BVD gedragen door de wind.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: BVD gedragen door de wind.

Berichtdoor Hindrik » zo okt 27, 2019 23:42

auke schreef:
Hindrik schreef: dus als er gebiopte tussen zitten is er voor dat dier al een uitslag [wel of geen drager] en geef ik mijn geld liever aan de betreffende veehouder dan aan de GD.

als het goed is kan een gebiopte geen drager zijn. Want de verkoper weet dat en moet je dus inlichten als het dier een drager is

als het kan zou ik alleen gebiopte dieren aankopen. Heb je niks geen gezeur. Wat je wel hebt als bij de dieren er een eventuele drager tussen zit .

Auke, positief testende dieren gaan toch gewoon naar de mesterij?
Deze kalveren komen grotendeels van het opvangcentrum, dus daar zou dan best een bekende drager tussen kunnen zitten, en die wil je er uit hebben in ieder geval voordat de overige worden gestiert.
Inkoop kalveren is wat overhaast gebeurt mss, maar de commissie Remkes wou met het advies niet wachten dus heb ik de handelaar maar gebeld dat voor die tijd de rij vol moest zetten.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hindrik » zo okt 27, 2019 23:47

sorry
Hindrik

Berichtdoor Hindrik » zo okt 27, 2019 23:55

Hindrik schreef:
auke schreef:
Hindrik schreef: dus als er gebiopte tussen zitten is er voor dat dier al een uitslag [wel of geen drager] en geef ik mijn geld liever aan de betreffende veehouder dan aan de GD.

als het goed is kan een gebiopte geen drager zijn. Want de verkoper weet dat en moet je dus inlichten als het dier een drager is

als het kan zou ik alleen gebiopte dieren aankopen. Heb je niks geen gezeur. Wat je wel hebt als bij de dieren er een eventuele drager tussen zit .

Auke, positief testende dieren gaan toch gewoon naar de mesterij?
Deze kalveren komen grotendeels van het opvangcentrum, dus daar zou dan best een bekende drager tussen kunnen zitten, en die wil je er uit hebben in ieder geval voordat de overige worden gestiert.
Inkoop kalveren is wat overhaast gebeurt mss, maar de commissie Remkes wou met het advies niet wachten dus heb ik de handelaar maar gebeld dat voor die tijd de rij vol moest zetten.
FotoVerstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk[/quote]TestAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Hindrik

Berichtdoor APPELMOES » ma okt 28, 2019 05:08

Hindrik schreef:
APPELMOES schreef:er is verschil tussen dragers en besmette dieren
dragers zijn gevaarlijk bij dragende dieren

bloedtappen kan pas als ze een maand oud zijn

Kalveren zijn van eerste helft sept dus nu zo'n 7 wkn.
Maar als je die nu gaat tappen reageren toch zowel de evt dragers alsook de besmette dieren, en moet je die later nogmaals tappen om de dragers te vinden, of heb ik dat fout?

er zijn meerdere testen

de ene kan het virus aantonen,de zg dragers
de andere kan antistoffen aantonen , de besmetting

https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... d#diagnose
APPELMOES

Berichtdoor auke » di okt 29, 2019 21:55

Hindrik schreef:Auke, positief testende dieren gaan toch gewoon naar de mesterij?

als het goed is niet. Als je als veehouder een positief kalf hebt kun je die niet meer verkopen zonder het er bij te zeggen. Niemand wil een drager op stal hebben dus moet je dat dier af(laten)spuiten. Maar zoals mijn opa zaliger wel een zei: Als de boeren wat eerlijker waren hoefden de kooplui niet zo gemeen te zijn

Het gaat bij het testen om de dragers (=virus)op te sporen. Deze scheiden continu virus uit waardoor de andere kalveren besmet worden en hun weerstand wordt aangetast. ze gaan er niet dood van maar zijn wel even ziek. bovendien zorgt een drager voor verzwakking van het afweersysteem van de kalveren.

Hopelijk is het wat duidelijker
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid