usa ligboxen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: usa ligboxen

Berichtdoor john jakobs » zo sep 15, 2019 17:44

oke lossen jullie het samen op met en kop koffie zou mooi zijn
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Rob MB » ma sep 16, 2019 10:05

Ik heb blijkbaar wat discussie gemist :shock:

hoe dan ook het gaat dus over de tijd die mensen bezig zijn met box onderhoud. Nu heb ik letterlijk hier op kantoor een muur volhangen met reportages, testen, artikelen over box onderhoud en één artikel springt er uit: Veeteelt / uitgave Mei 1 / 2015 hier worden ook diverse systemen vergeleken en elke boer verteld hoeveel tijd hij er mee bezig is:

systeem // aantal koeien // uren per week

diepstrooisel // 260 // 5,5
waterbedden // 346 // 1,75
Matras // 100 // 7
biobedding // 210 // 4
gestort rubber // 300 // 2
zand // 164 // 8

Wat ik merk is dat niet zozeer het systeem of het aantal koeien de tijd bepaald. Het is maar net wat de insteek van de gebruiker is. Soms heb je mensen die heel secuur 3x per dag langs de box gaan en steeds een beetje instrooien. Soms heb je mensen die 1x in de week een voorraadje vooraan leggen en daar 1 a 2 weken mee doen. Vind je schone koeien belangrijk? laag celgetal? kosten? Of wil je gewoon zoveel mogelijk liters in de tank met zo min mogelijk arbeid?

Die 7 uren op 100 koeien is met ons MAYO matras. Geen reclame voor ons destijds, maar die man veegt zijn 100 boxen elke dag 2x compleet uit, strooit opnieuw in, zeer laag celgetal, top productie, daar kun je letterlijk op je sokken door de box lopen.

Ieder zijn ding laten doen (y) :cheers:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Roderick » ma sep 16, 2019 18:13

Phryso schreef:@Roderick: Als je persé het laatste woord woord wil hebben gun ik je dat.
echter: "Ook al heb je fatsoenlijke zinnen, druipt de minachting uit jouw opmerkingen.
Kan fatsoenlijk klinken, maar is nix minder onfatsoenlijk dan mijn commentaren."

Je gebruikt een dubbele ontkenning waardoor jouw redenatie volkomen scheef gaat.
Minachting wordt in de regel alleen door mensen gevoeld die dat ook op zichzelf betrekken.

't is toch wel wat dat de meerderheid op het forum gewoon inhoudelijk reageert.
Er is slechts 1 gebruiker die meent het allemaal persoonlijk op zichzelf te moeten betrekken en zich aangevallen voelt.

Dat je mijn mening niet respecteert, soit.
Dat je mijn persoon aanvalt, dat pik ik nooit, temeer wij elkaar niet kennen.

Ik ben begin oktober op de WDE. Kom je ook? Mooi.
Bel of app me dan even, gaan wij even een kop koffie drinken.
Eens kijken wat er dan uitkomt..

Groet!

WDE wordt hem denk ik niet, maar als je naar de Royal in Toronto komt neem ik het aanbod graag aan. :yes: :yes:

Ik zal effe uitleggen waarom ik zo gepikeerd ben over jouw reactie :yes: , want blijkbaar snap je zelf niet waarom :!:
Jij had jouw opmerking over 2 minuten per box per dag, waarop ik en een stel andere normaal reageerde dat wij als gebruikers van diepstrooisel/zand iets heel anders zien op stal. Tot zover nix aan de hand

Dan Plaats jij deze reactie:

Phryso schreef:Ieder heeft zijn eigen waarheid dus.

Dat klinkt netjes, maar eigelijk zeg je gewoon; "je lult uit je nek, ik blijf bij mijn standpunt"

En dan eindig je met:

Phryso schreef: Ga maar eens rekenen, dat is het begin van het bewustzijn.

Dat is weer een omslachtige manier van zeggen, "Je kunt gewoon niet tellen maat!"

Niet iedereen pikt die passive-aggresive dubbele ondertoon op :no: , maar ik wel. :yes: :yes:
En dat toontje stoorde mij mateloos.
Er wordt hier door meerdere deep bedding gebruikers duidelijk uitgelegd dat jij er met je 2 minuten gewoon mijlenver naast zit, en dan kom jij met van die klote antwoorden waarin je eigenlijk zegt dat je toch bij je standpunt blijft zonder enkele ervaring of kennis van zaken (n) , en morgen sta jij weer bij een boer die 120 boxen heeft te vertellen dat het volgens onderzoek hem 4 uur per dag gaat kosten om deep bedding te gaan, waardoor jij weer wat marteltrassen kan pushen bij Jantje of Pietje. :roll:

Als jij verder niet begrijpt dat jouw manier van antwoord geven als een rode lap op sommige mensen werkt, dan heb je minder mensenkennis dan ik van een goede verkoper zou verwachten :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » ma sep 16, 2019 18:27

Verder dacht ik dat we 15 jaar geleden al besloten hadden dat mapmannen en verkopertjes niet veel ruimte op VTF zouden krijgen om hun zooi te slijten. Vooral VTF opa Henk was daar heel erg uitdrukkelijk op tegen, en ik vond/vind dat hij daar gelijk in heeft.
VTF is voor en door melkveehouders dacht ik :idea: , en bijdrages zoals Psycho zijn op zijn minst dubieus als je weet dat zo'n 2 minuten verhaal bedacht wordt om verwarring te scheppen en daardoor hun eigen product beter uit te laten komen :|
Kijk......als je het stro persen, het laden en transport van stro en kalk + het water zuiveren kwa tijd erbij opteld om aan die 2 minuten te komen zijn zulke bijdrages natuurlijk nutteloos, en zijn dan in mijn mening gewoon SPAM.

Nou, effe mijn autistische kant weer laten zien :oops: :oops: :lol: Ik ben er verder wel klaar mee (y) 8) (y)
Roderick

Berichtdoor Phryso » ma sep 16, 2019 18:36

Hoi Iedereen,

Ik zou een leuke hartelijke reaktie plaatsen op de uitgestoken hand van Roderick.
Echter tijdens posten lees ik zijn laatste reaktie waarin mijn forumnaam wederom in psycho wordt veranderd.

Roderick, het klopt. Ik ben oa. verkoper van grotere turn-key projecten over de hele wereld en ben zelf praktiserend in het boerenbedrijf. Ik ben geen gladde jongen, dan was ik nooit zover gekomen.
Ik moet regelmatig in de Woodstock area zijn, en had ook het plan opgevat om je even op te zoeken.
Misschien had je mij je bedrijf wel willen laten zien.
Had ik leuk gevonden.

Maar Roderick, k heb me bedacht:
Jij wilt hier je eigen feestje vieren. Dat moet altijd doorgaan.
Maar wel zonder mij.

Ter lering: Phryso = latijn voor Friso.

Hulde!
"niet de groten vreten de kleinen, maar de snellen de langzamen"

- berichten & reacties op persoonlijke titel -
Phryso

Berichtdoor Roderick » ma sep 16, 2019 18:52

Nou, Friso...
Die uitnodiging staat nog steeds. :!:
Als jij in Woodstock bent ben je van harte welkom hier, met koffie en koek.
Krijg je een rondleiding en praten wij dit samen wel uit :yes: :yes: (y)
Komt goed. (y)
Roderick

Berichtdoor G.U. » ma sep 16, 2019 20:06

Ter lering: Phryso = latijn voor Friso

Even voor jouw info friso’tje, het was een romein die ons de “Frisii” noemde. Phrisia is gewoon een verschrijving van de fransen
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Phryso » ma sep 16, 2019 20:46

G.U. schreef:
Ter lering: Phryso = latijn voor Friso

Even voor jouw info friso’tje, het was een romein die ons de “Frisii” noemde. Phrisia is gewoon een verschrijving van de fransen

Goeie G.U,

Do hast de keutel by it skjinne ein!

Phrisia is frans.
De basis van frans is latijn.

Phryso

Berichtdoor Phryso » ma sep 16, 2019 20:49

Roderick schreef:Nou, Friso...
Die uitnodiging staat nog steeds. :!:
Als jij in Woodstock bent ben je van harte welkom hier, met koffie en koek.
Krijg je een rondleiding en praten wij dit samen wel uit :yes: :yes: (y)
Komt goed. (y)

Dank René,
De uitnodiging is van harte geaccepteerd!
Ik laat van te voren even iets van me horen.
En ik neem wat lekkers voor bij de koffie mee.

Groet!

Phryso

Berichtdoor Roderick » ma sep 16, 2019 21:32

(y) (y)
Roderick

Berichtdoor bekapper » ma sep 16, 2019 21:52

Ik heb al dikwijls tegen klanten gezegd dat "ze" de mensen eens wat minder zouden moeten wijsmaken.
(ze: mapmannen, voorlichters, klauwverzorgers, vee-artsen,...) Als de klanten onderling eerlijker tegen elkaar zouden zijn, zouden ze veel van elkaar kunnen leren. Er zijn zoals altijd natuurlijk uitzonderingen.
bekapper

Berichtdoor Henryw » ma sep 16, 2019 22:55

maistro schreef:weet iemand zo'n box krabber voor kalkstrowater , aan minischovel
heb het ergens gezien maar kan ook eigenbouw zijn
soort frees met hydraumotor

@maistro, ik was nog wel benieuwd of het systeem wat je zocht er tussen stond?

Ik kwam deze ook nog tegen: https://youtu.be/CYA5TVYUZmI
Henryw

Berichtdoor Rob MB » di sep 17, 2019 07:55

bekapper schreef:Ik heb al dikwijls tegen klanten gezegd dat "ze" de mensen eens wat minder zouden moeten wijsmaken.
(ze: mapmannen, voorlichters, klauwverzorgers, vee-artsen,...) Als de klanten onderling eerlijker tegen elkaar zouden zijn, zouden ze veel van elkaar kunnen leren. Er zijn zoals altijd natuurlijk uitzonderingen.

Als Mapman ben ik het hier mee eens. Daarnaast wil ik een kanttekening plaatsen dat je als bedrijf verplicht word om actief op fora,facebook,twitter te zijn. Maar dat is een ander verhaal. Zolang maar duidelijk is wie je bent en wat je doet.

misschien terug on topic:

Henryw schreef:
Ik kwam deze ook nog tegen: https://youtu.be/CYA5TVYUZmI

Dit lijkt me de minste van alle, deze drukt alles alleen naar voren. Andere types maken het hele bed los, rul en egaal.
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor G.U. » di sep 17, 2019 08:47

Afbeelding

Zag die weideman donderdag bij mn mechasnuiter
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » di sep 17, 2019 10:17

MarcB schreef:We doen het allemaal sneller dan de 2 minuten. Maar was laatst in museum en daar hing een bord over water gebruik van verschillende producten. Bij een biefstuk stond volgens mij een absurd hoog aantal liters. En als boer heb je toch wel een idea wat een koe drinkt. Maar de gids verklaarde dat in die liters ook het water zat wat de planten nodig hebben om te groeien. Volgens mij moet je die 2 minuten van phryso ook in die context plaatsen.

Hoewel een hele andere discussie :wink: blijft het alsnog hetzelfde want de planten verbruiken/verdampen dat water weer.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal