Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor Frans V » di jul 16, 2019 17:01

Nee snel zat, nh3 en nitraat niet te hoog? Maïs van 34 - 36% erbij en melken maar :yes:
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor G.U. » di jul 16, 2019 17:31

Ik zou er wel droge pulp bij voeren icm met maismeel. Mooi rustig en veel energie voor die klets eiwit
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » di jul 16, 2019 18:01

Gras AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » di jul 16, 2019 21:59

@Pieter Bovenste is kats verdroogt zeker, maar ik begreep dat VEM hier over het algemeen vrij hoog was.

1e snee 16-5-19
DS: 402
Boterzuur: 4 Melkzuur: 30 Azijnzuur: 14
VEM 974
DVE 65
Oeb 37
Adl 14
Ruw as 89
Ruw eiwit 165 / 149
Suiker 162
Structuurwaarde 2,8
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor kobonde » di jul 16, 2019 22:05

Pieter ik meende verschillende keren gelezen te hebben dat je nooit je voer liet analyseren.
Wat is trouwens de strategi achter de eerste snede heel jong te maaien en daarna de tweede snede heel grov te laten worden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » wo jul 17, 2019 08:41

van mij hoeft het ook niet, maar mijn dochter maakt voerplan in dms en dan is het wel handig met echte getallen ,voer nu bijde 1 snee en we hebben een kleine bult gemaakt van de 2 snee ,melkt als een tierelier 32 liter met 4,4 340 eiwit mag wel iets hoger maar je kunt niet alles hebben .of iets meer mais maar dat gaat niet omdat we dan teweinig hebben tot de nieuwe oogst
eerste snee moest er af omdat het gras ging liggen en tweede snee toen droogde het als een gek heeft een dag telang op het land gelegen maar ruikt heerlijk en gaat best goed
boer pieter

Berichtdoor maistro » do jul 18, 2019 08:36

Nog toevoeg middel gebruikt?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » do jul 18, 2019 09:23

Nee dit jaar niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor maistro » do jul 18, 2019 12:02

Ok denk soms ook om het niet te gebruiken trekt me net teveel suiker uit de bult en tis niet gratis
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Henk » vr jul 19, 2019 11:09

maistro schreef:Ok denk soms ook om het niet te gebruiken trekt me net teveel suiker uit de bult en tis niet gratis

Toevoegmiddel gebruik je toch wanneer een kuil niet optimaal gemaakt kan worden :?: Laatste paar jaar kon elke gek goede graskuilen maken met al dat vaste weer :yes: (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jaap » vr jul 19, 2019 13:43

maistro schreef:Ok denk soms ook om het niet te gebruiken trekt me net teveel suiker uit de bult en tis niet gratis

Is er echt een groter verlies aan suiker bij een toevoegmiddel? Of juist bij een specifiek toevoegmiddel?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr jul 19, 2019 13:57

Jaap schreef:

Is er echt een groter verlies aan suiker bij een toevoegmiddel? Of juist bij een specifiek toevoegmiddel?
Suiker is voedingsbron voor de melkzuurbacteriën tijdens de fermentatie. Bij een goed geconserveerde kuil is er dan dus ook meer suiker omgezet in melkzuur.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor maistro » vr jul 19, 2019 17:58

Hookwood Holsteins schreef:
Jaap schreef:

Suiker is voedingsbron voor de melkzuurbacteriën tijdens de fermentatie. Bij een goed geconserveerde kuil is er dan dus ook meer suiker omgezet in melkzuur.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

ja maar alle suiker , bij eerste snede 30%ds wel het geval , twijfel aan nut hoewel reclame makers beweren dat je haast niet zonder kunt . laatse jaren bijna standaard gebruikt
maistro

Berichtdoor G.U. » vr jul 19, 2019 18:16

Niet zonder kunnen is een groot woord. Dan zou het een wonder zijn dat ze vroeger melk uit de koeien kregen. Dat het in de meeste kuilen wel en positieve werking heeft is wel bewezen dacht ik. Of dat ook tegen de kosten opweegt mag ieder voor zichzelf bepalen :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor poekske » vr jul 19, 2019 18:49

Vooral verkopers altijd geloven (y) :yes:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer