Mestrobot lely of joz?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Mestrobot lely of joz?

Berichtdoor tjoenehans » di jun 25, 2019 19:46

Is er hier iemand die ervaring heeft met de Lely Collector? Of die andere van JOZ? Wij hebben een stal met dichte vloeren, in het begin het mestschuiven systeem met ketting gehad, 1e 2 weken goed gelopen daarna drama. 2e systeem ook met schuiven met touw, 1 week goed gelopen. We schuiven nu al een jaar of 5, 2 keer per dag met de mini shovel maar de shovel wordt ouder.

Ter verduidelijking, onze stal is een 3+3 stal, 60 m loopgang, dan 3 m roosters en dan nog 25 m loopgang. Waarvan de gang achter de melkstal, ca 40 m 1m smaller is als de laatste 25m achter de roosters.

Een stalinrichter pleit voor schuiven, we hadden vroeger 2 circuits, hij adviseert nu 4 circuits.... Waar ik tegen op zie is het aantal hoekwielen en schuiven, vooral op het rooster gedeelte. 1 offerte nu binnen. Ca 45.000 Euro.

Lely prijst natuurlijk die collector de hemel in maar daar heb ik er al 2 van nodig.. Het voordeel van die is weinig obstakels voor de koeien en de boer.

Of toch met de shovel door gaan of eventueel ooit een bobcat ofzo.
tjoenehans

Beroep: Veehouder

Berichtdoor G.U. » di jun 25, 2019 19:59

Ik zou voor schuiven gaan. Kun je vaker per dag schuiven dan je nu doet en dan kun je een hele poos vooruit.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor tjoenehans » di jun 25, 2019 20:34

Het was toen ook de reden om voor vaste schuiven te gaan, maar als het aandrijf station tot 3 keer toe uit de beton gerukt wordt, ketting en touw om de haverklap knapt wordt je het wel heel gauw zat.
tjoenehans

Berichtdoor boer pieter » di jun 25, 2019 20:38

Gewoon een touwschuif goed en goedkoper
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » di jun 25, 2019 20:44

Hoe lang was het eind dan wat die schuif eerst meenam? Die 60+3+25? Of allen die 60?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor tjoenehans » wo jun 26, 2019 06:16

60 m naar achter, rooster waar de mest in valt, dus afstort, en die laatste 25 m moet zeg maar terug naar de roosters, dat is dus het probleem, de "afstort" zit niet achter de stal
tjoenehans

Berichtdoor Jappie » wo jun 26, 2019 06:40

Ken er 2 die een lely hebben en er zeer wijs mee zijn. Als je wilt doe je maar pb voor meer info
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Richt » wo jun 26, 2019 10:45

zit hier vlakbij ook een die nu paar maand zoon ding heeft, heel aardige mensen kun je vast wel heen kijken, is niet zo ver weg.
en dan zonder lely mannetje kijken
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor tjoenehans » wo jun 26, 2019 12:31

Ok. Ik zal eerst even plattegrond zien te plaatsen hier. Krijgen jullie er een beter beeld bij
tjoenehans

Berichtdoor Rob MB » ma jul 01, 2019 08:30

Als ik het dus goed begrijp moet de schuif een flinke lading ergens tussenin door de roosters douwen wat dus bijna niet gaat.

Meer hoekwielen en kasten hoeft geen probleem te zijn als de monteur ze maar goed afschermt.

Als je gaat kijken naar een collector. Zou eerst kijken zonder vertegenwoordiger en daarna met. Na de 1e keer kijken heb je meer info om de vertegenwoordiger door te zagen.

zelf schuiven zou ik niet doen, dom werk moet je aan een schakelkast/robot over laten.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor wijnbergen » ma jul 01, 2019 09:08

We hebben een gea touwschuif met gangen van 85 meter, elk jaar een nieuw touw en af en toe nieuwe lagertjes in de hoekwielen. Verder geen problemen. Het beste is idd voor elke gang een schuif met eigen aandrijving, dan heb je geen hoekwielen nodig.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Richt » ma jul 01, 2019 10:16

wijnbergen schreef:We hebben een gea touwschuif met gangen van 85 meter, elk jaar een nieuw touw en af en toe nieuwe lagertjes in de hoekwielen. Verder geen problemen. Het beste is idd voor elke gang een schuif met eigen aandrijving, dan heb je geen hoekwielen nodig.

En als er wat kapot gaat heb je niet gelijk de hele Stall vol stront

Sent from my iPhone using Tapatalk
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wijnbergen » do jul 04, 2019 08:26

als het touw savonds knapt dan ligt er de volgende morgen aardig stront ja, overdag ben je er snel bij. In een kwartier heb je m weer draaien. Heb altijd wel een rol touw liggen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor G.U. » do jul 04, 2019 09:48

Dat lijkt mij ook wel wijsheid om een rol touw achter de hand te hebben voor het geval het spul breekt :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor koen2 » zo jul 21, 2019 17:28

Goede reclame in panne. Zoals alles van lely leuk als het werkt. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal