Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » ma mei 27, 2019 13:11

kobonde schreef:Wat denk ik het grootste probleen is, dat jullie de verkeerde stieren gebruiken. De Viking stieren die jullie noemen zijn
alle maal oude stieren die hieralang niet meer gebruikt worden. Ik vroeg aan verkoopleider van Viking waarom ze geen
sperma vanjongere stieren exporterden. Hij zij dat de exportmarkt vraagt om goedkope stieren en ze vaak aparte eisen hebben
en alleen stieren die dochters aan de melk hebben willen. Viking heeft vershillende stieren staan die ze alleen nog hebben
omdat er vraag naar is voor export.

Ben wel benieuwd wat tegenwoordig goed VIKINGRED stieren zijn, heb in het verleden ook massaal Viking stieren ingezet, R David, Fastrup, Peterslund, en HF Mason, Stol Joc, , en ook een beetje R Bangkok, R Harvard..
En tegenwoordig alleen nog Fimbe en DJ Zuma. Wat er tegenwoordig op staat is mij allemaal abacadabra, destijds een bekende vertegenwoordiger die goed op de hoogte was, veel succes gehad met R David , Fastrup, geen idee wat nu goeie stieren zijn of worden.
En welke stieren jullie op doelen, die alleen voor export aangehouden worden.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Richt » ma mei 27, 2019 16:25

Søndergård schreef:
kobonde schreef:Wat denk ik het grootste probleen is, dat jullie de verkeerde stieren gebruiken. De Viking stieren die jullie noemen zijn
alle maal oude stieren die hieralang niet meer gebruikt worden. Ik vroeg aan verkoopleider van Viking waarom ze geen
sperma vanjongere stieren exporterden. Hij zij dat de exportmarkt vraagt om goedkope stieren en ze vaak aparte eisen hebben
en alleen stieren die dochters aan de melk hebben willen. Viking heeft vershillende stieren staan die ze alleen nog hebben

Ik denk dat de oorzaak hiervan het feit is dat Viking Genetics genomics prefereert boven bewezen fokstieren. Van de 100 stieren die Viking aanbied zijn er pak het beet 95 op genomics basis. Tegen de tijd dat deze dochters aan de melk hebben zijn de vaders al verwerkt tot frikandel, of op zijn deens, een pølser. Rieten zijn dan niet meer te krijgen, jammer, pech gehad, er zijn immers tegen die tijd al genoeg nieuwe stieren op genomische basis die beter zijn.

Een goede stier blijft een goede stier als de dochters een aantal lactaties aan de melk zijn, zo niet dan is het in mijn ogen ook geen goede stier geweest.

Dat Probleem heb je bij veel ki stations helaas... sneller nieuwer beter

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » ma mei 27, 2019 19:19

Søndergård schreef:

Ik denk dat de oorzaak hiervan het feit is dat Viking Genetics genomics prefereert boven bewezen fokstieren. Van de 100 stieren die Viking aanbied zijn er pak het beet 95 op genomics basis. Tegen de tijd dat deze dochters aan de melk hebben zijn de vaders al verwerkt tot frikandel, of op zijn deens, een pølser. Rieten zijn dan niet meer te krijgen, jammer, pech gehad, er zijn immers tegen die tijd al genoeg nieuwe stieren op genomische basis die beter zijn.

Een goede stier blijft een goede stier als de dochters een aantal lactaties aan de melk zijn, zo niet dan is het in mijn ogen ook geen goede stier geweest.

dat is toch ook het beste steeds de beste stieren ik gebruik al jaren alleen genomics niks mis mee ,deense boeren gaan niet zo op in fokkerij die willen gewoon melken ,namen van stieren geven ze niks om
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » do mei 30, 2019 15:54

Ach niks mooier als een tevreden mens ja, ik ben helaas niet gauw tevreden over veestapel, als er bij mij eentje per jaar melkziekte heeft dan deugt ie bij mij al niet en vaak is dat met fokkerij gewoon te voorkomen, of je moet al een heel raar rantsoen hebben en heel veel koeien die het hebben. Ik wil gewoon eenvoudig kunnen boeren zonder teveel gezeur in de stal, en dan moet het verhaaltje fokkerij wel kloppen en onbetrouwbare stieren (fokwaarden) gaan dan niet werken, aanhoudingscijfers zeggen veel meer, maar dat kan niet als een stier steeds na een paar jaar de kop af gaat, omdatieteoudis.
Mellek

Berichtdoor Richt » vr mei 31, 2019 08:43

Mellek schreef:Ach niks mooier als een tevreden mens ja, ik ben helaas niet gauw tevreden over veestapel, als er bij mij eentje per jaar melkziekte heeft dan deugt ie bij mij al niet en vaak is dat met fokkerij gewoon te voorkomen, of je moet al een heel raar rantsoen hebben en heel veel koeien die het hebben. Ik wil gewoon eenvoudig kunnen boeren zonder teveel gezeur in de stal, en dan moet het verhaaltje fokkerij wel kloppen en onbetrouwbare stieren (fokwaarden) gaan dan niet werken, aanhoudingscijfers zeggen veel meer, maar dat kan niet als een stier steeds na een paar jaar de kop af gaat, omdatieteoudis.

Zie ik ook zo, aanhoudingscijfers liegen niet. Maar tegen de Tijd dat die cijfers er zijn is stier al aan de haak

Richt

Berichtdoor Erikjan » vr mei 31, 2019 09:26

Mellek schreef:en dan moet het verhaaltje fokkerij wel kloppen en onbetrouwbare stieren (fokwaarden) gaan dan niet werken, aanhoudingscijfers zeggen veel meer, maar dat kan niet als een stier steeds na een paar jaar de kop af gaat, omdatieteoudis.

Ook in fleckviehland is bij de KI's, alleen jonge stieren welke worden ingezet als stiervader. Ik heb ondertussen ook bijna alleen jonge stieren in het vat met een Gn fokwaarde. Kalveren zijn er niet minder om.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Mellek » ma jun 03, 2019 10:02

Erikjan schreef:Ook in fleckviehland is bij de KI's, alleen jonge stieren welke worden ingezet als stiervader. Ik heb ondertussen ook bijna alleen jonge stieren in het vat met een Gn fokwaarde. Kalveren zijn er niet minder om.

Op den duur zal Genomics en merkertesten wel steeds betrouwbaarder worden, maar ik moet heel scherp boeren en dan kun je niet te veel gokken en nog heb je veel te dure rietjes, en ik heb ook nog nooit zulke uiteenlopende veestapels gezien als bij die genomics/merkertesten voorbeeldbedrijven.
En waarom moeten stieren na een paar jaar de kop af,?w dan waren ze blijkbaar toch niet zo goed als verwacht, en wanneer is een stier beter als de vorige, hoge productie?, maar waar moet die productie vandaan komen, uit duur krachtvoer, en levensduur? En genomics is er toch ook al weer zoveel jaar, dan hadden die topstieren toch al lang die ouwe troep uit de top v.d. aanhoudingscijfers verdreven, daar staan in de top 5 nog steeds stieren uit de vorige eeuw :yes:
Mellek

Berichtdoor Henk » ma jun 03, 2019 10:27

Snel sneller snelst :idea: Alles moet tegenwoordig in een rottempo. Liefst willen we gisteren al verbetering zien.
Denk je nuchter na besef je dat het nergens op slaat :no: maar de fockerijklups willen uiteraard geld verdienen dus hebben ze heel slim iets theoretisch bedacht wat op papier heel mooi lijkt (y) en aangezien er hier nog zat mensen zijn die fockerij-geil zijn :yes: en een trillend latje krijgen van hoge cijfertjes en hysterische uitdraaien wordt het steeds verder opgeblazen :yes: waardoor de theorie steeds verder van de uiteindelijke praktijk komt te staan :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Mellek » ma jun 03, 2019 11:44

Ik snap sowieso dat hele moderne fokken niet, met genomics de hoogste resultaten, jongvee gesekst en dan moet je ondertussen de oudere koeien maar onder de blauwen zetten, en vervolgens moet je met merkertesten nog eens de rotzooi uit je vaarskalveren selecteren :?:
Mellek

Berichtdoor boer pieter » ma jun 03, 2019 20:15

Mellek schreef:
Erikjan schreef:Ook in fleckviehland is bij de KI's, alleen jonge stieren welke worden ingezet als stiervader. Ik heb ondertussen ook bijna alleen jonge stieren in het vat met een Gn fokwaarde. Kalveren zijn er niet minder om.

Op den duur zal Genomics en merkertesten wel steeds betrouwbaarder worden, maar ik moet heel scherp boeren en dan kun je niet te veel gokken en nog heb je veel te dure rietjes, en ik heb ook nog nooit zulke uiteenlopende veestapels gezien als bij die genomics/merkertesten voorbeeldbedrijven.
En waarom moeten stieren na een paar jaar de kop af,?w dan waren ze blijkbaar toch niet zo goed als verwacht, en wanneer is een stier beter als de vorige, hoge productie?, maar waar moet die productie vandaan komen, uit duur krachtvoer, en levensduur? En genomics is er toch ook al weer zoveel jaar, dan hadden die topstieren toch al lang die ouwe troep uit de top v.d. aanhoudingscijfers verdreven, daar staan in de top 5 nog steeds stieren uit de vorige eeuw :yes:

Het is gewoon teduur om al die stieren te huisvesten
boer pieter

Berichtdoor Richt » di jun 04, 2019 05:55

boer pieter schreef:
Mellek schreef:

Het is gewoon teduur om al die stieren te huisvesten

Daarom zijn de rietjes ook goedkoper geworden zeker nu al die Stieren er niet Meer staan?

Richt

Berichtdoor boer pieter » di jun 04, 2019 06:10

Duur zijn ze ook niet ik gebruik geen semex maar hoor wel dat die een stuk goedkoper zijn geworden
boer pieter

Berichtdoor king » di jun 11, 2019 21:06

viewtopic.php?f=1&t=90&start=2145
Plaats het toch ook nog ff onder dit topic, een echte 3-weg cross :Even(BS) * Micmac(Mon) * Midnight Storm(Jer) * Gerrit * Wael 167 * Groenland s 105 * Han 31
En daarvoor ook al niet raszuiver met een scheut mrij, hf en fh

tis nu de 3e (van de 8 ) echte 3-weg cross die de ton volmaakt, hoewel de overige 5 ook bepaald niet raszuiver waren, maar dat waren meer nakomelingen van kruislingstieren of iig generaties ertussen, die dat waren
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor G.U. » di jun 11, 2019 22:47

Ik zag haar op facebook voorbij komen (y) :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Søndergård » ma jun 24, 2019 06:31

Henk schreef:Snel sneller snelst :idea: Alles moet tegenwoordig in een rottempo. Liefst willen we gisteren al verbetering zien.
Denk je nuchter na besef je dat het nergens op slaat :no: maar de fockerijklups willen uiteraard geld verdienen dus hebben ze heel slim iets theoretisch bedacht wat op papier heel mooi lijkt (y) en aangezien er hier nog zat mensen zijn die fockerij-geil zijn :yes: en een trillend latje krijgen van hoge cijfertjes en hysterische uitdraaien wordt het steeds verder opgeblazen :yes: waardoor de theorie steeds verder van de uiteindelijke praktijk komt te staan :idea:

Er worden hier nu al stieren gebruikt uit stiervaders die nog geen dochters aan de melk hebben, volgens genomische analyse zullen het goede stieren zijn.
Søndergård

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij