Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor G.U. » di mei 21, 2019 20:16

Ik heb er ook 1. En een nordbo en 4 ]nordbokleindochters en een val bij het jongvee.
Zit 1 beste tussen die vier die zijn van een eigen stier. Heb nu drie valfins aan de melk. 1 goeie lw 123 de andere twee zijn bagger. Komen nog twee valfins aan. we gaan het zien wat die doen. Ondertussen doe ik alles met HF voor de aanwas de rest belg
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor king » di mei 21, 2019 20:59

Mellek schreef:Braut is de meeste verkochte kruisingsstier, zegt de vertegenwoordiger altijd.
Vroeger had je bij CRV ook Impuls, massaal gebruikt en massaal afgevoerd.
Ik heb het al vaker gezegd, 't is een klote stier, de Nederlandse fokwaarden zijn helemaal bagger.
Kijk dan naar de Noorse fokwaarden zeggen ze dan, kun je geen hout van snappen.
LEvensduur min -96 , INET min -96, op basis van 9000 (!) Nederlandse dochters.
Maar zelfs de meest overtuigde holstein-boer hier in het dorp heeft nog een Braut in de stal lopen :lol:

1e zin klopt waarschijnlijk wel, maar is idd geen reden om hem te gebruiken of te verkondigen, dat ie goed is :idea: . Denk dat t grote probleem van Braut is, dat ie her en der blind(ook hier min of meer) ingezet is, en dan ist bepaald geen succes :? Maar denk, dat als je hem gericht gebruikt, dat je er hele bruikbare koeien van krijgt. dat betekent op (te) grote (smalle) koeien die (erg) traag melken. hebben er hier nog 2 lopen, die niet heel vlot melken en ook geen problemen met celgetal hebben.
Enne over de fokwaarden, ik weet niet hoeveel vertrouwen jij hebt in de fokwaardeberekeningen, maar die kan ik totaal niet rijmen, met wat de Brauts hier produceren :? . Zo wie zo worden al die cross stieren benadeeld door het systeem, dus daar kijk ik maar niet al teveel naar :idea:
De noorse fokwaarden zijn gerust wel te begrijpen hoor, moet je alleen wel een beetje je best voor doen, tipje: zet em op engelstalig, leest wat makkelijker :idea: :idea:

Je mededeling over Impuls, ben ik het dan wel weer volledig mee eens, wat een rukbul is dat, had nooit op de kaart mogen komen. Wat een walgelijk slechte poten geeft die, dat hadden ze nadat proefstierdochters aan de melk kwamen al moeten herkennen (q) (q)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » wo mei 22, 2019 04:42

king schreef:
Mellek schreef:Braut is de meeste verkochte kruisingsstier, zegt de vertegenwoordiger altijd.
Vroeger had je bij CRV ook Impuls, massaal gebruikt en massaal afgevoerd.
Ik heb het al vaker gezegd, 't is een klote stier, de Nederlandse fokwaarden zijn helemaal bagger.
Kijk dan naar de Noorse fokwaarden zeggen ze dan, kun je geen hout van snappen.
LEvensduur min -96 , INET min -96, op basis van 9000 (!) Nederlandse dochters.
Maar zelfs de meest overtuigde holstein-boer hier in het dorp heeft nog een Braut in de stal lopen :lol:

1e zin klopt waarschijnlijk wel, maar is idd geen reden om hem te gebruiken of te verkondigen, dat ie goed is :idea: . Denk dat t grote probleem van Braut is, dat ie her en der blind(ook hier min of meer) ingezet is, en dan ist bepaald geen succes :? Maar denk, dat als je hem gericht gebruikt, dat je er hele bruikbare koeien van krijgt. dat betekent op (te) grote (smalle) koeien die (erg) traag melken. hebben er hier nog 2 lopen, die niet heel vlot melken en ook geen problemen met celgetal hebben.
Enne over de fokwaarden, ik weet niet hoeveel vertrouwen jij hebt in de fokwaardeberekeningen, maar die kan ik totaal niet rijmen, met wat de Brauts hier produceren :? . Zo wie zo worden al die cross stieren benadeeld door het systeem, dus daar kijk ik maar niet al teveel naar :idea:
De noorse fokwaarden zijn gerust wel te begrijpen hoor, moet je alleen wel een beetje je best voor doen, tipje: zet em op engelstalig, leest wat makkelijker :idea: :idea:

Je mededeling over Impuls, ben ik het dan wel weer volledig mee eens, wat een rukbul is dat, had nooit op de kaart mogen komen. Wat een walgelijk slechte poten geeft die, dat hadden ze nadat proefstierdochters aan de melk kwamen al moeten herkennen (q) (q)

je zegt het zelf al. Je hebt er nog maar 2 van lopen... Dan blijven ze uiteindelijk dus niet lopen..
Talis

Berichtdoor Henk » wo mei 22, 2019 09:53

king schreef: Denk dat t grote probleem van Braut is, dat ie her en der blind(ook hier min of meer) ingezet is, en dan ist bepaald geen succes :? Maar denk, dat als je hem gericht gebruikt, dat je er hele bruikbare koeien van krijgt. dat betekent op (te) grote (smalle) koeien die (erg) traag melken. hebben er hier nog 2 lopen, die niet heel vlot melken en ook geen problemen met celgetal hebben.

Moet altijd wel lachen op de fockerijtopics :mrgreen: Uiteindelijk lukte het zelfs mij om te snappen dat je logisch moet focken :yes: dus klein op groot, breed op smal etc.
Maar blijkbaar rijden er nog steeds zeer overtuigende mapmannen rond :yes: of de bullen worden verkeerd ingezet of men loopt nog steeds met het 'truetype'op het netvlies rond :wink:

Laatste jaren ook aardig wat Braut gemolken :yes: en die hadden het bij ons echt niet verbraud :no: 8)
Oké ze zijn gemiddeld wat kleiner maar ze zaten allemaal verrekte correct in elkaar (y) maar wanneer je perse koeien van 1.60 groot wil melken die op een HF lijken moet je je dus nooit laten verleiden door een mapman :idea:
Want deze catagorie bekijkt die crossrietjes met argusogen en denkt 'hm ze zullen mij niet hebben! Ik blaf ze voor de voet op weg op wat koaj koei die eik toch weg moeten.'

En dan valt het idd never nooit mee :no:
Maar wij hebben in de 30 jaar crossen altijd een boterham kunnen verdienen met koeien die veel minder aandacht vragen, minder kosten, meer werkplezier geven en dus best wel efficiënt waren :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » wo mei 22, 2019 12:33

hier 3 x NRB gericht ingezet 2x braut 1x motroen
Gem levensprod 10500 kg (n) (n)
Ben beter te spreken over SRB.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Mellek » wo mei 22, 2019 12:50

Zal best zijn dat Braut veel blindelings is ingezet, hier met triple A, maar lopen alleen nog maar vaarzen, en nog wat Haugsets.
Maar ik denk dat de spermaverkoper en ook kleine KI-organisaties ze veel te veel verkocht heeft en zo ook bij heel veel boeren "ik kruis nooit weer in" heeft opgebracht.
En dat de fokwaarden van andere rassen onderuit worden gehaald, klopt wel, en ze staan nog op ROODbontbasis, maar dan nog is Braut gewoon een baggerstier:
Braut 9000 dochters https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000010177

D'r zijn genoeg, minder verkochte inkruisstieren die wel goed scoren,
Rumgo 6000 NL dochters: https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0168213272
Vigor 5000 dochters https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000195618
Rau 2500 dochters https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0653713345
R David (1100 dochters) https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000036099
Fastrup 1400 dochters https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000036412

Peterslund is ook massaal gebruikt, 11.000 dochters, met dank aan CRV, maar kwa gezondheid een prima stier, productie minder.
https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000091213
BRolin 5000 dochters: https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000091804
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Søndergård » zo mei 26, 2019 09:07

W.A schreef:Vandaag ook weer even zitten klungelen op de site van Viking. Vind het maar een onoverzichtelijke site trouwens!(stier lijst) Bij iedere stier staat tegewoordig VR voor..en er word niet eens echt bijgezet of ie nu Noors of Zweeds of Deens is.

Die site zit inderdaad niet gebruiksvriendelijk in elkaar. De reden dat overal VR voor staat, is vanwege het feit dat tientallen jaren terug het stamboek afgeschaft is voor het deens rode melkras. Hierna is er volop MRIJ,brown swiss, jersey, rode Holstein en zelfs Angels rood door gekruist.

Vrij recentlijk is Dansire gefuseerd met Zweden en Finland, en ging verder onder de naam Viking. Hierdoor werden ook zweeds-roodbont en finse Ayshire toegevoegd aan het fokprogramma en smolten deze rassen samen tot Viking Rood, of Scandinavisch rood.

Holstein-frisian wordt hier Danskholstein genoemd, of zwartbont deens melkras.

VR wordt veel gebruikt op koeien die niet drachtig willlen, zodoende hebben wij hier ook een paar lopen met VR-bloed.
Søndergård

Berichtdoor W.A » zo mei 26, 2019 09:19

Bedankt voor de uitleg. Maar brengt me toch wel erg aan het twijfelen... Ben een aantal jaar geleden begonnen met kruisen. 1 van de 3 rassen komt van Viking. En als die niks van goede stabiele kwaliteit leveren kunnen... ??

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » zo mei 26, 2019 11:12

side is niks mis mee klikt gewoon viking red in en dan en bt grafer en klaar kun je ze zo uit zoeken (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Johannes » zo mei 26, 2019 12:36

Grappig is dat toen ik nog een bedrijf ik nooit Braut heb gebruikt want ik vond hem niet niet bij mijn koeien passen, en dat had vooral met uier te maken :idea: Toch is het een prima stier als je de koeien ervoor hebt :yes: En er lopen erg veel koeien in NL rond die geschikt voor hem zijn :idea:
In sjokola zitten insecten, in melk stront :idea:
Johannes

Beroep: Youtobber
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Johannes » zo mei 26, 2019 12:39

W.A schreef:Bedankt voor de uitleg. Maar brengt me toch wel erg aan het twijfelen... Ben een aantal jaar geleden begonnen met kruisen. 1 van de 3 rassen komt van Viking. En als die niks van goede stabiele kwaliteit leveren kunnen... ??

Onlangs is Scan op interbull doorgerekend.
De vier landen DK NO Fi Zwe schelen alleen op punten van elkaar :idea:
Je moet dus eigenlijk gewoon per stier kijken.
In sjokola zitten insecten, in melk stront :idea:
Johannes

Beroep: Youtobber
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Søndergård » ma mei 27, 2019 07:21

Johannes schreef:
W.A schreef:Bedankt voor de uitleg. Maar brengt me toch wel erg aan het twijfelen... Ben een aantal jaar geleden begonnen met kruisen. 1 van de 3 rassen komt van Viking. En als die niks van goede stabiele kwaliteit leveren kunnen... ??

Onlangs is Scan op interbull doorgerekend.
De vier landen DK NO Fi Zwe schelen alleen op punten van elkaar :idea:
Je moet dus eigenlijk gewoon per stier kijken.

Een aantal Viking Rød stieren zijn ook via de CRV-site te vinden omgerekend naar Nederlandse fokwaarden.
Søndergård

Berichtdoor kobonde » ma mei 27, 2019 07:53

Wat denk ik het grootste probleen is, dat jullie de verkeerde stieren gebruiken. De Viking stieren die jullie noemen zijn
alle maal oude stieren die hieralang niet meer gebruikt worden. Ik vroeg aan verkoopleider van Viking waarom ze geen
sperma vanjongere stieren exporterden. Hij zij dat de exportmarkt vraagt om goedkope stieren en ze vaak aparte eisen hebben
en alleen stieren die dochters aan de melk hebben willen. Viking heeft vershillende stieren staan die ze alleen nog hebben
omdat er vraag naar is voor export.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Søndergård » ma mei 27, 2019 08:34

kobonde schreef:Wat denk ik het grootste probleen is, dat jullie de verkeerde stieren gebruiken. De Viking stieren die jullie noemen zijn
alle maal oude stieren die hieralang niet meer gebruikt worden. Ik vroeg aan verkoopleider van Viking waarom ze geen
sperma vanjongere stieren exporterden. Hij zij dat de exportmarkt vraagt om goedkope stieren en ze vaak aparte eisen hebben
en alleen stieren die dochters aan de melk hebben willen. Viking heeft vershillende stieren staan die ze alleen nog hebben
omdat er vraag naar is voor export.

Ik denk dat de oorzaak hiervan het feit is dat Viking Genetics genomics prefereert boven bewezen fokstieren. Van de 100 stieren die Viking aanbied zijn er pak het beet 95 op genomics basis. Tegen de tijd dat deze dochters aan de melk hebben zijn de vaders al verwerkt tot frikandel, of op zijn deens, een pølser. Rieten zijn dan niet meer te krijgen, jammer, pech gehad, er zijn immers tegen die tijd al genoeg nieuwe stieren op genomische basis die beter zijn.

Een goede stier blijft een goede stier als de dochters een aantal lactaties aan de melk zijn, zo niet dan is het in mijn ogen ook geen goede stier geweest.
Søndergård

Berichtdoor melker » ma mei 27, 2019 13:05

In NL hebben we behoefte aan extreme gehalte verhogers, behalve jerseys met een ongunstige vet/eiwit verhouding hebben ze daar niks bruikbaars in de aanbieding.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij