Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor boer pieter » ma jun 24, 2019 09:31

Dat kan toch, dochter groepen is mooi maar die worden ook uit veel gezocht
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Søndergård » do jul 11, 2019 10:15

boer pieter schreef:
Mellek schreef:
Erikjan schreef:Ook in fleckviehland is bij de KI's, alleen jonge stieren welke worden ingezet als stiervader. Ik heb ondertussen ook bijna alleen jonge stieren in het vat met een Gn fokwaarde. Kalveren zijn er niet minder om.

Op den duur zal Genomics en merkertesten wel steeds betrouwbaarder worden, maar ik moet heel scherp boeren en dan kun je niet te veel gokken en nog heb je veel te dure rietjes, en ik heb ook nog nooit zulke uiteenlopende veestapels gezien als bij die genomics/merkertesten voorbeeldbedrijven.
En waarom moeten stieren na een paar jaar de kop af,?w dan waren ze blijkbaar toch niet zo goed als verwacht, en wanneer is een stier beter als de vorige, hoge productie?, maar waar moet die productie vandaan komen, uit duur krachtvoer, en levensduur? En genomics is er toch ook al weer zoveel jaar, dan hadden die topstieren toch al lang die ouwe troep uit de top v.d. aanhoudingscijfers verdreven, daar staan in de top 5 nog steeds stieren uit de vorige eeuw :yes:

Het is gewoon teduur om al die stieren te huisvesten

Honderden potentiele stiertjes op DNA testen zal dan niet zoveel kosten denk ik.
Een goede fokstier verdient zichzelf zeker wel terug, anderzijds via genomics stroomt het geld direct binnen.
Genomics is een hulpmiddel, ik zou me er niet blind op staren. Hier gebruiken we ook wel genomics-stieren, Jacuzzi-red, dealmaker, Ranger, als deze stieren waarmaken wat ze genomics verwachten is het alleen maar mooi.
Sommige genomics-stieren verdwijnen spontaan van de kaart, de (voor)ouders vallen tegen en het kaartenhuis klapt inelkaar.
Zijn daarintegen ook genoeg fokstieren die begonnen zijn als genomics-stier.

Het is en blijft gokken, want in feite gebruik je proefstieren.
Søndergård

Berichtdoor Henk » do jul 11, 2019 12:25

mISSCHIEN EEN DOMME VRAAG; MAAR WAAROM MOETEN ER ZOVEEL STIEREN OP DE KAART STAAN :?: FOK CAPSloc aan staan :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » zo jul 21, 2019 22:23

om de dood eenvoudige reden, dat ze wel verkocht worden. omdat er teveel boeren zich van alles laten aanpraten
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij