Vochtige bijprodukten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Vochtige bijprodukten

Berichtdoor W.A » do sep 19, 2019 20:32

jan.nl schreef:
jvt schreef:
boer pieter schreef:Als je voer genoeg hebt waarom dan nog voer kopen als je zo veel Mais hebt

Antwoord: een Vlaming meent dat ie zonder pulp in rantsoen niet kan melken. Zit tussen de oren in, omdat ze te lang enkel gekeken hebben naar opbrengst en niet naar verteerbaarheid

Klopt,vroeger veel pp pulp gevoerd,afgezien van de prijs die veel te hoog was,zat altijd nog wat werk aan.(en als er te veel was ging het de vergister in)of storten ze het bij 1500 koeien boer... :wink:
Het melken met pp pulp viel tekens weer tegen,dus eruitgegooid. Nu geplette gerst,melkt beter met hogere gehaltes . :yes:
Precies.. bijproducten leurders DENKEN allemaal dat ze 1e klas spul verkopen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor MelkboerLuc » do sep 19, 2019 21:49

Wij passen 7 kg pp in het rantsoen naast een 32 kg mais en gras.
Los van het feit of dit voedertechnisch en prijstechnisch te verantwoorden is
was de vraag of ik dit goed prijsbewust in een slurf kan stoppen. Ik denk namelijk dat wij het op de beschikbare betonplaat niet zo mooi kunnen inkuilen. Pp kan je niet zo makkelijk tegelijk smal leggen èn beetje aanrijden én goed bewaren. Daarom dacht ik aan een slurf.
Ik informeer eens gewoon bij jullie, is het een goed idee om 200 ton pp in een slurf te stoppen met dagelijks verbruik van 700 kg ?
Andere jaren kuilen wij de mais en pp samen in maar dit jaar past dit niet, de mais is gezaaid 24 april en is nu rijp ( en ondertussen al ingekuild, zie foto) en de Franse pp die ik heb besteld komt pas ongeveer 1 okt vrij.
Dus de mais ligt al in kuil en nu is vraag als wij de kuil nog eens weer open maken om de pp er op te leggen of dat we de pp apart inkuilen, bijvoorbeeld mogelijks in een slurf

Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor jan.nl » do sep 19, 2019 21:57

MelkboerLuc schreef:Wij passen 7 kg pp in het rantsoen naast een 32 kg mais en gras.
Los van het feit of dit voedertechnisch en prijstechnisch te verantwoorden is
was de vraag of ik dit goed prijsbewust in een slurf kan stoppen. Ik denk namelijk dat wij het op de beschikbare betonplaat niet zo mooi kunnen inkuilen. Pp kan je niet zo makkelijk tegelijk smal leggen èn beetje aanrijden én goed bewaren. Daarom dacht ik aan een slurf.
Ik informeer eens gewoon bij jullie, is het een goed idee om 200 ton pp in een slurf te stoppen met dagelijks verbruik van 700 kg ?
Andere jaren kuilen wij de mais en pp samen in maar dit jaar past dit niet, de mais is gezaaid 24 april en is nu rijp ( en ondertussen al ingekuild, zie foto) en de Franse pp die ik heb besteld komt pas ongeveer 1 okt vrij.
Dus de mais ligt al in kuil en nu is vraag als wij de kuil nog eens weer open maken om de pp er op te leggen of dat we de pp apart inkuilen, bijvoorbeeld mogelijks in een slurf

Boven op de mais is met voeren het makkelijkste en ook weinig verliezen ,een slurf is dan al gauw een lig in de weg ding.
Ik heb ook ontsloten tarwe gevoerd uit een slurf (500 kg /dag)en dat ging ook prima,dus pp zal ook wel lukken.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor jvt » do sep 19, 2019 22:16

G.U. schreef:
poekske schreef:Een ha mais kost een kleine 2000 euro tegen dati gehakselt is. Wat pulp kost weetik nie meer... Maar er word gezegd dat ze de pulp extra erbij eten...

Dat verhaal gaat niet helemaal op. Perspulp heeft een vw van 0,70 per kgds

klopt, berekend wel. Kg of 5-6 in rantsoen is niks mis mee, maar anders ga je toch de laagproduktieve koeien wat te luxe voeren en klinkt die 0,70 leuk, maar aan eind van de rit brengt het qua kosten/baten niet veel verschil behalve extra werk. Niettemin, perspulp, is samen met aardappelvezels en bierbostel, ongeveer het enigste bijprodukt wat ik nog op erf wil hebben. Teveel en tevaak moeten bellen dat produkt niet in orde was, te laat geleverd, etc etc
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor john jakobs » vr sep 20, 2019 09:38

hoor wel eens kuilplaat alles met een rijkraan aan duwen van de zijkant, dik zand erop dat dat ook gaat
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor G.U. » vr sep 20, 2019 11:23

Duynie hebben die dingen ook wel vanaf 100 ton

voor locaties met beperkte ruimte heeft Duynie in samenwerking met Machines4Green de Feedtuber ontwikkeld. De Feedtuber heeft een werkbreedte van 3,3 mtr., neemt weinig ruimte in beslag en heeft een grote capaciteit. De machine is geschikt voor de Nederlandse markt, is RDW gekeurd en wordt als oplegger achter een vrachtwagen getransporteerd. Hierdoor is het werkgebied vergroot en dankzij het rupsonderstel is het niet meer noodzakelijk om de slurf op een verharde ondergrond te leggen.]
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » zo sep 22, 2019 09:39

G.U. schreef:Duynie hebben die dingen ook wel vanaf 100 ton

voor locaties met beperkte ruimte heeft Duynie in samenwerking met Machines4Green de Feedtuber ontwikkeld. De Feedtuber heeft een werkbreedte van 3,3 mtr., neemt weinig ruimte in beslag en heeft een grote capaciteit. De machine is geschikt voor de Nederlandse markt, is RDW gekeurd en wordt als oplegger achter een vrachtwagen getransporteerd. Hierdoor is het werkgebied vergroot en dankzij het rupsonderstel is het niet meer noodzakelijk om de slurf op een verharde ondergrond te leggen.]

en volgens mij kost dat maar 3.5 euro per ton extra. t.o.v kleine slurf 7 euro.. en kwaliteit is altijd goed met slurf..
Talis

Berichtdoor W.A » zo sep 22, 2019 10:16

Talis schreef:
G.U. schreef:Duynie hebben die dingen ook wel vanaf 100 ton

en volgens mij kost dat maar 3.5 euro per ton extra. t.o.v kleine slurf 7 euro.. en kwaliteit is altijd goed met slurf..
Paar jr. Niet zo doen en je hebt geld een mooie betonne silo te bouwen...!

W.A

Berichtdoor postma friesland » zo sep 22, 2019 16:36

Wij doen dit jaar alle voer in slurven. Grote vlak erf gemaakt van 120x120 meter. Kan 9500 ton voer liggen in slurven. Kost 7$ per ton meer dan conventoneel inkuilen op zand.
We hebben zon 5000 ton per jaar nodig. Kost me 35000 dollar meer per jaar. zou ik zelfde erf helemaal beton storten en rijkuil maken, zou dat een miljoen kosten. Ik kan heel wat jaren slurven maken voordat we aan een miljoen zitten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Roderick » zo sep 22, 2019 16:51

:shock: :shock:
Is beton zo duur bij jullie :shock:
Betonplaat 6" dik kost hier $3 per square foot incl grondwerk.
Dat is krap half miljoen voor een 400x400 plaat, en ik denk dat het nog wel iets cheaper kan op zoveel square feet.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » zo sep 22, 2019 16:55

Hier 6500 ton opslag in sleufsilos die samen nog geen half miljoen gekost hebben.
Weet jij zeker dat die prijzen kloppen die jij zegt :?: :?: :idea:
Roderick

Berichtdoor Arno » zo sep 22, 2019 16:57

400x400 plaat :shock: daar kan 50000 ton op
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Roderick » zo sep 22, 2019 17:04

Als je het 40' omhoog duwt wel ja, maar niet met slurven van pak hem beet 6' hoog :!:
Roderick

Berichtdoor Arno » zo sep 22, 2019 17:06

Da snappik :wink: ,maar postma had het over een kuil maken en dan kun je de pad een heel stuk kleiner maken
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor W.A » zo sep 22, 2019 17:30

Kan je wel een paar ha.plek reserveren ja.. als je alles in slurven drukken wil. Voor ccm oid.kan het wel lijkt me of een sne die net niet meer op t beton paste.. maar voor de grote hoeveelheden lijkt het me een grote ramp! Kwa werk en capaciteit per uur.

W.A

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer