Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor hulsteins » ma jun 24, 2019 21:49

hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor boer pieter » vr jun 28, 2019 14:52

er zijn hier nogal wat stage lopers momenteel en gister avond was ik aan de beurt om ze te ontvangen :lol: veel boerezonen die thuis de boel willen over nemen ,maar wat mij echt opviel was dat de meesten niet groter willen dan 120 mk plus jv ,vooral botjes en auto voeren vinden ze intersant ,er waren een paar bij die bij grote bedrijven zijn en vonden het wel mooi maar zagen ook hoe moeilijk het is om goede mensen tevinden en te houden en dat het allemaal nog niet zo een voudig is ,verder een mooie avond met veel bier :cheers:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor Richt » vr jun 28, 2019 15:49

Met 120 koeien met robot en autovoeren, en dan baan erbij om eind van de maand wat over te houden?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor poekske » vr jun 28, 2019 16:18

Wat valt er te doen als botje voert en melkt bij 120?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » vr jun 28, 2019 16:36

Wanneer je met 120 koeien niks kunt verdienen kun je maar beter uitscheien lijkt me :? Wij molken tussen 1991
en 2004 zo'n beetje 100-120 koeien. Al die jaren fulltime een vaste medewerker gehad :yes: en geen honger hoeven lije :D
Aantal koeien zegt weinig over de €€€ :idea: maar wat je er aan financieel resultaat mee kan draaien zegt alles :yes:

Wel wat poekie zegt; wanneer je botjes hebt en auto-voeren/loonvoeren, en wetende dat de meesten buiten op t land ook al niks meer uitvreten, dat je tijd over houdt :yes: en reden hebt om er meer te gaan melken om toch efficiënt te zijn denk ik :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr jun 28, 2019 18:47

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/229110 ... dacht.html

Dit snap ik dan weer niet. Jaren en jaren omknoeien en fouten geheim houden. Miljoenen en miljoenen belastinggeld verkwanselen en dan ook nog vrijuit gaan!!!?? De verantwoordelijke bestuurders mogen van mij tien jaar achter de deuren gezet worden!
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor john verhaar » vr jun 28, 2019 19:58

boer pieter schreef:er zijn hier nogal wat stage lopers momenteel en gister avond was ik aan de beurt om ze te ontvangen :lol: veel boerezonen die thuis de boel willen over nemen ,maar wat mij echt opviel was dat de meesten niet groter willen dan 120 mk plus jv ,vooral botjes en auto voeren vinden ze intersant ,er waren een paar bij die bij grote bedrijven zijn en vonden het wel mooi maar zagen ook hoe moeilijk het is om goede mensen tevinden en te houden en dat het allemaal nog niet zo een voudig is ,verder een mooie avond met veel bier :cheers:

Mooie reden om hier voorover te blijven leunen :yes: de melk komt in de toekomst niet uit Nl :? .......................word de jeugd nu zo lui :?: of gewoon geen ambitie meer :? ...............en dan maar klagen :?
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor poekske » vr jun 28, 2019 20:08

De jeugd, tja die worden inderdaad luier lijkt het...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » vr jun 28, 2019 22:11

john verhaar schreef:
boer pieter schreef:er zijn hier nogal wat stage lopers momenteel en gister avond was ik aan de beurt om ze te ontvangen :lol: veel boerezonen die thuis de boel willen over nemen ,maar wat mij echt opviel was dat de meesten niet groter willen dan 120 mk plus jv ,vooral botjes en auto voeren vinden ze intersant ,er waren een paar bij die bij grote bedrijven zijn en vonden het wel mooi maar zagen ook hoe moeilijk het is om goede mensen tevinden en te houden en dat het allemaal nog niet zo een voudig is ,verder een mooie avond met veel bier :cheers:

Mooie reden om hier voorover te blijven leunen :yes: de melk komt in de toekomst niet uit Nl :? .......................word de jeugd nu zo lui :?: of gewoon geen ambitie meer :? ...............en dan maar klagen :?

Landwerk doet loonwerker, melken botje, voeren botje, jongvee kan niet meer uit, dus vaarzen uit buitenland kopen. Dan is 120 mk wel heul erg relaxed lijkt me, alleen beetje kuil afdekken 2x per week en voer keuken vol zetten.
Maar zit idd weinig uitdaging in

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henryw » za jun 29, 2019 07:11

Richt schreef:alleen beetje kuil afdekken 2x per week en voer keuken vol zetten.

Mwah, koekalverij gaat natuurlijk wel door. En zo nu en dan koeien ziek of kreupel dus dan heb je daar werk mee. Plus onderhoud van het land (niet alles doet de loonwerker). En nog een rij klusjes.

Het jongvee wat vaak uitbesteed wordt heb je niet zo veel werk van, maar ik denk dat je met 120 koeien -ook al heb je robots- nog wel een relatief volle werkweek hebt
Henryw

Berichtdoor G.U. » za jun 29, 2019 07:21

Het is maar net hoe druk je het wil hebben. En veel zijn druk met druk bezig zijn :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor jan.nl » za jun 29, 2019 08:44

john verhaar schreef:

Jep,jongelui vinden de botjes mooi,maar ik ook :lol: Ze hebben nog veel ambitie,(anders hebben ze hier bij mij nix te zoeken :!: )maar hun bedrijven worden (ook)steeds groter en pa trekt zich een x terug....Vroeger was er altijd nog wel een broer die ff insprong maar door kleinere gezinnen valt dat af...
Personeel wordt schaars en duur,dus zo veel mogelijk automatiseren ,die kant gaat het op..
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Grazy » za jun 29, 2019 13:01

Ja, stel je voor je zal tijd en een inkomen over houden :? Straks moet je nog een hobby zoeken :?
Als ik om me heen kijk naar de grotere bedrijven ben ik toch blij dat ik totaal geen ambitie heb :yes: :lol:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor kobonde » za jun 29, 2019 13:42

Ik heb zelf 120 koeien op 2 twee robots, en doe nog wat landwerk, en het is erg releksed voor een 50 iger, maar voor een
jonge vent veel te saai en ook niet erg toekomst gericht. ten eerste kunnen twee nieuwe robots 150 koeien en je bent erg
gebonden aan je bedrijf omdat er geen loonruimte is voor een vervanger. je kan beter 225 of 300 koeien hebben dan heb je
een gevulde dag en kun je er een partimer bij hebben voor ektra dingen en hij kan je vervangen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor arnoud » za jun 29, 2019 19:04

Feit is aantal koeien zegt niet veel over winst of verlies. Dus tyd goed benutten en je niet kapot groeien/financieren dan zit t meestal wel goed. Maar Ambitie neemt in volgende generatie wel af zie ik om me heen
arnoud

VorigeVolgende

Keer terug naar Community