Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor M H » di nov 19, 2019 09:10

nestor973 schreef:Ik heb na 140 dagen melken nog eens het energieverbruik gemeten.

Als ik dat vergelijk tov van 2018 , en herbereken naar een volledig jaar, dan kom ik tot volgende cijfers :

0.096 kwh per liter melk in 2018
0.053 kwh per liter melk in 2019

:shock: :shock: :shock: :shock:

Zijn er nog mensen die celgetalmeting op hun robot staan hebben ? Ben er niet zo laaiend enthousiast over.
Het werkt goed als het werkt, maar hier vallen ze dikwijls om onbekende redenen gewoon uit :cry:

Nestor. Is dat stroomverbruik over je hele bedrijf of alleen van robotmelken.
M H

Berichtdoor Kasé5 » di nov 19, 2019 10:38

Is volgens mij over hele bedrijf Neztor, ofniet :?:
Heb net ook ff uitgerekend, zat met mijn oude Lavals ook op 0,054 kwh/kg. (Huishouding van 4 pers. :) )
Zit nu met de a5 ongeveer 10% lager, vind ik eik nog nie zo :shock: :shock:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kees99 » di nov 19, 2019 11:11

nestor973 schreef:Ik heb na 140 dagen melken nog eens het energieverbruik gemeten.

Als ik dat vergelijk tov van 2018 , en herbereken naar een volledig jaar, dan kom ik tot volgende cijfers :

0.096 kwh per liter melk in 2018
0.053 kwh per liter melk in 2019

:shock: :shock: :shock: :shock:

Zijn er nog mensen die celgetalmeting op hun robot staan hebben ? Ben er niet zo laaiend enthousiast over.
Het werkt goed als het werkt, maar hier vallen ze dikwijls om onbekende redenen gewoon uit :cry:

Domme vraag misschien. Zit er een bandbreedte op. Dus hoog of laag. Dus er onder of boven dat die dan uit valt.
Kees99

Berichtdoor Nix » di nov 19, 2019 19:49

@Nestor. Ik ben wel tevreden over de mqc-c2. Meestal is de meetcel niet leeg. Als er een smoorklep in watertoevoer zit zou ik die verwijderen. Spoelt ie beter. Als ie goed werkt is dat ding meer waard dan de mpr. Elke dag een indicatie heeft meer waarde dan elke 6 weken een meting. Je zal ook wel ontdekt hebben dat hoge geleidbaarheid en hoog celgetal niet altijd gelijkt opgaan.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor maistro » za nov 23, 2019 09:33

Kasé5 schreef:Is volgens mij over hele bedrijf Neztor, ofniet :?:
Heb net ook ff uitgerekend, zat met mijn oude Lavals ook op 0,054 kwh/kg. (Huishouding van 4 pers. :) )

Bij delaval heb je toch ook gas boiler?
Wat vindt je de grootste verandering tussen de merken?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » ma nov 25, 2019 14:53

Ontwikkeling staat niet stil
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor nestor973 » ma nov 25, 2019 19:32

Kasé5 schreef:Is volgens mij over hele bedrijf Neztor, ofniet :?:

Is inderdaad over het hele bedrijf. Verschil bij jou is inderdaad nog netjes, maar toch niet min met 10% !

Nix schreef:@Nestor. Ik ben wel tevreden over de mqc-c2. Meestal is de meetcel niet leeg. Als er een smoorklep in watertoevoer zit zou ik die verwijderen. Spoelt ie beter. Als ie goed werkt is dat ding meer waard dan de mpr. Elke dag een indicatie heeft meer waarde dan elke 6 weken een meting. Je zal ook wel ontdekt hebben dat hoge geleidbaarheid en hoog celgetal niet altijd gelijkt opgaan.

Ik denk inderdaad wel dat we even de watertoevoer moeten gaan nazien, ik had omwille van heel veel zand in het water de laatste tijd filtertjes in de aanvoerleiding gezet, maar nu hebben we een nieuwe waterbron en die is zandvrij. mss maar weer die filters er vantussen halen nu.

Als het werkt is het inderdaad wel een heel mooie tool die ik ver boven MPR verkies (y)
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor nestor973 » ma nov 25, 2019 19:34

Vind ik een heel mooie toevoeging (y) (y) :shock: Lely mag vlug met een alternatief komen :mrgreen: :mrgreen:
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor G.U. » ma nov 25, 2019 19:43

Is maar net hoe duur delaval dit aanbied of het interessant is. Delaval kennende dan zit er wel een prijskaartje een en wil het ook nog wel eens stuk waar je vervolgens de beurs nogmaals dik mag trekken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor gydo » ma nov 25, 2019 21:00

Hadden ze natuurlijk al een tijdje in de vorm van herd navigator. Voor de kleinere boer is dit veel interessanter want herd navigator is een duur ding :yes: ben benieuwd of de jaarlijkse kosten per koe ook lager zijn dan word het echt interessant (y)
gydo

Berichtdoor postma friesland » di nov 26, 2019 01:05

Met herd navigator en nu met dit waarschijnlijk ook zullen er wel jaarlijkse consumables zijn die de boel aan de praat moeten houden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Flyinghollander » di nov 26, 2019 19:50

gebruik ook wel idexx pregtest, moet je even bloed tappen en voila resultaat 99% betrouwbaar en kan vroeg. kosten 2 euro bij groot inkoop minder
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » zo dec 01, 2019 15:17

even een vraagje aan de robot melkers ,ik was vorige week een paar keer een dag weg en zag toch dat er een paar collegas thuis bleven omdat er dan niemand thuis was :shock: we zijn bezig om robotten te kopen maar hoor toch vaak mensen zeggen ,je bent wel 24/7 aan het meken dus kan er ook we eens wat mis gaan , hoe erg is het nu echt ,de nieuwe botjes zijn natuurlijk wel steeds beter maar ik begin nu toch wel wat te twijfelen ,mijn voer robot heeft ook wel eens storing maar dat is niet zo erg als ze 1 keer wat minder voer krijgen ,als je wat meer vraagt hoe meer er zeggen dat er wel eens wat is ,het zijn dan wel kleine dingetjes maar je moet er wel even heen ,lely of delaval of gea het maakt allemaal niet zo veel uit ,mijn voor keur gaat uit naar de nieuwe delaval met gestuurt ko trafik feed first ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor koen2 » zo dec 01, 2019 15:37

Hier 5 lely robots. Liefst altijd iemand in de buurt. Maar een Half u stil stand is ook niet erg. Is maar net hoe je ze inspecteert elke dag, of je veel alarm krijgt. Of niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken