usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di apr 23, 2019 11:31

Rob MB schreef:Of je hebt een slechte partij boxen Jan, of gebruik je de ruimte als wachtruimte? Dan heb je ook extra belasting.

Anders dan dat, regelmatig dat we paddenstoel boxen terug zetten en zelfs zonder die extra kop-buis en staan de boxen dus met 1 buis geklemd en met bouten op de grond.

Minder buiswerk, meer vrijheid, minder breekerij in de stal.

Zou bijna zeggen, less is more :roll: :wink:

Boxen zijn inmiddels 30 jaar oud en de koeien staan idd te wachten tussen de boxen maar ook aan de kant waar dat niet het geval is breken ze af. Meeste breken voor de poot af in de voetplaat. Die las ik gewoon weer ter plekke want de boxen zitten met bouten vast door de boxdekken heen dus als ik ze los schroef krijg ik ze niet weer vast op dezelfde bevestiging want dan moet ik in de put..... Plaatje achter de box helpt prima trouwens. Modernere paddestoel boxen hebben dat sowieso al volgens mij. Zonder neusboom zou ik persoonlijk niet doen, dan liever hoger monteren. Beetje stevigheid is nooit verkeerd.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor poekske » di apr 23, 2019 11:45

30 jaar in de stal lucht en wat mest ertegen, denk dat veel modern ijzerwerk dat niet zal volhouden
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Rob MB » di apr 23, 2019 15:12

Bij het oude type is 30-40 jaar een prima leeftijd en zeker geen uitzondering. Al zijn er altijd mensen die willen dat het spul meegaat tot ze de kist in gaan.

Moet met de huidige paddenstoel box wel te doen zijn. Zeker als ze een dikke sok onderaan de box hebben of een extra schoortje gelast. Dan zijn ze nagenoeg onverwoestbaar. Het staal word wel zwart en glanzend maar dat is prima.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor G.U. » di apr 23, 2019 15:32

Dat zwart worden van staal is dat niet hetzelfde als een geblauwde loop van een geweer?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Rob MB » wo apr 24, 2019 07:54

Verzinkt staal slaat zwart uit onder specifieke omstandigheden (specifieke luchtvochtigheid en PH) Het is een extra oxidatie laag die je staal nog eens gratis extra beschermt.

wij zien het elke dag bij boxen en voerhekken, maar bij openbare trapleuningen en langs het voetbalveld zie je het ook. De zwarte plekken waar mensen altijd op de zelfde plek over de reling hangen.

pro-tip, als je zwarte glanzende plekken ziet onder je schoftboom weet je dat je deze beter moet afstellen of in het geval van zwevende boxen een gegolfde moet nemen.
Rob MB

Berichtdoor hulsteins » do mei 09, 2019 21:40

"blessures en traumatismes door ligboxen zijn de 2e oorzaak van abortussen " in NL :?:
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » do mei 09, 2019 21:57

Beetje ver gezocht al je het mij vraagt maar door een open plekje zouden bacteriën binnen kunnen dringen die een abortus kunnen veroorzaken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » vr mei 10, 2019 12:42

Is idd wel heul ver gezocht...
Beesje wat klem ligt zal door de stress en trauma wellicht een embryo dr sneller afgooien maar dan heb je het denk over een incidentele koe per jaar...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Rubenv » ma mei 20, 2019 16:01

Beste,

welke ligboxbeugel adviseren jullie in een diepstrooiselbox met biobedding?
als ik dat ergens kan vinden hier op het forum moet je het maar weten te zeggen.

het is de bedoeling dat we vooraan de box een kleine sokkel zullen gieten met beton waarop de box gemonteerd wordt.
graag had ik zo weinig mogelijk belemmering voorin de box voor maximale kopruimte,
Gea wil de combi comfort aanbieden zonder steunpalen en de boxbeugel op de sokkel bevestigen.

Mijn vraag is loopt de onderste buis beter door naar achter, of zit er beter een knik naar boven in de onderste buis. of welk boxtype raden jullie aan in diepstrooiselboxen? de ene zeggen beter onderaan een rechte buis die de koeien meer stuurt, en de ander zegt dat die buis dan in de weg zit en tegen de heup duwt.

met vriendelijke groeten
rubenv
Rubenv

Berichtdoor willemk » ma mei 20, 2019 16:50

Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Gerben77 » ma mei 20, 2019 18:31

Koepon / Schotland : Hebben pas boxen gerenoveerd :

https://www.facebook.com/davidglendinning23/videos/451238052295055/

Afbeelding

Afbeelding
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor wijnbergen » di mei 21, 2019 09:12

Rubenv schreef:Beste,

welke ligboxbeugel adviseren jullie in een diepstrooiselbox met biobedding?
als ik dat ergens kan vinden hier op het forum moet je het maar weten te zeggen.

het is de bedoeling dat we vooraan de box een kleine sokkel zullen gieten met beton waarop de box gemonteerd wordt.
graag had ik zo weinig mogelijk belemmering voorin de box voor maximale kopruimte,
Gea wil de combi comfort aanbieden zonder steunpalen en de boxbeugel op de sokkel bevestigen.

Mijn vraag is loopt de onderste buis beter door naar achter, of zit er beter een knik naar boven in de onderste buis. of welk boxtype raden jullie aan in diepstrooiselboxen? de ene zeggen beter onderaan een rechte buis die de koeien meer stuurt, en de ander zegt dat die buis dan in de weg zit en tegen de heup duwt.

met vriendelijke groeten
rubenv

Wij hebben de optima 2 d van Gea, gewoon op het beton bouten vooraan, de koe heeft alle ruimte.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Gerben77 » di mei 21, 2019 19:48

Afbeelding

@ Wijnbergen deze ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Rob MB » wo mei 22, 2019 08:26

Ik durf nog niet te zeggen of het definitief is maar als je kan wachten word er op de NRM 2019 een symposium over ligboxen gehouden.

Tot zover mijn schaamteloze zelfpromotie :)

Het korte antwoord is dat er meer goede boxen dan slechte zijn. Alles wat tot nu toe voorbij gekomen is goed. Oppassen met de "zwevende R" box. Daar zitten gewoon constructieve fouten in, gelukkig word die ook bijna niet meer gemaakt/verkocht.
Rob MB

Berichtdoor Willemkopalt » zo aug 25, 2019 13:36

Rob MB schreef:
melker schreef:Bij bovenstaande box zie ik heup ook nog trgen de stang liggen, zal op den duur ook wel wennen maar denk dat Anton ook deze box afkeurt en daar geef ik hem gelijk in overigens :yes:

Wil je garantie hebben dat de koe weinig staal raakt moet je de Driehoek box hebben.

Afbeelding

Persoonlijk zie ik het aanraken van de box niet als zo'n heel groot probleem. Het is pas een probleem wanneer je beschadigingen ziet bij koeien. Vaak los je dit op met het afstellen van de boxen.

En dan kom je weer op de uitspraak van Cor, de buis is niet zo interessant, maar de afstelling des te meer.

Waar zijn deze boxafscheidingen te koop???
Willemkopalt

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal