Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor G.U. » vr maart 29, 2019 11:59

van wijk schreef:Zijn (Semi)Overheden, Stichtingen, kerken, kloosters en verzekeringsmaatschappijen die de betere juristen kunnen inhuren.

:no: ASR
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor sivert » zo maart 31, 2019 11:30

Henk schreef:Een beetje in de trant van indertijd het melkquotum.
Wat toen, maar ook nu weer bijzonder is, is dat het Hof de fosfaatreferentie ziet als PLAATSINGSruimte.
Terwijl het puur om PRODUCTIEruimte gaat. Stel dat de productie (de veestapel) van de verpachter zou zijn, dan had hij recht van spreken. Maar het is de zittende pachter die door de jaren heen een veestapel heeft opgebouwd. Op basis van deze inspanning is er in 2015 fosfaat toegekend. Niet op basis van de hoeveelheid grond.

De koppeling melkquotum-grond was er daadwerkelijk in 1984. Het quotum zat vast aan de grond. Pachters die in 1984 een melkquotum kregen toegekend, kregen die daadwerkelijk op hun aanwezig areaal. Jaren later pas is de koppeling tussen grond en melkquotum verdwenen.
Met het fosfaatquotum is nooit een koppeling met grond geweest.

Hoe is dit eigenlijk met varkensrechten ed :?:

Met melkquotum was het idee dat die is ontstaan doordat betreffende pachter beschikte over huurland waarop melk werd geproduceerd. Wat nu gebeurt is dat pachters melkquotum hebben gekocht wat vervolgens is omgevormd naar fosfaatrechten en dat de rechter nu zegt dat de verpachter pardoes eigenaar wordt van de helft van de fosfaatrechten zonder dat die ooit een cent heeft betaald voor het melkquotum van de pachter. Als iemand een huis huurt en de verhuurder zomaar eigenaar zou worden van de helft van de auto van de huurder dan zou men dit raar vinden, wel apart dat zoiets dan wel kan met fosfaatrechten.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » zo maart 31, 2019 11:40

ik hoop dat de verpachters nog in hoger beroep gaan. zo komen ze er maar bekaaid vanaf
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor sivert » zo maart 31, 2019 12:10

G.U. schreef:ik hoop dat de verpachters nog in hoger beroep gaan. zo komen ze er maar bekaaid vanaf

Verpachters? De pachters gaan in ieder geval wel in beroep.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » zo maart 31, 2019 12:54

sivert schreef:
G.U. schreef:ik hoop dat de verpachters nog in hoger beroep gaan. zo komen ze er maar bekaaid vanaf

Verpachters? De pachters gaan in ieder geval wel in beroep.

:oops: :oops: :oops: dat bedoelde ik
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Hindrik » zo maart 31, 2019 20:25

Vreemde uitspraak; heb je [bv in 2013] grond verpacht aan een vleesveehouder die na afschaffen quotum gaat melken, krijg je nog een nabetaling, houd hij noch vleesvee dan vis je achter het net
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Talis » di apr 02, 2019 12:42

net stuk gelezen over ko kalf die bedrijf te koop heeft. Zielig verhaal over bioboeren die niet verantwoordelijk gehouden mogen worden voor het fosfaatoverschot. Ben blij dat deze mensen ongelijk krijgen over zijnde knelgeval..
Talis

Berichtdoor Henk » di apr 02, 2019 13:47

Talis schreef:net stuk gelezen over ko kalf die bedrijf te koop heeft. Zielig verhaal over bioboeren die niet verantwoordelijk gehouden mogen worden voor het fosfaatoverschot. Ben blij dat deze mensen ongelijk krijgen over zijnde knelgeval..

Zie nu dat dit over dat grote bedrijf gaat van 200 ha.
Waar ik me aan stoor is dat bio vaak roept dat zij geen schuld hebben want ze doen niet aan de derogatie mee en hebben geen mestoverschot. Ik doe ook niet aan de dero mee en heb ook geen mestoverschot. Heeft dus nix met bio van doen :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » di mei 14, 2019 11:28

Ze blijven maar zakken nu 159
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Vorige

Keer terug naar Koe en economie