Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor boer pieter » zo nov 17, 2019 19:21

van wat wij deze zomer hebben gezien is dat beide systemen wel werken ,maar voor mij zelf vind ik het vms systeem mooier en heb je er minder werk van ,maar dat is onze mening ,gea heeft ook zo iets maar daar vind ik ook dat er teveel hekken zijn ,mijn voorkeur is vms maar ieder zijn ding ,ook kun je bij vms gewoon vrij koe verkeer doen als je dat wilt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » ma nov 18, 2019 01:06

Hier het semi gedwongen verkeer en na een paar jaar er uitgeloopt. Vond het helemaal nix :oops: Vooral omdat we maar twee keer per dag door de koppel lopen. En koeien die voor de robot staan en er niet door willen staan daar maar te hangen :?

Maar met 12 robots hoef je echt geen 24 uur per dag in de stal te zijn :no: Denk dat het het mooie kan zijn voor het personeel. Je hoeft echt geen intervallen van 12 uur aan te houden. 16 en 8 uur kan ook makkelijk :yes: Kun je er een beetje een kantoorbaan van maken voor het personeel :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 07, 2019 11:29

.
even weggesleept uit het robot-topic

MelkboerLuc schreef:
Arno schreef:Pffffffff ik zou daar ontzettend moe van worden van al dat georienteer :wink: ,................. grond vlakken en bouwen :wink: :)

vandaag voor de 2de keer deze week ge-Agribex-t in Brussel, is voor ons een anderhalf uurtje rijden.
Orienteren dus maar
zo heb ik onder andere deze mensen gezien (toch minstens driekwartier bij elk van hun de pieren uit hun neus gehaald):
2 spermaleveranciers
2 roosterknutselaars
4 ruwbouwers
2 stalinrichters
3 robots met 2 kleuren blauw en rood
1 managementsUnifarmer
veel onzin gehoord, vooral over hun concurrenten.
En nog een tiental collega's die ik tussendoor ook even kon uithoren over hun eigen projecten of dat van hun buren.
Dus nu nog maar even nadenken en nog al die mensen even laten langskomen om prijs te maken en dan : ... grond vlakken en bouwen

poekske schreef:Dit lezende een nieuwe robotstal?

Onze (nog niet vast staande) gedachten gaan uit naar:
- 4 rijen stal zodat alle koeien een vreetplaats en vastzetplaats hebben
- VG buitenkant + rooster vreetplaats + 2 x dubbele (Henk :wink: ) rijen ligboxen met de kont naar elkaar + rooster + VG
- dus afgesloten vreetruimtes ten behoeve van (bij voorkeur) gedwongen koeverkeer
- alle koeien vastzethekkens
- eerste derde van de stal klassiek diverse zorgboxen en kapbox en separatie mogelijkheden met behoud van vreetruimte
- keuze uit 2 soorten blauwe of rode robot
- melk direct diep koelen 3°met grote ijs accu (op zonnepanelen?) en misschien tank op 80 meter afstand (tbv kaasmakerij)
- klassieke roostervloer zonder emmissie maatregelen met een rood mestbotje en mestopslag 1 jaar onder de stal
- ligbedden met watermatras en zaagsel of evt diepstrooisel geperste mest
- mogelijkheid tot weidegang behouden
- zadeldak 11 m hoog of tentenstal/serrestal 6,5 m hoog , beetje afhankelijk van inspraak van de buren
- oude stal (dwarsopstellingen 81 ligplaatsen en 52 vreetplaatsen, U vormige VG) gebruiken voor droge koeien en ouder jongvee

Er zijn nog wat hobbels te nemen met inspraak van dichtbij wonende buren en ook inplantintingsmogelijkheden en ook met waterschap (in de ideale windrichting moet de stal over een watering)

shoot ...... :lol:
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had
onze verse nagelnieuwe website ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor W.A » za dec 07, 2019 12:42

Zou de stal logisch ,netjes op 't erf zetten. En niet rekening gaan houden met wind. Stallen zijn toch aan alle kanten open,dan maakt t weinig uit waar t erin waait!
Zit ook aan mest te denken...maar vind de matrassen zo handig.. En de infectie risico's niet te vergeten! Hoe zit dat met je kaasmakelarij? Lijkt me niet de optimale combi.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 07, 2019 12:57

samen met schoonzoon hebben we van mijn vrouwtje de kaasmaakster de absoluute vrijheid gekregen omtrent die nieuwe stal.
Echter met een duidelijk vingertje omhoog dat dit enkel en alleen mag op voorwaarde van eersteklas kwaliteit melk.
Geen colli's, geen cellen, geen kiemen, geen boterzuur, geen vetsplitsing, geen smaakbedervers.

ja het wordt hard gespeeld bij ons hoor ...
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had
MelkboerLuc

Berichtdoor W.A » za dec 07, 2019 13:16

MelkboerLuc schreef:samen met schoonzoon hebben we van mijn vrouwtje de kaasmaakster de absoluute vrijheid gekregen omtrent die nieuwe stal.
Echter met een duidelijk vingertje omhoog dat dit enkel en alleen mag op voorwaarde van eersteklas kwaliteit melk.
Geen colli's, geen cellen, geen kiemen, geen boterzuur, geen vetsplitsing, geen smaakbedervers.

Leuk he,die vingers van de vrouwtjes altijd! Succes met de keuzes maken ;-) zou ze maar af entoe erin betrekken..anderd moet je het nadien nog jaaaaaaaren aanhoren..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Berjor » za dec 07, 2019 13:34

MelkboerLuc schreef:samen met schoonzoon hebben we van mijn vrouwtje de kaasmaakster de absoluute vrijheid gekregen omtrent die nieuwe stal.

Waarom bouw je het niet gelijk Lahousse met zand in de boxen en melkrobots (lely)?
Wat vond je goed aan de stal, en wat voldeed er dan niet?
Ik ben zelf niet daar geweest, maar het leek me wel een topstal
Berjor

Berichtdoor Henk » za dec 07, 2019 14:11

MelkboerLuc schreef:

- VG buitenkant + rooster vreetplaats + 2 rijen ligboxen met de kont naar elkaar + rooster + VG

Voergang, roosters, 2 rijen boxen met de kont naar elkaar...hoe wil je dat doen :?: Of bedoel je met de koppen naar mekaar :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za dec 07, 2019 14:39

Henk schreef:
MelkboerLuc schreef:

- VG buitenkant + rooster vreetplaats + 2 rijen ligboxen met de kont naar elkaar + rooster + VG

Voergang, roosters, 2 rijen boxen met de kont naar elkaar...hoe wil je dat doen :?: Of bedoel je met de koppen naar mekaar :?:
Voerhek, roosters, enkele rij boxen, roosters, dubbele rij boxen, roosters, enkele rij boxen, roosters, voerhek.

Met de konten naar elkaar, dus geen open boxen aan de kant van het voerhek. Heb je wel een rij roosters meer nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 07, 2019 14:47

Henk schreef:
MelkboerLuc schreef:

Okeeeeeeeeee Henk, ik leg het even uit,
2 dubbele rijen boxen, voor jou heb ik het even aangepast,
want anders kwamen we niet aan een 4-rijige stal, nietwaar ? :roll:
MelkboerLuc

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 07, 2019 14:50

Berjor schreef:Waarom bouw je het niet gelijk Lahousse met zand in de boxen en melkrobots (lely)?

de maatvoering van de stal sprak mij niet echt aan, wij doen het iets beperkter in de koeien

Nee eerlijk, sorry, ik ga hier geen stal van iemand anders van een paar miljoen euro gaan bespreken/bejubelen/afbreken
maar toch dit: het idee van zand zijn wij waarschijnlijk toch wel volledig van afgestapt,
MelkboerLuc

Berichtdoor jan.nl » za dec 07, 2019 15:43

Goed plan Luc,kom maar ff hier kijken,want de stal van jullie wensen staat hier al. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » za dec 07, 2019 16:45

Ivm kaas, mogen de Zwitsers voor gruyère kaas zelfs geen robot hebben? Iets met vetsplitsing? En robot, is dat niet wat gevoeliger voor cellen kiemen en colis. (sorry ben niet meer 100% op de hoogte)
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » za dec 07, 2019 20:15

MelkboerLuc schreef:
Henk schreef:
MelkboerLuc schreef:

Okeeeeeeeeee Henk, ik leg het even uit,
2 dubbele rijen boxen, voor jou heb ik het even aangepast,
want anders kwamen we niet aan een 4-rijige stal, nietwaar ? :roll:

Is ook de opstelling die vd mark heeft hier in de buurt. Achteraf had die liever een 2+2 stal gebouwd heb ik hem horen zeggen. Was wss een mooi stukje goedkoper geweest
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor MelkboerLuc » za dec 07, 2019 21:28

poekske schreef:Ivm kaas, mogen de Zwitsers voor gruyère kaas zelfs geen robot hebben? Iets met vetsplitsing? En robot, is dat niet wat gevoeliger voor cellen kiemen en colis. (sorry ben niet meer 100% op de hoogte)

vetsplitsing is soms geniepig / soms duidelijk aanwezig maar ook soms moeilijk aantoonbaar. In ieder geval duidelijk te vermijden
MelkboerLuc

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal