BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: BVD gedragen door de wind.

Berichtdoor maistro » za sep 14, 2019 12:03

We zitten in programma van GD dus alle stierkalveren ook biopt , nu nog geen tang en blikken dus moeten die dieren blijven (geloof ik) na 1 maand kan ik dan wel bloed tappen maar ja hoop dat handelaar ze dan nog wil?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor G.U. » za sep 14, 2019 12:47

maistro schreef:We zitten in programma van GD dus alle stierkalveren ook biopt , nu nog geen tang en blikken dus moeten die dieren blijven (geloof ik) na 1 maand kan ik dan wel bloed tappen maar ja hoop dat handelaar ze dan nog wil?

Maandag Ff bellen dan heb je ze dinsdag
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor maistro » za sep 14, 2019 15:13

Blikken tang 2 weken levertijd
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor G.U. » za sep 14, 2019 16:07

maistro schreef:Blikken tang 2 weken levertijd

:shock: belachelijk
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Freddy » zo sep 15, 2019 07:59

maistro schreef:We zitten in programma van GD dus alle stierkalveren ook biopt , nu nog geen tang en blikken dus moeten die dieren blijven (geloof ik) na 1 maand kan ik dan wel bloed tappen maar ja hoop dat handelaar ze dan nog wil?

Je kunt via GD webshop een set bestelllen met tang en biopten zonder oornummers. Deze gebruik je dan bij kalveren waar al oornummer in zit. Die biopten hebben dan eigen nummer en kun je zo koppelen aan oornummer. Die gebruik ik als er een biopt sneuvelt tijdens indoen of om oude nummers op te maken. Kost iets van €50-€60 per set dacht ik. Had ik laatst met 3 dagen in huis.
Kun je dus ook gebruiken zodat je niet eerst maand moet wachten om bloed te laten tappen door veearts.
Freddy

Berichtdoor maistro » zo sep 15, 2019 09:23

Goede tip zal ff kijken
maistro

Berichtdoor maistro » di sep 24, 2019 06:48

Hoeveel melk per koe productie daling zou een bvd besmetting kunnen veroorzaken?
maistro

Berichtdoor Flyinghollander » di sep 24, 2019 08:37

https://dairy.ahdb.org.uk/technical-inf ... YnHfigzZPY

kon geen precies aantal vinden maar misschien heb je hier wat aan
Flyinghollander

Berichtdoor Hindrik » do okt 24, 2019 22:27

even een vraagje; kun je oormerken waarmee een biopt is genomen na het aanbrengen nog herkennen als biopt merk?
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Frans V » vr okt 25, 2019 09:51

Hindrik schreef:even een vraagje; kun je oormerken waarmee een biopt is genomen na het aanbrengen nog herkennen als biopt merk?

Jazeker als je op de kant met de knop kijkt (Die kant die je altijd in het oor doet dus niet de vlakke kant) zit er een gaatje in de knop. Hier heeft het buisje in gezeten waar het DNA materiaal in is gedrukt. Bij gewone oormerken is de knop altijd dicht.
We kunnen de golven niet stoppen. We kunnen wel leren surfen 8)
Frans V

Berichtdoor auke » za okt 26, 2019 16:13

knop van BVD oormerk is wit, andere knop is zwart. Ten minste bij mij
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Hindrik » zo okt 27, 2019 19:20

Frans V en Auke,, dank voor jullie reactie alvast.
DA had het er over om de onlangs aangevoerde kalveren te onderzoeken op bvd, heb er zelf nog niet het meeste verstand van maar het lijkt mij dat voor mij het meest interessant is om te weten of er evt dragers tussen zitten.
Als we nu gaan bloedtappen kunnen er best pos reagerende dieren bij zitten, maar dat kunnen ze ook hebben opgelopen lijkt mij, [komen merendeels van opvangcentrum] en dan moet je ze nogmaals tappen om duidelijkheid te krijgen.
Ben geen voorstander om GD [en da] te sponseren, dus als er gebiopte tussen zitten is er voor dat dier al een uitslag [wel of geen drager] en geef ik mijn geld liever aan de betreffende veehouder dan aan de GD.
Is de bedoeling dat ze komende week worden onthoornd, kan ik het mooi even bekijken
Hindrik

Berichtdoor APPELMOES » zo okt 27, 2019 19:30

er is verschil tussen dragers en besmette dieren
dragers zijn gevaarlijk bij dragende dieren

bloedtappen kan pas als ze een maand oud zijn
APPELMOES

Berichtdoor auke » zo okt 27, 2019 22:31

Hindrik schreef: dus als er gebiopte tussen zitten is er voor dat dier al een uitslag [wel of geen drager] en geef ik mijn geld liever aan de betreffende veehouder dan aan de GD.

als het goed is kan een gebiopte geen drager zijn. Want de verkoper weet dat en moet je dus inlichten als het dier een drager is

als het kan zou ik alleen gebiopte dieren aankopen. Heb je niks geen gezeur. Wat je wel hebt als bij de dieren er een eventuele drager tussen zit .
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Hindrik » zo okt 27, 2019 23:23

APPELMOES schreef:er is verschil tussen dragers en besmette dieren
dragers zijn gevaarlijk bij dragende dieren

bloedtappen kan pas als ze een maand oud zijn

Kalveren zijn van eerste helft sept dus nu zo'n 7 wkn.
Maar als je die nu gaat tappen reageren toch zowel de evt dragers alsook de besmette dieren, en moet je die later nogmaals tappen om de dragers te vinden, of heb ik dat fout?
Hindrik

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid