Gras 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2019

Berichtdoor john jakobs » wo aug 21, 2019 06:05

kun je die drains niet afdoppen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jan.nl » wo aug 21, 2019 07:48

john jakobs schreef:kun je die drains niet afdoppen

Zal wel kunnen,zijn de scheuren iets eerder dicht :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor melker » wo aug 21, 2019 08:57

Scheuren van mest injecteur vind ik bij droogte altijd ergste, wortels doorgesneden en ca 3cm aan beide kanten grond uitgedroogd :( Hier is de klei van 25 tot 60% afslibbaar, de hele hand er in is geen probleem :no:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Wim R » za aug 24, 2019 19:47

Afgelopen week veel grasland percelen bemest zien worden (n) (n) (n) . Ook al kun je beregenen geen gras meer voor half oktober . Het aankomende warme weer zal de groei weer niet ten goede doen. Bijna einde grasseizoen als er geen serieuze neerslag komt komende weken. Augustus nog drijfmest op gras geen donder waard :no:
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor boer pieter » zo aug 25, 2019 09:14

ach hou toch op dat kan nog best, het is nog maar aug er kan nog gemakkelijk een dikke snee gras komen in sept okt maar dan moet het wel wat hebben om van te groeien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wit » zo aug 25, 2019 09:38

Wim R had altijd ruim voldoende mestopslag en altijd voor 1 aug z'n putten leeg ongeacht de weersomstandigheden in juli.
En dan denkt hij dat dat bij iedereen zomaar kan.

Hier half aug laatste mest gereden :arrow: half sept maaien en eind okt nog eens.
Dan komt die mest best nog tot z'n recht.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » zo aug 25, 2019 10:05

Heb hier donderdag net de derde snee aan de kant. Deze week mest rijden en dan over vijf of zes weken maar weer eens maaien. Je kunt het op de streep af zien waar er wel mest ligt en waar niet dus het help zeker nog wel om nu nog mest te rijden
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hindrik » zo aug 25, 2019 10:07

hier deze week ook nog 20/25 m3/ha, had het ook liever eerder in het seizoen maar leverancier wou eerder niet genoeg bijbetalen :wink:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Wim R » zo aug 25, 2019 10:31

wit schreef:Wim R had altijd ruim voldoende mestopslag en altijd voor 1 aug z'n putten leeg ongeacht de weersomstandigheden in juli.
En dan denkt hij dat dat bij iedereen zomaar kan.

Hier half aug laatste mest gereden :arrow: half sept maaien en eind okt nog eens.
Dan komt die mest best nog tot z'n recht.

Ja wij hadden altijd zowel in Brabant als Zeeland wel geinvesteerd in mestopslag. Makkelijk als je mest af kunt voeren wanneer er vraag is dus goedkoper en je kunt rijden wanneer het land bekwaam is en de mest nuttig benut word.
Die discussie is er altijd geweest en bij veel collega s die de centen er niet voor over hadden was het meestal op de 1e dag dat het mocht er ook gereden moest worden. Wat die mestopslag kost en wat het evt opbrengt mag je zelf uittellen.
Ik blijf erbij dat net ook Melker zegt dat op klei in augustus grasland bemesten in veel gevallen eigenlijk maar een knoeiboel is met gevolg verbranding en extra verdroging. Zie nu hier op de zandgronden wat er afgelopen week gereden is ook hetzelfde.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor sivert » zo aug 25, 2019 10:37

Wij rijden nu ook de putten helemaal leeg. Afgelopen zomer hebben we dat na de 2e snede achterwege gelaten om scheuren in de klei te voorkomen, maar nu moet het er wel op anders lopen we deze winter vast.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor melker » zo aug 25, 2019 11:48

De nachten worden nu al steeds langer en vochtiger, mest werkt dan ook sneller. Heb de koeien inmiddels op winter rantsoen, 120 weide dagen zijn binnen. Alles licht bemesten en nog minimaal een snede. Lijkt wel altijd meer dan het is :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » di aug 27, 2019 11:14

Ik rij in t seizoen alleen mest kort voor of tijdens regen. Anders vind je bij de volgende snede nog de meststrookjes terug :?
Da's ook het voordeel wanneer je het zelf kunt doen. Slepper met mesttank staat het hele groeiseizoen paraat :yes:
Ander voordeel is dat we mechanisch grazen en dus regelmatig kleinere oppervlaktes kaal hebben. Stel er ligt weer een perceel kaal en het dreigt te gaan regenen start je de boel op en uurtje of wat later ligt t erop :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di aug 27, 2019 11:45

Dat is hier toch net ff ander, vorige week 30ha in een keer gekuild en dan heeft de lw wel even rijden om alle mest er over te krijgen. Als ik dat zelf moest doen dan ben ik er minstens twee of drie dagen langer mee bezig. Elke keer denk ik weer bij de factuur dat ik dat zelf goedkoper kan maar dan moet ik de tijd er ook in stoppen en dat zit er voorlopig niet in
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor M H » di aug 27, 2019 11:48

Idd G.U. ben ook blij dat loonwerker het hier doet. Rijdt zo een 350 m3 op een dag weg. Dat zou ik zelf nooit redden. Heb ook geen grote trekker. En geen tank. Dus keus snel gemaakt. Alleen voeren en schudden doe ik nog zelf. En soms kleine hoekjes harken. Voeren gaat in toekomst misschien ook wel uitbesteedt worden
M H

Berichtdoor Hindrik » di aug 27, 2019 13:03

Hier vanmorgen de 1e 100 m3, later deze week nog honderd, rek gaat naar leverancier
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer