Mengwagen of alternatief

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mengwagen of alternatief

Berichtdoor jan.nl » ma aug 19, 2019 15:00

Flyinghollander schreef:16k-55k dollar ligt eraan hoe luxe je die wil hebben

Dat is nogal rekbaar.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor nestor973 » ma aug 19, 2019 18:38

Flyinghollander schreef:Afbeelding

koop je zo 1,niet duur en gaan ook lang mee. Ken hier 1 die heeft er dubbele nr aantal van.

Welk merk is dit?
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Flyinghollander » ma aug 19, 2019 18:54

jan ik zal even naar vragen precies.
Dit is hozain uit wit rusland copy van storti maar ze doen het goed
Flyinghollander

Berichtdoor Henk » ma aug 19, 2019 19:18

jan.nl schreef:
nestor973 schreef:Afgelopen weekend een Schouten VDW 130 gekocht, leek me een heel degelijke wagen , ter
vervanging van een schuitemaker van bj 1991 :!: Wagen heeft ons zelden in de steek gelaten,
maar vond de vijzel met mesjes ipv walsen mss wel iets beter mengen.

Iemand ervaring met deze wagens?

Mengwagen heb ik gehad op proef (Trioliet) en meng inderdaad zeer mooi, maar vind ik veel te groot
en lomp , maakt ongetwijfeld meer slijtage en de hoeveelheid diesel die je er door blaast op een jaar
is me veel te groot. Nu staat er een trekker van 60pk voor de wagen die er nooit vanaf komt. Elk jaar
een keer olie wisselen , paar keer luchtfilter uitblazen en paar keer tanken per jaar. Thats it. KISS :mrgreen:

Schuit of schouten maakt zoveel niet uit,beide husselen het voer door elkaar.
Mengen kost idd geld en veel diesel,maar elke hap is het zelfde ,dat kan niet met husselen :no:
Tis maar net wat je zelf belangrijk vind :yes:

Tis heel simpel :yes: Voer je alleen mais en kuilgras aan het voerhek is een doseerwagen prima (y)
Ga je er allerlei krachtvoeders aan toevoegen dan is een menger 't beste :yes:

Na ruim 30 jaar mengen zijn wij weer terug naar de basis met 'n doseerwagen.
Was een Duitse demo. Iets goedkoper dan nieuw maar wel een weeginrichting dr op :yes:
Tot voor een maand of 3 ook meel meegevoerd voor de jongste kalveren en het afmesthok en dan is het wel makkelijk dat je weet hoeveel kilo's je dr in mikt :yes:
Sindsdien nul krachtvoeders meer :no: Zojuist een halve vrachtwagen slachtkoeien geladen. Sjoof zei dat 't dikke koeien waren dus zonder krachtvoer wil ook best (y)
Kalveren laat ik nu 3 weken langer aan de melk dan voorheen. Nadien ook nul krachtvoer. Kost ms iets groei maar ze zien er eik allemaal top uit (y) :yes:

Vleeselarij is amper iets in te winnen dus proberen de knip dicht te houwe :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » ma aug 19, 2019 19:20

Overigens blijf ik het knap vinden dat Bart met zn doseerwagen de slepper maar een paar keer per jaar hoeft te tanken :o (y)
Ik moet denk elke maand wel een keer tanken... :?

Henk

Berichtdoor poekske » ma aug 19, 2019 20:00

Die oude fordjes verbruiken niet veel :wink: mss hadden je koeien wel 2 weken minder lang gezeten voor hetzelfde gewicht? Maar hoe minder krachtvoer, hoe smakelijker the Meat (y)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor jan.nl » ma aug 19, 2019 21:44

Henk schreef:
jan.nl schreef:
nestor973 schreef:Afgelopen weekend een Schouten VDW 130 gekocht, leek me een heel degelijke wagen , ter
vervanging van een schuitemaker van bj 1991 :!: Wagen heeft ons zelden in de steek gelaten,
maar vond de vijzel met mesjes ipv walsen mss wel iets beter mengen.

Iemand ervaring met deze wagens?

Mengwagen heb ik gehad op proef (Trioliet) en meng inderdaad zeer mooi, maar vind ik veel te groot
en lomp , maakt ongetwijfeld meer slijtage en de hoeveelheid diesel die je er door blaast op een jaar
is me veel te groot. Nu staat er een trekker van 60pk voor de wagen die er nooit vanaf komt. Elk jaar
een keer olie wisselen , paar keer luchtfilter uitblazen en paar keer tanken per jaar. Thats it. KISS :mrgreen:

Schuit of schouten maakt zoveel niet uit,beide husselen het voer door elkaar.
Mengen kost idd geld en veel diesel,maar elke hap is het zelfde ,dat kan niet met husselen :no:
Tis maar net wat je zelf belangrijk vind :yes:

Tis heel simpel :yes: Voer je alleen mais en kuilgras aan het voerhek is een doseerwagen prima (y)
Ga je er allerlei krachtvoeders aan toevoegen dan is een menger 't beste :yes:

Na ruim 30 jaar mengen zijn wij weer terug naar de basis met 'n doseerwagen.
Was een Duitse demo. Iets goedkoper dan nieuw maar wel een weeginrichting dr op :yes:
Tot voor een maand of 3 ook meel meegevoerd voor de jongste kalveren en het afmesthok en dan is het wel makkelijk dat je weet hoeveel kilo's je dr in mikt :yes:
Sindsdien nul krachtvoeders meer :no: Zojuist een halve vrachtwagen slachtkoeien geladen. Sjoof zei dat 't dikke koeien waren dus zonder krachtvoer wil ook best (y)
Kalveren laat ik nu 3 weken langer aan de melk dan voorheen. Nadien ook nul krachtvoer. Kost ms iets groei maar ze zien er eik allemaal top uit (y) :yes:

Vleeselarij is amper iets in te winnen dus proberen de knip dicht te houwe :yes:

Koopman hier zei vroeger al,als vleesvee houden wil moet je zelf vet zijn :D :D
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » di aug 20, 2019 09:59

:lol: :lol:

Hadden in de eerste 10 jaar van het melkklotumtijdperk ook een zoogkoeientak opgebouwd:yes: Toen met vooral pimo's en een enkele charolais :yes: 70 moederdieren. Klotum bijkopen vond ons pa niks :no:
In 1990 nog plannen gehad om er een stierenstal bij te zetten :yes: maar goed dat we dat nooit gedaan hebben (y)
Zogelarij was toen trouwens ook vrij marginaal ondanks hoge prijzen nuka's, 1000-1300 gulden, dus toen wij in 1991 zelf begonnen heel de vleselarij afgeschaft en klotum bijgekocht :yes:

En die voerden we toen ook al met een mengwagen :yes: dus zijn we weer ontopic :D

Henk

Berichtdoor boer pieter » di aug 20, 2019 11:36

ken er hier ook een paar die nu met een schuitemaker voeren en die ook prima melken zelfs een met 500 mk ,hij voert ook vers gras en in de winter gebruikt ie de wagen om te voeren scheelt hem een kapitaal aan diesel vertelde hij ,spreek hem in het weekend wel moeten we even weg te :cheers: zal ik hem wel ff vragen hoeveel
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor nestor973 » wo aug 21, 2019 15:19

met de 718 aan die triolet voerwagen met iets meer dan 5 ton voer erin verbruikte ie 7l/h . Met de kleinere
412 er voor (de trekker die er sowieso zou aankomen) gegarandeerd nog 2 of 3 liter erbij.

Denk dat mijn fordje niet eens een liter per dag verbruikte :lol:
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor poekske » wo aug 21, 2019 16:41

Hola een 718, deed de Sac het nog zo slecht niet 8)? Fordje overleden?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » do aug 22, 2019 10:23

nestor973 schreef:met de 718 aan die triolet voerwagen met iets meer dan 5 ton voer erin verbruikte ie 7l/h . Met de kleinere
412 er voor (de trekker die er sowieso zou aankomen) gegarandeerd nog 2 of 3 liter erbij.

Sla ik tóch effe stiekem een offtopic-zijstraatje in :oops: Hoorde ooit dat een vario voor de voerwagen niet wordt aangeraden omdat ie bv in de winter vaak kort wordt gebruikt waardoor ie vooral koude olie rond pompt. Geen idee of dat zo is...

Henk

Berichtdoor Richt » do aug 22, 2019 11:01

Henk schreef:
nestor973 schreef:met de 718 aan die triolet voerwagen met iets meer dan 5 ton voer erin verbruikte ie 7l/h . Met de kleinere

Sla ik tóch effe stiekem een offtopic-zijstraatje in :oops: Hoorde ooit dat een vario voor de voerwagen niet wordt aangeraden omdat ie bv in de winter vaak kort wordt gebruikt waardoor ie vooral koude olie rond pompt. Geen idee of dat zo is...

Zal wel mee vallen? denk dat de meesten die een vario voor de voerwagen hebben toch wel iets meer voer mengen dan je in 10mn kunt laden mengen en voeren :?:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » do aug 22, 2019 11:02

nee man ze zijn allemaal aan het prakken dan word ie echt wel warm :lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » do aug 22, 2019 11:08

boer pieter schreef:nee man ze zijn allemaal aan het prakken dan word ie echt wel warm :lol: :lol:

Melken ze direct meer met minder kosten erom heen, behalve dat iets hoger diesel :mrgreen: :cheers:
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer