Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Wim R » do aug 15, 2019 20:12

willemk schreef:zijn er ook forumleden die met de nieuwe boumatic robot werken, wat zijn de ervaringen?

Hebben er niet mee gewerkt maar wel overwogen. Zijn intussen wat nieuwe dingen op gekomen. Dubbele grijper bv die in een keer 2 melkbekers pakt. We waren erg enthousiast over het systeem. Keuze ging tussen bouwmatic 2 boxen MR S2 robot of Gea Mione 2 boxen.
Keuze is toch gevallen op Gea. Mede door dealer in de regio,melkrobot paste mooi langs de bestaande melkput en minder aanpassingen in de stal en er draaide meer gea in de omgeving dan bouwmatic.

Vindt boumatic een mooie eenvoudige robot, melktechniek die gebruikt wordt is hetzelfde als in de traditionele melkstallen. Bij de enkele box aan twee zijde in en uitlaat vonden wij een mooie optie.
De Gea werkte ook goed, maar de dealer uit Belgie is blijkbaar de service flink aan het vergallen geweest en de mione wordt niet meer verkocht.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor john verhaar » vr aug 16, 2019 01:21

melker schreef:Hoe lang nog?

Goeie vraag,melker.maar kan daar echt geen time voor inschatten maar dat het gaat gebeuren is zeker :yes:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr aug 16, 2019 10:54

john verhaar schreef:

Goeie vraag,melker.maar kan daar echt geen time voor inschatten maar dat het gaat gebeuren is zeker :yes:

Gewoon botjes of een gerobotiseerde rotor?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor jan.nl » vr aug 16, 2019 12:33

Hookwood Holsteins schreef:
john verhaar schreef:

Gewoon botjes of een gerobotiseerde rotor?

Met rotor moet je koeien nog opjagen,robots doen alles zelf (y)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor kobonde » vr aug 16, 2019 17:30

Op grote bedrijven is een geautomatiseerde melkstal(met aansluit robot) veel handiger dan losse enheden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Gerben77 » vr aug 16, 2019 19:37

Op grote bedrijven is een geautomatiseerde melkstal(met aansluit robot) veel handiger dan losse enheden.

Wat is beter voor de koeien denk je ? Ik denk losse units, ipv hele koppels die naar melkstal worden toe gedreven en daardoor minder tijd hebben om te liggen en te vreten !
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor nestor973 » zo aug 18, 2019 14:25

kobonde schreef:Op grote bedrijven is een geautomatiseerde melkstal(met aansluit robot) veel handiger dan losse enheden.

Daar ben ik het ten zeerste mee oneens. Als er een hapering is aan de melkstal, dan staat ie ook helemaal
stil. Bij losse units mag er al eens eentje uitvallen, de impact is meestal klein.
Ik snap ook helemaal niet waarom je koeien automatisch zou willen aansluiten op een rotor. Laat die ganse
(dure) mechaniek toch achterwege en laat de koe zelf naar de melkmachine komen. Een rotor is destijds
gebouwd om de koeien naar de boer te brengen, niet andersom. Een robot is een heel andere manier van
werken.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor john verhaar » zo aug 18, 2019 15:09

Ik zie losse units ook als de betere option geen stress en vrijwillig voor de koe en dan worden de botjes betaald van de lagere cullrate :yes: de rest is voordeel :idea:
Maar de knop moet ff om en ook tussen mijn oren valt dat welis niet mee :mrgreen:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor melker » zo aug 18, 2019 16:26

Voor beide systemen zal altijd wel wat te zeggen zijn. Wanneer de arbeid veel duurder wordt en de robot steeds beter en goedkoper schuift dat punt vanzelf naar de robots. Sluit niet uit dat we over jaar of 5 ook naar robots gaan, ben dan zelf geen actief boer meer in ieder geval :no:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » zo aug 18, 2019 17:40

melker schreef:Voor beide systemen zal altijd wel wat te zeggen zijn. Wanneer de arbeid veel duurder wordt en de robot steeds beter en goedkoper schuift dat punt vanzelf naar de robots. Sluit niet uit dat we over jaar of 5 ook naar robots gaan, ben dan zelf geen actief boer meer in ieder geval :no:

Ga je vervroegt met pensioen :)
jan.nl

Berichtdoor maistro » zo aug 18, 2019 17:46

john verhaar schreef:Ik zie losse units ook als de betere option geen stress en vrijwillig voor de koe en dan worden de botjes betaald van de lagere cullrate :yes: de rest is voordeel :idea:
Maar de knop moet ff om en ook tussen mijn oren valt dat welis niet mee :mrgreen:

heb je nog geen barn met botjes in your mind ?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Corjan » ma aug 19, 2019 15:52

Ik heb geen ervaring met grote koppels vee. Maar ik denk dat de single units nog steeds het beste zijn. Heb de robot rotary zien draaien en dan heb je nog steeds 3 man 24/7 nodig. Je moet de koeien nog steeds naar de "melkstal" brengen in groepen. Maar een robot sluit het melkstel nu aan.

Ik denk als je voordeel wil halen met personeel dat de single units nog steeds het mooiste werkt. De robot rotary kan je 3000 koeien melken :?: En dan heb je 3 man zowiezo 24/7 nodig. Met 50 robots kan je al het werk zeg maar in kantoor uren doen. Zeg maar personeel komt om 6 am, en vertrekt weer 5pm Dan heb je voor de nacht 1 person nodig voor alarms en gemiddeld 5 kalfkoeien die nacht. Geeft veel rust in de stal en kan de cul rate nog verder omlaag :D
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma aug 19, 2019 17:24

En ik maar menen dat in de usa geen problemer zijn met personeel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma aug 19, 2019 21:51

boer pieter schreef:En ik maar menen dat in de usa geen problemer zijn met personeel

Juist wel....
jan.nl

Berichtdoor poekske » di aug 20, 2019 05:03

Overal :yes:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken