Lely opstart Nestor blog

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Lely opstart Nestor blog

Berichtdoor h.groothuis » wo jun 12, 2019 18:07

Kasé5 schreef:
melker schreef:Moet je nog tig keer land in om koeien te halen of all inn all out :?:

:no: . Straks als alles op de plek staat "druppelen" ze vanuit de robot naar buiten, ze kunnen elk moment via klaphekjes weer naar binnen, en om uur of 5, zeg maar gelijk met jou :wink: , jaag ik alles wat dan buiten loopt naar binnen.

Groothuis, je doet om 17 uur attentierondje :?: Dan kun je dan alleen attentiekoeien erbij jagen die binnen zijn :?:

Misschien dak het "via de robot weiden" ook wel niet ga toepassen. Het loopt nu ook wel leuk door op jouw manier; om 8 uur gooi ik de deur open en om half 9 komen er al koeien terug om ff te kijken hoe druk het bij de snoepkraam is. :)

Nee hoor smorgens half 7 en smiddags tussen 16 en 19 uur :oops: ben ik niet zo strak in :roll: als die attentie koe buiten loopt kuier ik er ff naar toe en haal ik op en de koe die mee wil gaat maar mee maar 90 procent blijft gewoon buiten, smorgens een 5 koeien savonds 2 of 3..melken gaat hier ook hele dag mooi door, merk nu wel met wat regen dat het lekkere er een beetje af is en vreten ze op stal meer...
h.groothuis

Berichtdoor Kasé5 » wo jun 12, 2019 19:51

Ik ga niet koetjes apart ophalen op m'n "roterende-standweide-perceeltjes" van 600 m lang :no: Heb niet zulke goeie gympies als J.nl :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor nestor973 » do jun 13, 2019 18:26

G.U. schreef:
Henk schreef:
Kasé5 schreef:
Staan in noodopstelling, niet ideaal uiteraard met koeverkeer, maar loop zit er goed in.

Wat is de reden van deze noodopstelling :?:

Dat doen ze toch eigenlijk altijd om ondertussen het oude spul er uit te kunnen slopen en ruimte te maken voor de best mogelijke opstelling voor de nieuwe robbies

Hier komen ze ook eerst een aantal weken in tijdelijke opstelling aan het voerhek.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor hendrik83 » do jun 13, 2019 20:07

h.groothuis schreef:Mooi dat het zo goed verloopt, zou niet best zijn als de techniek van nu geen vooruitgang zou maken op de technieken van 10 jaar terug...

Wat dat weiden betreft gaat het hier als een speer volledig vrij zonder hekken en gedwongen koeverkeer,wel water binnen.. melken we nu met 105 koeien 2.9 melkingen en 33 liter.

Ze kunnen gewoon van 7 tot 22 naar buiten maar met de middag is driekwart binnen om te melken en drinken....wel altijd volop voer voor het hek. Om 22 uur vaak meer koeien buiten dan met attentierondje van 17 uur.

Misschien een domme vraag maar waarom laat je ze dan niet gewoon dag en nacht naar buiten of zakt het robotbezoek dan wel te ver?
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor maistro » vr jun 14, 2019 14:54

nestor973 schreef:En naar goeie gewoonte gaan we ook deze keer weer bloggen over de opstart 8)

https://lely-opstart.blogspot.com/ of http://lely.bacom.be

Veel leesplezier.

Mooi zo'n blog!
Succes
Heb je ook delaval v300 overwogen?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor nestor973 » vr jun 14, 2019 19:12

maistro schreef:Heb je ook delaval v300 overwogen?

Goh, ik respecteer natuurlijk iedereen zijn mening en voorkeur, maar delaval is hier nooit overwogen. Ze
hebben nochtans heel hard hun best gedaan om langs te komen, maar ik heb de boot afgehouden.

Om 2 redenen :

- Ik heb genoeg van een robot die zijn bekers gaat halen in een rek, en dan de bekers afneemt aan de slangen.
Met dat principe van melken heb ik 11 jaar ervaring en het is de voornaamste bron van frustratie geweest.
- Ik was hun agressie in adverteren strontzat. :mrgreen: :mrgreen:
nestor973

Berichtdoor maistro » ma jun 17, 2019 17:45

nestor973 schreef:
maistro schreef:Heb je ook delaval v300 overwogen?

Goh, ik respecteer natuurlijk iedereen zijn mening en voorkeur, maar delaval is hier nooit overwogen. Ze
hebben nochtans heel hard hun best gedaan om langs te komen, maar ik heb de boot afgehouden.

Om 2 redenen :

- Ik heb genoeg van een robot die zijn bekers gaat halen in een rek, en dan de bekers afneemt aan de slangen.
Met dat principe van melken heb ik 11 jaar ervaring en het is de voornaamste bron van frustratie geweest.
- Ik was hun agressie in adverteren strontzat. :mrgreen: :mrgreen:

16 dagen las ik in blog , ben benieuwd
wat is jou doel 6,7,8 ton per box melken?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor nestor973 » ma jun 17, 2019 22:40

Als ik ergens boven de 1.2mlj raak zal ik al veel gelukkiger zijn dan nu :mrgreen:
nestor973

Berichtdoor maistro » wo jun 19, 2019 17:38

zo nieuwe tank 12M? groter wordt per liter goedkoper
koelt wel mooi zo n silo tank
maistro

Berichtdoor nestor973 » do jun 20, 2019 08:37

Is een mueller 15m³ geworden, 12 leek ons op 2 robots onvoldoende, het zal maar es flink gaan lopen , op
2000 kg per robot zit je met 12 al op de grens.

Prijsverschil was met 800€ inderdaad te verwaarlozen. (15<>12)
nestor973

Berichtdoor maistro » do jun 20, 2019 14:37

nestor973 schreef:Is een mueller 15m³ geworden, 12 leek ons op 2 robots onvoldoende, het zal maar es flink gaan lopen , op
2000 kg per robot zit je met 12 al op de grens.

Prijsverschil was met 800€ inderdaad te verwaarlozen. (15<>12)

Ook direct buffer tank erbij?
Heb er wel plezier van ieg
maistro

Berichtdoor nestor973 » do jun 20, 2019 15:17

Eerlijk gezegd ben er niet zo'n fan van. In de streek hoor je daar toch veel problemen mee,
daarom voorlopig nog even de boot afgehouden. Tank reinigt op 29m , ledigen ongeveer 10m?
das 40 minuten stilstand op 3 dagen, 13 minuten per dag. Als het echt zo krap gaat worden.. :?:
nestor973

Berichtdoor maistro » do jun 20, 2019 15:47

nestor973 schreef:Eerlijk gezegd ben er niet zo'n fan van. In de streek hoor je daar toch veel problemen mee,
daarom voorlopig nog even de boot afgehouden. Tank reinigt op 29m , ledigen ongeveer 10m?
das 40 minuten stilstand op 3 dagen, 13 minuten per dag. Als het echt zo krap gaat worden.. :?:

Klopt hier kwam rmo altijd om ca 07:00 dat met jonge kinderen ging niet werken attentie koeien dan voor of na de tijd
Buffertank gaat prima bij dezelfde tijd legen zodat hoofdreiniging daar niet tegelijk is anders kan dat storingen geven
maistro

Berichtdoor nestor973 » vr jun 21, 2019 07:00

Daar heb je inderdaad een punt, hier komen ze nu meestal op de middag dus weinig last van maar dat kan zo maar even wijzigen.
nestor973

Berichtdoor Henk » za jun 22, 2019 14:15

maistro schreef:
Klopt hier kwam rmo altijd om ca 07:00 dat met jonge kinderen ging niet werken attentie koeien dan voor of na de tijd

Heel dat 'jonge-kinderen-gedoe' heb ik nooit niet gesnapt alhoewel die van ons ook ooit jong waren :)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken