Zand in de boxen.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Zand in de boxen.

Berichtdoor Flyinghollander » vr jul 19, 2019 10:58

Als je leest komt het mede omdat ze warmte kwijt moeten, denk dat zand makkelijker warmte afvoert dan een matras.
Flyinghollander

Berichtdoor G.U. » vr jul 19, 2019 11:07

Flyinghollander schreef:Als je leest komt het mede omdat ze warmte kwijt moeten, denk dat zand makkelijker warmte afvoert dan een matras.

Zo lees ik het ook
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hindrik » vr jul 19, 2019 22:45

Op een waterbed zijn ze sneller weer uitgerust,
houden ze meer tijd over om te vreten..... :mrgreen:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » za jul 20, 2019 14:10

Sjah, ook dit is weer zo'n gevalletje 'trend' icm 'doorslaan'.
Paar decennia geleden struikelde je over de berekeningen dat een koe zoveel mogelijk aan het voerhek moest staan want dan vrat ze en werd er geld verdiend :yes: Koeien moesten rond lopen, meters maken. Ook hierin sloegen de schrijfsnuiters tuuk gigantisch door :roll:
En over effe hebben ze weer iets nieuws bedacht :yes: en kunnen er weer onderzoekers aan t werk gezet worden :yes: en ook daarin slaan ze uiteraard weer door :yes: want zo werkt dat in de huidige hysterische wereld...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Rob MB » ma jul 22, 2019 10:27

Hier het originele artikel (NL vertaald):

https://www.vakbladelite.nl/2019/07/16/nigel-cook-14-uur-liggen-niet-nodig/?utm_medium=email&utm_campaign=14+uur+liggen+niet+nodig+%7C+Deense+...&utm_source=YMLP-EL

Die drang om zo koeien bijna te dwingen tot liggen zie ik ook niet zo zitten. Als je koeien de vrijheid geeft om te liggen, staan, vreten ben je volgens mij het beste af.

temperatuur is een interessant punt. Er is ooit eens geprobeerd om bij koeien warmte te onttrekken met "vloerverwarming" en een warmtewisselaar maar dit werkte niet. De meeste warmte vertrek het lichaam door de ademhaling (bij hittestress goed zichtbaar door het gehijg)

De test van deze meneer geeft zelfs aan dat koeien het langst op zand liggen, daarna matras en beton, en als laatste op een waterbed.

Dus ik denk, en dat heeft nog niemand kunnen bevestigen -> geen dierenarts, geen WUR, geen hoge school.

ik denk dat het opstaan (gemak van in en uit de box kunnen) + ventilatie de grootste factor is om de koe happy te houden in haar TNZ (thermo neutrale zone)
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor G.U. » ma jul 22, 2019 13:35

Als je lange ligtijd zou vertalen in discomfort om op te staan zouden waterbedden het beste zijn dus
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Rob MB » ma jul 22, 2019 14:29

G.U. schreef:Als je lange ligtijd zou vertalen in discomfort om op te staan zouden waterbedden het beste zijn dus

En zand als slechtste :D
Rob MB

Berichtdoor bekapper » do jul 25, 2019 10:52

Het opstaan heeft veel te maken met de gezondheid van de klauw en dan vooral of er STINKPOOT is. Koeien met stinkpoot steunen niet graag op de teen. Daarom krijgen ze lange, platte klauwen. Bij het opstaan moeten ze de meeste druk op de teen zetten.
Ook andere problemen veroorzaken minder makkelijk opstaan. Die problemen zijn vaak veel duidelijker te zien.
bekapper

Berichtdoor Henryw » ma sep 16, 2019 22:51

Een beetje nav het topic usa ligboxen maar denk dat het hier thuis hoort.

Ik las het volgende stukje zojuist: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... ican-dream

Blijkbaar heeft zand, behalve grip op de vloer geen meerwaarde. Of hebben die mensen hun recycling van zand gewoon niet voor elkaar? Of moeten ze dat gewoon helemaal niet doen?
Henryw

Berichtdoor Rob MB » di sep 17, 2019 08:08

Zand is anorganisch, het is neutraal tegenover bacteriën, bacteriën gedijen er minder snel in maar het dood ze ook niet.

Als ik het zo lees heeft de man veel vermenging gehad van zand en mest. Waardoor het zo goed als organisch materiaal geworden is met alle nadelen van dien.
Rob MB

Berichtdoor koen2 » di sep 17, 2019 08:20

Proper zand daar begint het mee . Lig comfort is veel beter.
Blij dat die waterbedden eruit zijn [THUMBS UP SIGN]

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Richt » di sep 17, 2019 08:34

dacht dat men met nieuw zand instrooide en oude meuk over het land strooide :?:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » di sep 17, 2019 13:49

wij gebruikten altijd schoon zand maar is ook aan de prijs nu hoor ik wel ,maar dat schoon maken is ook een dure geschiedenis denk ik ,misschien zijn er een paar us boys die dat doen hier zie je het nergens ,sako ken ik ook nog wel van vroeger altijd bij iedereen aan het werk heeft heel wat koeien gemolken ,doet het daar wel goed denk ik ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » do sep 19, 2019 12:20

boer pieter schreef:wij gebruikten altijd schoon zand maar is ook aan de prijs nu hoor ik wel ,maar dat schoon maken is ook een dure geschiedenis denk ik ,misschien zijn er een paar us boys die dat doen hier zie je het nergens ,sako ken ik ook nog wel van vroeger altijd bij iedereen aan het werk heeft heel wat koeien gemolken ,doet het daar wel goed denk ik ,

Heb het bij de IJsseldijk bro's gezien in Canada :yes: Keek wel goed staat me iets van bij :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Phryso » zo sep 22, 2019 15:10

Ik kom eigenlijk heel weinig bedrijven tegen die maar wat aanprutsen met zand.
Het meerendeel is er van overtuigd dat (ook met regeneraat) het schoon moet en handelen of investeren daarnaar.
Wel mooi om te zien hoe de koeien er dan vaak bij staan.
Mijn gevoel zegt dat ik minder kleipoot zie bij zandstallen dan in traditionelere systemen. (nee, ik heb geen cijfers)
Ook zou er theoretisch minder Mortellaro moeten voorkomen. (helaas kom ik dat toch erg veel tegen)
Blijft toch weer een momentopname.
"niet de groten vreten de kleinen, maar de snellen de langzamen"

- berichten & reacties op persoonlijke titel -
Phryso

Beroep: boertje

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal