt zonder dat te hebben als een nadeel :wink: ………..En alleen maar om de patenten :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Kasé5 » ma apr 22, 2019 21:09

Nou Corjan, je overtuigd me niet vd switch die wij gemaakt hebben. :|

Afgelopen week, na bijna 10 jr robotmelken begonnen met weiden.
Hebben we nooit aangedurfd omdat de loop hier vaak maar matig is. 2,3 - 2,6
De laatste tijd loopt het echter goed, 2,7-2,8, en ja, ik zie ook aankomen dat je in Hollanda minder bestaansrecht hebt vroeg of laat als je na laat om te weiden.
We hebben geen beweidingspoort of niks dus het is hier zeer bewerkelijk maar nu, na 7 dagen super mooi weide-weer beginnen ze het solo heen en weer stappen al wat door te krijgen.
Weet dat sommigen die me nu bezig zien helemaal voor gek verklaren maar als ik dan reken dat het me deze week zo'n 4 uur extra per dag kost zijn het niet m'n slechtst renderende uurtjes :) en we doen weer veel aan het genot van degene die nu van vele vrije dagen of weken genieten :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor maistro » ma apr 22, 2019 21:59

Kasé5 schreef:Nou Corjan, je overtuigd me niet vd switch die wij gemaakt hebben. :|

Afgelopen week, na bijna 10 jr robotmelken begonnen met weiden.
Hebben we nooit aangedurfd omdat de loop hier vaak maar matig is. 2,3 - 2,6
De laatste tijd loopt het echter goed, 2,7-2,8, en ja, ik zie ook aankomen dat je in Hollanda minder bestaansrecht hebt vroeg of laat als je na laat om te weiden.
We hebben geen beweidingspoort of niks dus het is hier zeer bewerkelijk maar nu, na 7 dagen super mooi weide-weer beginnen ze het solo heen en weer stappen al wat door te krijgen.
Weet dat sommigen die me nu bezig zien helemaal voor gek verklaren maar als ik dan reken dat het me deze week zo'n 4 uur extra per dag kost zijn het niet m'n slechtst renderende uurtjes :) en we doen weer veel aan het genot van degene die nu van vele vrije dagen of weken genieten :roll:

Melk je al met a5 dan (hierdoor meer melkingen?)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor nestor973 » vr apr 26, 2019 07:15

Roderick schreef:
Corjan schreef:
nestor973 schreef:De spenen erg snel vinden? maar nog steeds trager aansluiten !

Ik heb via whatsapp een video gekregen die ik even op youtube heb gezet :

https://youtu.be/URyIhMLpTKI

En dat is exact wat ik overal heb gezien. Aansluitsnelheid van Lely heb ik nergens zien evenaren.

Ik vind dit een beetje een flauw filmpie. Ik zie liever alle 180 aansluitingen per dag een keer. Of de eerste 10 melkingen. En dat is de zwakte van de Lely (n) Houden vast aan de laser van 1900 en proberen die slimmer te maken. Die laser heeft zijn tijd wel gehad en tijd voor iets anders denk ik. Daarom was ik ook eigenlijk stomverbaasd dat de A5 met zoveel bombarie gepresenteerd werd :? . Gewoon een beetje een opgepimpte A4 en that's it. De eerste keer dat ik de A5 zag werken zag ik de laser denken als een A2 . En de laatste weken hier met veel verse vaarsen denk ik steeds meer wat is de Lely een k#t robot voor training cows (n)

Sprak pas een oud monteur die nu boer is. Maar die ziet meer in de nieuwe VMS. Dat zet mij ook een bietje aant denken :yes:

Ik heb begrepen dat Lely binnenkort ook dezelfde camera als GEA en DeLaval gaat gebruiken :yes: , maar dat kan ook wel weer roddels zijn. :?
Zoals al vaker gezegd denk ik nog steeds dat Lely een (y) (y) (y) robot heeft, alleen het trainen is idd een zwak punt :yes: , daar is een GEA met putje erachter dan wel weer en ster in (y) (y)

Vind dit ook een beetje een raar verhaal, want ik heb nu zo veel robots zien aansluiten de laatste maanden en geen enkele kon aan de gevatte aansluiting tippen van Lely. Ook niet delaval. Het maakt voor mij niet uit met welk systeem ze aansluiten, het gaat volgens mij verdomd vlot.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Kasé5 » vr apr 26, 2019 15:43

En als je dan nog tijd over hebt dan bekijk m'n 10 jr oude VMS-jes ook nog maar ff.
Toch produceren die krengen at the moment bijna 4000 kg. :yes:
MET WEIDEN :!: :!: :!: ZONDER WEIDEPOORT :!: :!: :!: :!:

Prachtig gekantelde discussie trouwens; toen we jong waren schepten we op over wie de sterkste trekker had en nu wie met de beroerste robot kan werken :lol: :lol:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken