kosten tot spenen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

kosten tot spenen

Berichtdoor Flyinghollander » ma aug 19, 2019 10:19

Ik heb even een vraagje, wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan behandelingen voor een kalf tot spenen?

Kosten per kalf gemiddeld. (dus 50 kalveren jaar en 500 euro kwijt aan AB, dus 10 euro per kalf) of heeft iemand een link waar ik dit kan vinden?
Flyinghollander

Re: kosten tot spenen

Berichtdoor john jakobs » ma aug 19, 2019 13:06

zou het niet weten maar vertel hier altijd het verhaal dat onze kalver voortaan van goud zijn , het duurste brokje melkpoeder pastatje enting en wat allemaal nie meer om de hoogste groei en heeele beste kalveren te krijgen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor wit » ma aug 19, 2019 14:35

Als het goed is zou het AB gebruik 0,0 moeten zijn.
Hier afgelopen jaar alleen AB gebruikt bij enkele kalveren voor de longen.
Dit jaar enten, dan zou dat ook opgelost moeten zijn.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » ma aug 19, 2019 14:35

Wat ik hier doe is standaard halocur van dag 3 tot 14 en onthoornen. Spuit eigenlijk nooit ab bij de kalveren. Hebben ook nooit luchtweginfecties. Bij diaree geef ik water met em en zonodig met de sonde. Flacon halocur kost €185 en onthoornen ongeveer €15 per kalf incl verdoving en pijnstilling
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Flyinghollander » ma aug 19, 2019 18:52

gaat mij puur op kosten voor diarree en longen.
Flyinghollander

Berichtdoor auke » ma aug 19, 2019 21:59

Flyinghollander schreef:gaat mij puur op kosten voor diarree en longen.

0 nul euro

droge koeien enten tegen rota. 4 liter biest erin . kalfjes in ipc vaten die na gebruik schoon worden gespoten en een poos (14 dagen?) in de zon staan te drogen.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Talis » di aug 20, 2019 04:54

auke schreef:
Flyinghollander schreef:gaat mij puur op kosten voor diarree en longen.

0 nul euro

droge koeien enten tegen rota. 4 liter biest erin . kalfjes in ipc vaten die na gebruik schoon worden gespoten en een poos (14 dagen?) in de zon staan te drogen.

die rota enting kost toch rond de 15 euro. Dit zijn uiteindelijk toch behandelkosten voor kalveren... Toch??
Talis

Berichtdoor willemk » di aug 20, 2019 06:59

G.U. schreef:Wat ik hier doe is standaard halocur van dag 3 tot 14 en onthoornen. Spuit eigenlijk nooit ab bij de kalveren. Hebben ook nooit luchtweginfecties. Bij diaree geef ik water met em en zonodig met de sonde. Flacon halocur kost €185 en onthoornen ongeveer €15 per kalf incl verdoving en pijnstilling

Wij hebben ook een tijdje halocur gebruikt, maar gebruiken nu gabrocol. Is veel makkelijker in gebruik en minder agressief voor de kalveren. Bijkomend voordeel is dat het ook werkt tegen coli. Als ik me goed herinner is het daarvoor geregistreerd en is de crypto bijkomend voordeel :mrgreen:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor G.U. » di aug 20, 2019 08:10

willemk schreef:
G.U. schreef:Wat ik hier doe is standaard halocur van dag 3 tot 14 en onthoornen. Spuit eigenlijk nooit ab bij de kalveren. Hebben ook nooit luchtweginfecties. Bij diaree geef ik water met em en zonodig met de sonde. Flacon halocur kost €185 en onthoornen ongeveer €15 per kalf incl verdoving en pijnstilling

Wij hebben ook een tijdje halocur gebruikt, maar gebruiken nu gabrocol. Is veel makkelijker in gebruik en minder agressief voor de kalveren. Bijkomend voordeel is dat het ook werkt tegen coli. Als ik me goed herinner is het daarvoor geregistreerd en is de crypto bijkomend voordeel :mrgreen:

Gebruik je die gabrocol dan al door de biest of bij de tweede voeding? Want als het tegen coli moet helpen moet je er dan ook bij zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor auke » di aug 20, 2019 09:06

Talis schreef:
die rota enting kost toch rond de 15 euro. Dit zijn uiteindelijk toch behandelkosten voor kalveren... Toch??

Nee want je behandeld de koe. 8)

het wordt nooit zo gebracht iig. Natuurlijk hoort het er wel bij om het plaatje compleet te maken. Nooit geen zieke kalveren en geen preventieve maaregelen zoals enten komen alleen in boekjes voor
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Richt » di aug 20, 2019 09:09

willemk schreef:

Hier ook, eerst geprobeerd bij elk 2de kalf, kon die kalveren er zo uit pikken met 4 week, beter ontwikkeld, hier geen halocur meer, dikke troep is het, kost je 2 keer geld, bij aankoop, en door de mindere ontwikkeling.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » di aug 20, 2019 09:50

Paromomycine is een antibioticum en halocur niet :!: geloof niet dat we dat hier mogen gebruiken
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » di aug 20, 2019 10:14

Ik vond de Halocur prijzig zat om het standaard te gebruiken. Zo'n flacon hadden we vaak binnen een week leeg :?
Ik vraag me trouwens af wat de plus is om bij een nieuw gezond kalf met Halocur te beginnen.
Wij hadden meestal 1-2 keer in het jaar dat rota de kop opstak. Dan gebruikten we een paar weekjes Halocur. Daarna had je weer lange tijd amper trubbels (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » di aug 20, 2019 10:33

Henk schreef:

Ik vond de Halocur prijzig zat om het standaard te gebruiken. Zo'n flacon hadden we vaak binnen een week leeg :?
Ik vraag me trouwens af wat de plus is om bij een nieuw gezond kalf met Halocur te beginnen.
Wij hadden meestal 1-2 keer in het jaar dat rota de kop opstak. Dan gebruikten we een paar weekjes Halocur. Daarna had je weer lange tijd amper trubbels (y)

halocur werkt niet voor rota. alleen voor crypto..
Talis

Berichtdoor Henk » di aug 20, 2019 11:25

Die bedoelde ik ja... :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid