Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor Wim R » di jul 09, 2019 17:29

Niek Arends schreef:Hier in de buurt begint het land al mooi te verkleuren :? :?
Vorig weekend F1 weekend in Oostenrijk gehad. Onderweg daarna toe in zuid Duitsland en Oostenrijk aardig droog daar. Maïs gezien die ook al mooi gekruld blad had van droogte.

Is hier op de hoge gronden in Brabant ook het geval. Richting Henk P al veel percelen waar ze mais aan het beregenen zijn. Pluim schiet al in veel percelen in de mais. Mais krult ook al op nogal wat plekken en al wat percelen zo dor als wat. De groei is op de hoge gronden zonder beregening eruit.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor poekske » di jul 09, 2019 17:32

Mais beregenen, goed voor builenbrand. En paniek voor niets, mais kan veel hebben
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor hulsteins » di jul 09, 2019 21:08

1976
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » wo jul 10, 2019 08:43

3e snee onder het plastic,hele berg voer weer dit jaar van super kwaliteit. :yes:
Mag wel ff droog blijven hier... :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Mellek » wo jul 10, 2019 18:12

Je zit zeker op veen, maar hier is het nog steeds kurkdroog, een beetje motregen vandaag maar dat verdampt zo weer.
Morgen laatste gras stalvoederen van ingezaaid perceel, dat wou nog wel groeien en daarna maar volop aan de kuil.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor jan.nl » wo jul 10, 2019 18:35

Mellek schreef:Je zit zeker op veen, maar hier is het nog steeds kurkdroog, een beetje motregen vandaag maar dat verdampt zo weer.
Morgen laatste gras stalvoederen van ingezaaid perceel, dat wou nog wel groeien en daarna maar volop aan de kuil.

Rivier klei, telkens na het maaien flink regen gehad :yes: Stagiare rijd de laatste mest van dit seizoen op het land met weer regen erop.... Regen komt hier ook om de 4 wkn.. :wink:
jan.nl

Berichtdoor hendrik83 » wo jul 10, 2019 18:46

jan.nl schreef:
Mellek schreef:Je zit zeker op veen, maar hier is het nog steeds kurkdroog, een beetje motregen vandaag maar dat verdampt zo weer.

Rivier klei, telkens na het maaien flink regen gehad :yes: Stagiare rijd de laatste mest van dit seizoen op het land met weer regen erop.... Regen komt hier ook om de 4 wkn.. :wink:

Mag ik ook komen stagelopen, dat wil ik ook wel leren hoe je om de 4 weken regen besteld :mrgreen:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor poekske » wo jul 10, 2019 18:49

En 2 maand geleden smeten ze hier de tips nog naar je kop om te zorgen dat er minder gras van je grond komt :lol:
poekske

Berichtdoor jan.nl » wo jul 10, 2019 20:20

hendrik83 schreef:
jan.nl schreef:

Mag ik ook komen stagelopen, dat wil ik ook wel leren hoe je om de 4 weken regen besteld :mrgreen:

Best hoor :lol:
jan.nl

Berichtdoor Henk » do jul 11, 2019 09:50

poekske schreef:Mais beregenen, goed voor builenbrand. En paniek voor niets, mais kan veel hebben

Zo redeneerde ik vorig jaar ook :yes: Mijn niet-beregende mais ging in juli noodrijp de kuil in. Een prachtig fris zoet ruikend product (y) met één minpuntje; veel minder opbrengst.
Mijn beregende mais gaf meer tonnen maar zat vol builenbrand (n) Ik gaf het beregenen (2x) de schuld maar de zaaddude vertelde dat builenbrand een stressschimmel is die op een bepaald moment toeslaat, ongeacht beregenen of niet. Mijn beregende mais had zonder beregenen ws ook builenbrand ingezeten zei ie :yes: alleen het beregenen heeft het ws wel verergerd.
Tot heden staat onze mais er nog fleurig bij (y)

Terug naar t gras :wink: :arrow: Mijn hoogste graslandperceel heb ik juist de derde snede weg gemaaid :yes: Staat een mengsel van 3 grassoorten, luzerne en klaver. Voor de regen van afgelopen zaterdag stonden de grassen wat dor te kijken terwijl de luzerne er frisgroen tussen stond :yes: De klaver oogde ook nog fris :yes:
Rest grasland ligt in het beekdal en groeit, wellenswaar niet hard :wink:, nog steeds (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » do jul 11, 2019 12:48

Vorig jaar heeft een kennis ook een deel beregend, net dat deel had builenbrand en de rest veel minder.
poekske

Berichtdoor Niels » vr jul 12, 2019 06:46

Hier ook wat builenbrand in de beregende mais. Daarvoor heb ik hier nog nooit builenbrand gezien.
Niels

Berichtdoor willem74 » vr jul 12, 2019 10:47

Als mais opgekruld staat en het is 32 graden en je gaat er dan water op kwakken, krijgt ie stress en een groeistuip. Dus als het kan beregenen voor ie opgekruld is.
willem74

Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor G.U. » vr jul 12, 2019 15:55

https://www.melkvee.nl/artikel/211923-e ... igen-land/

Wageningen is ook weer kampioen open deuren intrappen :shock: :roll:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor maistro » di jul 16, 2019 10:01

Hier gras analyse bijna 200 gram re 14 adl 20 suiker 85 melkzuur 30% ds

Moet ik nog suiker aan rantsoen toevoegen of kan ik melkzuur tot suiker rekenen?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer