Lely opstart Nestor blog

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Lely opstart Nestor blog

Berichtdoor nestor973 » do aug 15, 2019 09:31

boer pieter schreef:die nieuwe sac is anders ook (y)

Er lezen hier een aantal SAC melkers mee uit mijn buurt die ook met de nieuwe staan. Eigenlijk zouden ze de moed moeten bijeen rapen om de waarheid hier eens neer te pennen. :cry:

Ik ken ook wel iemand die er wel goed mee melkt, maar staat nog niet op volle capaciteit daar.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Kees99 » do aug 15, 2019 09:51

Ach Nestor ik ken er 1 die is in 1 jaar van 30 naar 40 kg gegaan. Andere omstandigheden kunnen ook grote invloeden hebben.
Kees99

Berichtdoor nestor973 » do aug 15, 2019 10:19

Kees99 schreef:Ach Nestor ik ken er 1 die is in 1 jaar van 30 naar 40 kg gegaan. Andere omstandigheden kunnen ook grote invloeden hebben.

Zeker en vast, maar ik vind er hier geen 8) (andere omstandigheden) :wink:

Magoed, cijfers zijn wat ze zijn. Wou ze even meedelen. Maken jullie maar zelf je conclusies (y) (y)
nestor973

Berichtdoor Gerben77 » do aug 15, 2019 12:32

Magoed, cijfers zijn wat ze zijn. Wou ze even meedelen. Maken jullie maar zelf je conclusies (y) (y)

Mooi Nestor (y) ....ik vindt t (y) hoe je alles deelt met opstart. Erg benieuwd hoe Augustus verloopt, hoop dat je dan ook cijfers wilt posten (y) (y) (y)
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » do aug 15, 2019 14:01

hoe loopt het bij jou roderik met je gea box hoor ik ook bijna alleen maar goede dingen over
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor ten Hoeve » do aug 15, 2019 14:45

Wij zitten hier met 593 aan de melk op gemiddeld 2.9 melkingen met een produktie van 76lbs melk. Dit is met 5 SAC robots. De robot met de minste koeien heeft er 110 op lopen en de volste robot heeft er 128 op lopen. We zijn nu ongeveer 9 maand aan het melken met de robots en ik kan alleen maar zeggen dat alles steeds soepeler begint te draaien. Ik kan het niet geloven dat als wij 10 A5s hadden gekocht dat de bezoeken nog hoger zouden zijn geweest.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor poekske » do aug 15, 2019 14:47

boer pieter schreef:hoe loopt het bij jou roderik met je gea box hoor ik ook bijna alleen maar goede dingen over

En hier alleen maar slecht...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » do aug 15, 2019 15:05

wij hebben een paar week terug een paar gezien in duitsland en gingen als een speer laag cellen en allebei 3 a 4 liter per koe meer maar het is als met alle botjes overal zijn er die er niet mee om kunnen gaan ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor nestor973 » vr aug 16, 2019 08:17

ten Hoeve schreef:Wij zitten hier met 593 aan de melk op gemiddeld 2.9 melkingen met een produktie van 76lbs melk. Dit is met 5 SAC robots. De robot met de minste koeien heeft er 110 op lopen en de volste robot heeft er 128 op lopen. We zijn nu ongeveer 9 maand aan het melken met de robots en ik kan alleen maar zeggen dat alles steeds soepeler begint te draaien. Ik kan het niet geloven dat als wij 10 A5s hadden gekocht dat de bezoeken nog hoger zouden zijn geweest.

Enig idee wat jullie gemiddelde melksnelheid is ? Moet bijzonder hoog zijn anders raak je nooit aan zo'n getallen dacht ik zo. (y) (y) (y) Kom ik aan 4000 kg per box per dag. Dat zie ik me wel doen met deze Lely's, maar met mijn SAC totaal onhaalbaar. Daarvoor is/was hij gewoon niet snel genoeg. Mijn oud model dan wel te verstaan.
nestor973

Berichtdoor Roderick » vr aug 16, 2019 15:17

boer pieter schreef:hoe loopt het bij jou roderik met je gea box hoor ik ook bijna alleen maar goede dingen over

Op zich goed Pieter, maar we zijn nog steeds aan het leren hoe het beste met die robots om te gaan, en er zo goedkoop mogelijk melk uit te halen.
De robots melken (y) (y), dat is het probleem niet :no: , we zijn vooral met tepelvoering, melksettings en rantsoen aan het goochelen om de prestaties omhoog te krijgen. :yes:
Het is nou eenmaal niet snel goed genoeg bij mij :oops: :oops:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor maistro » vr aug 16, 2019 15:57

Roderick schreef:

Op zich goed Pieter, maar we zijn nog steeds aan het leren hoe het beste met die robots om te gaan, en er zo goedkoop mogelijk melk uit te halen.
De robots melken (y) (y), dat is het probleem niet :no: , we zijn vooral met tepelvoering, melksettings en rantsoen aan het goochelen om de prestaties omhoog te krijgen. :yes:

Bedoel je aantal melkingen per koe optimaliseren met rantsoen?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor ten Hoeve » vr aug 16, 2019 17:08

Dit is afgelopen week. Alle 5 SAC gecombineerd. Ben nog niet handig met het verkleinen van foto's maar op tapatalk staat ie wel goed. Time/visit is 06.53 min en attach time is 02.13 minAfbeelding

Sent from my SM-N920V using Tapatalk
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor JLAAM » vr aug 16, 2019 19:46

Foto van net voor de hittegolf. Ondertussen wel 1l minder en aansluittijd 8seconden hoger door de vliegen. Vrije tijd van de dubbelbox is 43 procent met 80 koeien. Nog genoeg groeiruimte. 100koeien aan de melk gemiddeld is mijn doelAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
JLAAM

Berichtdoor JLAAM » vr aug 16, 2019 19:49

ten Hoeve schreef:Dit is afgelopen week. Alle 5 SAC gecombineerd. Ben nog niet handig met het verkleinen van foto's maar op tapatalk staat ie wel goed. Time/visit is 06.53 min en attach time is 02.13 minAfbeelding

Sent from my SM-N920V using Tapatalk
Wat is jouw gemiddelde melkstroom? Ik zie dat jouw aansluittijd hoger ligt dan bij mij. Toch is jouw boxtijd merkelijk lager...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
JLAAM

Berichtdoor Roderick » za aug 17, 2019 00:27

maistro schreef:
Roderick schreef:

Bedoel je aantal melkingen per koe optimaliseren met rantsoen?

vrij koeverkeer, met minimaal krachtvoer in computer (nu 1,8 kg gemiddeld)
van ronde naar vierkante IQ liners en wat agressiever gaan melken om snelheid te verhogen
afname wat natter.
Nu gaan we aan de preptijd tweeken, omdat ik denk dat die ook nog wel wat korter kan. :yes:

Melken nu zo'n 70 koeien op 2 boxen dus meer dan genoeg vrije tijd. :oops: :oops:
gemiddelde attach time 30-35 seconden
gemiddelde box time 6.00-6.05 minuten.
productie rond de 35-36 kg
2,8 - 2,9 melkingen per dag.

Moet ik wel opmerken dat we zowat alle langzaam melkende koeien op de robots hebben zitten zodat we thuis lekker door kunnen melken (y)
Met een gemiddelde veestapel denk ik dat de boxtijd wel wat korter kan :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken