Lely opstart Nestor blog

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Lely opstart Nestor blog

Berichtdoor maistro » wo jul 10, 2019 08:17

nestor973 schreef:
maistro schreef:Top nestor en dan te bedenken dat je onlangs nog met een melkstal in het hoofd zat..

:mrgreen: :lol: Ik mag er niet aan denken.

Zat je bij vorige robot ook op 2,7 melkingen?

Loop zit er in nood opstelling aardig in!
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor nestor973 » do jul 11, 2019 11:51

Tot 100-105 koeien molk ik makkelijk tot 3 melkingen op de oude, maar eens we de 115 voorbij waren gegaan,
dan is het gezakt naar 2.5 en eigenlijk nooit meer hoger geworden.

Gisteren hadden we opnieuw 2.7 melkingen en 2.8 weigeringen. Loopt dus in deze opstelling inderdaad beter dan
verwacht.

Enige wat we vaststellen is toch een paar mastitis gevallen. Komt dat nu door de opstartstress, de nieuwe melkmethode
(siliconen ipv rubber), ander melkvacuum... wie zal het zeggen. We gaan nu even een paar dagen verder doen en dan
opnieuw evalueren.

Een ding is nu wel zeker , om vaarzen te melken is dit echt wel een heel leuke robot. :mrgreen: Op dat gebied zijn we
van de hel in de hemel terecht gekomen.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor ten Hoeve » do jul 11, 2019 16:25

Tja , we melken hier toch rustig 2.7 of 2.8 melkingen met 600 koeien aan de melk. Omdat we 1 robot als vaarzen opstart robot gebruiken is die wat lager maar het houd ook in dat de andere groepen er meer koeien in hebben. Dus dat verhaal over maximaal 115 koeien is in mijn ogen BS. Robot 3, 4 en 5 lopen er elk 128 op en loopt als een trein.

Vaarzen eerste keer melken is toch een peuleschil! Het is hier gewoon in de box drukken en de arm doet zijn werk. Koeien kijken we niet eens naar om als die kalven. In de groep en ze redden zich wel(uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor maistro » vr jul 12, 2019 06:28

nestor973 schreef:Tot 100-105 koeien molk ik makkelijk tot 3 melkingen op de oude, maar eens we de 115 voorbij waren gegaan,

Gisteren hadden we opnieuw 2.7 melkingen en 2.8 weigeringen. Loopt dus in deze opstelling inderdaad beter dan
verwacht.

Enige wat we vaststellen is toch een paar mastitis gevallen. Komt dat nu door de opstartstress, de nieuwe melkmethode
(siliconen ipv rubber), ander melkvacuum... wie zal het zeggen. We gaan nu even een paar dagen verder doen en dan
opnieuw evalueren.

Een ding is nu wel zeker , om vaarzen te melken is dit echt wel een heel leuke robot. :mrgreen: Op dat gebied zijn we

Zou die siliconen tepelvoeringen vervangen door rubberen , melkt gewoon beter , sneller met zelfde vacuum en lager celgetal !
nadeel is vaker vervangen 2500 ipv 7500 melkingen
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » vr jul 12, 2019 07:08

Vind ook wel dat je nu wat negatief bent over de oude robot ken er hier ook wel een paar en die zijn dik tevreden zelf vind ik het ook een mooi systeem die spiegel opstelling

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » vr jul 12, 2019 07:55

maistro schreef:
nestor973 schreef:Tot 100-105 koeien molk ik makkelijk tot 3 melkingen op de oude, maar eens we de 115 voorbij waren gegaan,

verwacht.

opnieuw evalueren.

Zou die siliconen tepelvoeringen vervangen door rubberen , melkt gewoon beter , sneller met zelfde vacuum en lager celgetal !

Dat hoor ik ook vaak dat rubber beter melkt bij lely maar ook dat lely eigenlijk de siliconen er liever in heeft om een of andere reden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Gerton » vr jul 12, 2019 09:56

maistro schreef:

:yes: :yes: :yes: Hier ook al 11 jaar rubber ipv silicone.. (y) Je hebt wel andere bekers nodig :!:
Gerton

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 08:00

boer pieter schreef:Vind ook wel dat je nu wat negatief bent over de oude robot ken er hier ook wel een paar en die zijn dik tevreden zelf vind ik het ook een mooi systeem die spiegel opstelling

Ja Pieter, ik ben vandaag redelijk negatief. En dat was ooit anders. Maar als je weken, maanden elke dag en nacht alarmen
krijgt voor zaken waar je eigenlijk niks meer kan aan doen, dan komt de frustratie echt wel bovendrijven. Daar bovenop was
de melkkwaliteit met gelijk welke inspanning gewoon niet meer goed te krijgen.

Ik hoor het van deze robot nu wel vaker. Het gaat goed zolang het goed gaat. Maar als het fout gaat, gaat het ook meteen
goed fout.

En vooral : als ik zie hoe het wél kan, dan lijkt het mij voor de hand liggend dat ik er nog weinig goeie woorden voor over heb.
Cijfers liegen niet.
nestor973

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 08:02

G.U. schreef:Dat hoor ik ook vaak dat rubber beter melkt bij lely maar ook dat lely eigenlijk de siliconen er liever in heeft om een of andere reden

Lely stelde het gisteren zelf voor om over te schakelen op rubber. Ik heb gezegd dat ik de koeien nog even de kans ga geven
om aan de siliconen gewend te raken. We zien wel hoe het volgende week of de week erop loopt. (y) (y)

Heb ook gehoord dat rubber iets slechtere aansluitresultaten geeft, omdat de kop van de voering wat meer stroef is. Maar daar
heb ik nog wel wat ruimte, want het aantal mislukte aansluitingen per dag is meestal gewoon 0 :shock:
nestor973

Berichtdoor Richt » za jul 13, 2019 08:46

nestor973 schreef:
boer pieter schreef:Vind ook wel dat je nu wat negatief bent over de oude robot ken er hier ook wel een paar en die zijn dik tevreden zelf vind ik het ook een mooi systeem die spiegel opstelling

Ja Pieter, ik ben vandaag redelijk negatief. En dat was ooit anders. Maar als je weken, maanden elke dag en nacht alarmen
krijgt voor zaken waar je eigenlijk niks meer kan aan doen, dan komt de frustratie echt wel bovendrijven. Daar bovenop was
de melkkwaliteit met gelijk welke inspanning gewoon niet meer goed te krijgen.

Ik hoor het van deze robot nu wel vaker. Het gaat goed zolang het goed gaat. Maar als het fout gaat, gaat het ook meteen
goed fout.

En vooral : als ik zie hoe het wél kan, dan lijkt het mij voor de hand liggend dat ik er nog weinig goeie woorden voor over heb.
Cijfers liegen niet.

Hoe oud was die robot dan? Niet om de galaxy te verdedigen, mijn favoriet is het niet, maar de Lely A2 sloot ook niet zo goed aan als de A5...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » za jul 13, 2019 08:55

Hier vlak bij mij een met een nieuwe sac robot heeft 10 jaar met de oude gemolken ,tja die nieuwe is weer beter zo gaat dat

boer pieter

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 12:36

Richt schreef:Hoe oud was die robot dan? Niet om de galaxy te verdedigen, mijn favoriet is het niet, maar de Lely A2 sloot ook niet zo goed aan als de A5...

10 jaar en 10 maand . Toen ik hem kocht destijds was de A3 op de markt. Als ik zie wat die vandaag aan restwaarde heeft en dat velen hem nog steeds niet kwijt willen...
nestor973

Berichtdoor nestor973 » za jul 13, 2019 12:38

boer pieter schreef:Hier vlak bij mij een met een nieuwe sac robot heeft 10 jaar met de oude gemolken ,tja die nieuwe is weer beter zo gaat dat

Hier in de buurt staan er 2 nieuwe met niks dan ellende, pure ellende , van 1 jaar oud. Volgens mij was mijn versie nog beter
gebouwd dan de nieuwe.
nestor973

Berichtdoor boer pieter » za jul 13, 2019 12:41

Ja dat is niet best zal Als Ik terug ben van de vakantie even bij hem kijken

boer pieter

Berichtdoor JLAAM » za jul 13, 2019 14:34

Hier draaien we bijna 1jaar met een sac. Gaat echt niet slecht. Koeien lopen goed, melkkwaliteit tot nu toe goed,...
Een Lely zien aansluiten is natuurlijk een plezier om naar te kijken maar ik ben van mening dat een robot niet om naar te kijken is maar om te melken!
Er zijn maar 4 dingen belangrijk bij robot: koeien die graag gemolken worden, veel melk, weinig mislukkingen en zoweinig mogelijk strafpunten door melkkwaliteit. De rest is leuk en daar blijft het bij...
Bij het succes van robotmelken hangt er veel af van de robot maar nog veel meer van alles errond! Natuurlijk wel makkelijker om met de vinger te wijzen naar de robot als het slecht draaid.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
JLAAM

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken