Diepstrooisel vullen hoe?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Diepstrooisel vullen hoe?

Berichtdoor maistro » za aug 17, 2019 12:53

we willen van matrassen naar diepstrooisel , we denken aan kalkstro(water) met welke shovel (zwaarte) icm welke bak kan ik deze klus het beste klaren?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Re: Diepstrooisel vullen hoe?

Berichtdoor Henk » za aug 17, 2019 13:46

Heb je roosters? en zo ja hoeveel ton aslast?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » za aug 17, 2019 13:54

Wordt 4ton aslast
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor willem74 » zo aug 18, 2019 05:51

Bereidt je wel voor op structureel 3,5 kg N2 per m3 mest. En een ph van 6 en hoger in je grond.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor maistro » zo aug 18, 2019 08:31

willem74 schreef:Bereidt je wel voor op structureel 3,5 kg N2 per m3 mest. En een ph van 6 en hoger in je grond.

Ok hoor van verkopers van kalk en compleet dat N niet vervuchtigt , ph van 6 is nog niet zo erg
maistro

Berichtdoor boer pieter » zo aug 18, 2019 08:42

ik zou nog maar eens goed rond kijken er zijn tegen woordig ook matrassen die prima voldoen en met een hand vol zaagsel vele malen minder werk van ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor maistro » zo aug 18, 2019 09:17

boer pieter schreef:ik zou nog maar eens goed rond kijken er zijn tegen woordig ook matrassen die prima voldoen en met een hand vol zaagsel vele malen minder werk van ,

gaat mij ook om koe comfort , langere levensduur
instrooien kan ik (met losse hulp) plannen , dagelijks werk schijnt mee te vallen
maistro

Berichtdoor melker » zo aug 18, 2019 16:42

Hebben inmiddels ook weer zaagsel in boxen en moet toe geven dat koeien veel schoner zijn dan met alle andere soorten die we gehad hebben, wel royaal strooien. , Wil je snel van de koeien af gebruik dan gescheiden mest, coli wordt je grootste probleem :(, vooral in zomer. Kalk stro water, kan goed maar wees voorzichtig met kalk, kan schrale spenen geven.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Rob MB » ma aug 19, 2019 08:59

Als het om een shovel gaat een beetje bekend merk zorgt voor makkelijk en snel onderhoud. Geen onderdeeltje wat uit china moet komen met 3 weken levertijd. Als je een shovel bij huis hebt ga er maar van uit dat hij elke dag draait en dat je er elke dag gemak van hebt.

Box instrooiers zijn er zat te vinden. rené zonneveld, Flinck, Hemach,

waar je wel op moet letten is afhankelijke van het type shovel+instrooier dat de verhouding klopt. Een te grote bak aan een te kleine shovel brengt al het gewicht op de vooras. Vinden roosters niet leuk.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor maistro » ma aug 19, 2019 09:03

Rob MB schreef:Als het om een shovel gaat een beetje bekend merk zorgt voor makkelijk en snel onderhoud. Geen onderdeeltje wat uit china moet komen met 3 weken levertijd. Als je een shovel bij huis hebt ga er maar van uit dat hij elke dag draait en dat je er elke dag gemak van hebt.

Box instrooiers zijn er zat te vinden. rené zonneveld, Flinck, Hemach,

waar je wel op moet letten is afhankelijke van het type shovel+instrooier dat de verhouding klopt. Een te grote bak aan een te kleine shovel brengt al het gewicht op de vooras. Vinden roosters niet leuk.

Daar gaat het dus om , hoorde dat je bij kalkstrowater een sterke bak nodig had met extra vijzel flink hoorde ik
Denk aan 2tons shoveltje en dan bak van??
Giant heeft goede naam?
maistro

Berichtdoor Richt » ma aug 19, 2019 09:35

Of je dat nu perse met een shoveltje moet willen doen?
dan lijkt me en degelijke shovel toch een beter optie, 4 ton as last, kan dat niet meer worden ? met een 2 tons shovel doe je niet veel (om hoeveel boxen gaat het eigelijk?)
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Flyinghollander » ma aug 19, 2019 09:37

Hier zie ik het ze doen met een tmr-mixers ivm grote hoeveelheden. Maar zou zo schuitemakertje niet werken?
Flyinghollander

Berichtdoor Rob MB » ma aug 19, 2019 10:23

Cees berkhof is importeur van schaffer, niet de goedkoopste maar alleen maar goede ervaringen gehad en gehoord. Die verkoopt geen afgetrapt spul. Als het een occasion is weet je zeker dat hij goed is en nog een tijd mee kan.

giant zie je veel bij stratenmakers, zal ongetwijfeld ook gewoon goed zijn.

Kalk zorgt altijd wel voor extra slijtage op je mechanische delen, maar doe je bij mijn weten niets aan.

Schaffer 2336 + flingk type Z
of
GiantG2200 + RZ1000

beide combi's een 2 tons shovel met +/- 1500kg hefvermogen. En niet de grootse bak willen :yes:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor melker » ma aug 19, 2019 12:14

Doen het hier met electrische Hitachi heftruck, tilt met gemak 3 ton en koop je voor weinig, geen uitlaatgassen met massieve banden, instrooi bak van Ceres die is idd te zwaar voor minishovel, heb hier een Mustang 308, tilt een 2 ton maar met betreffende bak wel wat instabiel. Heftruck kan bijna haaks draaien wel rekening houden met hefhekken en draagkracht roosters, 4 ton aslast kom je net niet aan.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor maistro » ma aug 19, 2019 14:06

melker schreef:Doen het hier met electrische Hitachi heftruck, tilt met gemak 3 ton en koop je voor weinig, geen uitlaatgassen met massieve banden, instrooi bak van Ceres die is idd te zwaar voor minishovel, heb hier een Mustang 308, tilt een 2 ton maar met betreffende bak wel wat instabiel. Heftruck kan bijna haaks draaien wel rekening houden met hefhekken en draagkracht roosters, 4 ton aslast kom je net niet aan.

Met mini shovel kan je ook achter voerhek (4m.) Terwijl koeien dan vast staan of is het juist handiger een grote shovel te nemen (dan meer aslast in vloer) en dubbele rij van één zijde te pakken?
maistro

Volgende

Keer terug naar Koe en stal