Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor poekske » zo mei 19, 2019 00:39

kobonde schreef:Je zal wel gelijk hebben, maar waarom zou je 70 cm hoge balen maken die kun je alleen efficient op speciaal gebouwde
wagens vervoeren, standaard hebben vrachtwagens en aanhangers de vloer 1.30 cm meter van de grond en mogen ze
max 4 m ter hoog zijn, dus 2 keer 130 of 3 keer 90 kan net. 4 keer 70 is te hoog en het is meer werk bij het laden voor
de zelfde hoeveelheid strø.

Wikkel balen 4 hoog leggen doen ze nooit, en stro 4 lagen kan hier overal onder en door, net de hoogte van silage karren
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor kobonde » zo mei 19, 2019 09:21

Bij jullie zijn ze blijkbaar fan van 70 cm hoge balen, hier zie je ze zelden. Om te wikkelen is 120X70 ook niet handig je
hebt in verhouding veel plastik nodig en ze rollen niet mooi in de machine, hoe kubus vormiger de baal is hoe minder
plastiek je nodig hebt/kg voer en minder de wikkelaar te lijden heeft.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Frans V » zo mei 19, 2019 10:21

Hier van de week onder super omstandigheden de eerste snee weggereden (y) Zat veel op, gehaltes ook goed is mijn inschatting. Tot dat er een moesson komt van 2 - 3 weken zal er hier niet meer groeien dan een paar sprieten :| De bomen die vorig jaar zomer bruin werden en blad verloren lopen minder uit dan de rest. De ondergrond is gewoon nog steeds kurkdroog, nu de temperatuur gaat klimmen is wat gedruppel af en toe niet genoeg om nog een dikke snee te krijgen :no:
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor poekske » zo mei 19, 2019 10:54

kobonde schreef:Bij jullie zijn ze blijkbaar fan van 70 cm hoge balen, hier zie je ze zelden. Om te wikkelen is 120X70 ook niet handig je
hebt in verhouding veel plastik nodig en ze rollen niet mooi in de machine, hoe kubus vormiger de baal is hoe minder
plastiek je nodig hebt/kg voer en minder de wikkelaar te lijden heeft.

Klopt maar toch is het in gans de streek 70.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » zo mei 19, 2019 17:18

Zo Gras in de kuil, plastic erop, vast gelegd, 5mn later regen, wat wil je nog meer?
Morgen drijfmest en kunstmest rijden. Kan het weer groeien

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Corjan » zo mei 19, 2019 18:27

Voor de verandering is het hier nu gewwon een paar dagen droog, en vandaag met 28 graden begind het er weer een bietje op te lijken :D
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Nix » za mei 25, 2019 17:00

Wat zou er aan kg ds/m3 zitten in een natte kuil <20%? In een sleufsilo. Als ik met 185 kg reken kom ik aan 5250 kg ds /ha. Het zit nu ruim 4 weken.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor W.A » za mei 25, 2019 17:30

Nix schreef:Wat zou er aan kg ds/m3 zitten in een natte kuil <20%? In een sleufsilo. Als ik met 185 kg reken kom ik aan 5250 kg ds /ha. Het zit nu ruim 4 weken.
Gaat erom denk ik of je koeien het vreten willen denk 'k. Beetje stinken zal t wel op stal!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arno » za mei 25, 2019 23:21

Afbeelding
Gister een gedeelte 1e snee gemaakt, hele strijd met trekkers en kiepers en trekkers aan trucks
Dit veld ging nog wel trouwens ,hadden er ook een paar bij die we daarna moesten rollen ,zijknat en nog geen korrel mais in de grond en dat is door de hele midwest eigenlijk.

Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor john verhaar » zo mei 26, 2019 00:18

Lukt het wel om vers te voeren Arno :?: zelf net 6 dgn aan het groen voeren en 2/3 van de mais en 3/4 van de alfalfa erin
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Arno » zo mei 26, 2019 02:18

Nope, all in all denk 3 dagen groen gevoerd in laatste 3 weken
Arno

Berichtdoor Frans V » zo mei 26, 2019 10:23

Arno schreef: ,zijknat en nog geen korrel mais in de grond en dat is door de hele midwest eigenlijk.

Straks ff dag en nacht zaaien zeker 5 juni moet het erin zitten toch voor insurance? Stuur maar wat regen hierheen, groei is eruit akkerbouw is al weer volle pijp aan het sproeien
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor sivert » zo mei 26, 2019 15:29

W.A schreef:
Nix schreef:Wat zou er aan kg ds/m3 zitten in een natte kuil <20%? In een sleufsilo. Als ik met 185 kg reken kom ik aan 5250 kg ds /ha. Het zit nu ruim 4 weken.
Gaat erom denk ik of je koeien het vreten willen denk 'k. Beetje stinken zal t wel op stal!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

De opname zal wel goed gaan met dat natte spul. Wij hadden door bouwwerkzaamheden een aantal jaren geleden ook zo'n natte kuil. (kuilplaat lag vol bouwmateriaal) Het jongvee vrat het schoon op, maar de bult bleef de hele winter door lekken. Het is alleen geen voer meer voor melkkoeien. Net wat voor problemen met boterzuur en zuurtegraad vet.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » zo mei 26, 2019 16:28

Frans V schreef:
Arno schreef: ,zijknat en nog geen korrel mais in de grond en dat is door de hele midwest eigenlijk.

Straks ff dag en nacht zaaien zeker 5 juni moet het erin zitten toch voor insurance? Stuur maar wat regen hierheen, groei is eruit akkerbouw is al weer volle pijp aan het sproeien

5 juni gaan we sowieso niet meer redden ,maar je kunt wel iets voorbij de datum gaan vooral als er achteraf geen claim is ,en sowieso geen keus hoe laat het ook word ,dames moeten toch eten komende winter :wink:
Arno

Berichtdoor Henk » ma mei 27, 2019 13:11

Arno schreef:Afbeelding
Gister een gedeelte 1e snee gemaakt, hele strijd met trekkers en kiepers en trekkers aan trucks
Dit veld ging nog wel trouwens ,hadden er ook een paar bij die we daarna moesten rollen ,zijknat en nog geen korrel mais in de grond en dat is door de hele midwest eigenlijk.

Wat is die lichtgroene baan van links naar rechts :?: Veld ziet er trouwens afgeragd uit nu :shock: Wil de alfalfa nog wel weer aangroeien :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer