Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor Henryw » ma nov 25, 2019 22:32

sivert schreef:Het voordeel van stalvoeren naast weiden vind ik dat je het rantsoen constanter houdt, de hoeveelheid vers gras aan het voerhek is de constante. Weiden zorgt voor veel meer schommelingen, de eerste dat stijgen ze en daarna zakken ze weer tot je op het volgende perceel bent. De combinatie van beide zorgt voor het meest efficiënte systeem, je pakt de weidepremie en vers gras melkt heel goedkoop.

Maar wel het hele seizoen dubbel werk. Al denk ik er ook wel eens over. Al moet de kuil dan wel dicht en nu is het wel makkelijk om bijv de droge koeien en het jongvee te voeren.
Henryw

Berichtdoor Henk » di nov 26, 2019 10:39

Dubbel werk valt mee. Meer werk wel :yes: maar rasters opbouwen en onderhouden en koeien halen kost ook tijd :yes:
Je moet gewoon heel t seizoen de graastrein standby hebben staan :yes: want elke dag omsteken ben je na 1 dag al beu :yes:

Wij grazen al ruim 40 jaar :yes: Grootste voordeel is en blijft vind ik de efficiëntie (y)
In vergelijk met weiden hou je veel meer gras over om te kunnen kuilen :yes:

Hoeft ook allemaal niet de hoofdprijs te kosten :no: Er staan zat goede gebruikte ladewagens en maaiers te koop :yes:
De slepper ertussen schrijf je in 10 jaar af, dan issie daarna gratis... 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Kasé5 » di nov 26, 2019 13:42

Henk schreef:Dubbel werk valt mee. Meer werk wel :wink:

Het mooie van boerzijn is dat we niet alle bezigheden als werk zien :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » di nov 26, 2019 17:53

Kasé5 schreef:
Henk schreef:Dubbel werk valt mee. Meer werk wel :wink:

Het mooie van boerzijn is dat we niet alle bezigheden als werk zien :)

Idd niet te benauwd doen. Gewoon de dag vol prutsen en een beetje leuk leven :yes: meer heb je niet nodig (y)

Henk

Berichtdoor sivert » di nov 26, 2019 23:13

Henk schreef:Dubbel werk valt mee. Meer werk wel :yes: maar rasters opbouwen en onderhouden en koeien halen kost ook tijd :yes:
Je moet gewoon heel t seizoen de graastrein standby hebben staan :yes: want elke dag omsteken ben je na 1 dag al beu :yes:

Wij grazen al ruim 40 jaar :yes: Grootste voordeel is en blijft vind ik de efficiëntie (y)
In vergelijk met weiden hou je veel meer gras over om te kunnen kuilen :yes:

Hoeft ook allemaal niet de hoofdprijs te kosten :no: Er staan zat goede gebruikte ladewagens en maaiers te koop :yes:
De slepper ertussen schrijf je in 10 jaar af, dan issie daarna gratis... 8) :wink:

In saldovergelijkingen komen de bedrijven met zomerstalvoedering er het beste uit. Zomerstalvoeren is de meest efficiënte manier om vers gras te benutten. Het scheelt bij ons 2 kg melk t.o.v. weiden en kuilvoer. Dat wordt ruim 300 kg melk per dag en dus ruim € 100 extra inkomsten per dag. Door te weiden (hebben we altijd gedaan) pakken we nog eens ongeveer € 22.000 . Ons past dit systeem het beste.
sivert

Berichtdoor john jakobs » wo nov 27, 2019 06:30

heb jij die saldo vergelijking heb hier mijn berator er al verschillende keren om gevraagd , maar die kon dat verschil niet vinden ,. en dat is de reden dat we er nog niet aan begonnen zijn int verleden..
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » wo nov 27, 2019 13:58

Henk

Berichtdoor john jakobs » wo nov 27, 2019 14:54

was vanmorgen op omroep brabant ja .. is het in rusland 1 april
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henryw » wo nov 27, 2019 22:12

sivert schreef:Het voordeel van stalvoeren naast weiden vind ik ..............

Henk schreef:Dubbel werk valt mee. Meer werk wel :yes: maar rasters opbouwen en onderhouden en koeien halen kost ook tijd :yes:

Sivert doet ook beide toch, daar doelde ik op met dubbel werk.
Henryw

Berichtdoor Henk » do nov 28, 2019 10:45

Volgens mij liggen in t noorden overal brede sloten tussen de percelen zodat draad amper gebruikt wordt :?:

Henk

Berichtdoor G.U. » do nov 28, 2019 15:13

Henk schreef:Volgens mij liggen in t noorden overal brede sloten tussen de percelen zodat draad amper gebruikt wordt :?:

O jawel. Heb overal sloten omheen maar heb ook draad er omheen staan want er zijn altijd van die grapjurken die menen door de sloot te moeten :yes: zoveel werk is het nou ook weer niet om draadje te spannen. Een paar middagen en alles is weer klaar
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » do nov 28, 2019 15:54

G.U. schreef:
Henk schreef:Volgens mij liggen in t noorden overal brede sloten tussen de percelen zodat draad amper gebruikt wordt :?:

O jawel. Heb overal sloten omheen maar heb ook draad er omheen staan want er zijn altijd van die grapjurken die menen door de sloot te moeten :yes: zoveel werk is het nou ook weer niet om draadje te spannen. Een paar middagen en alles is weer klaar

en je houdt geen walkant over hier op de veen. ze trappen alles kapot..
Talis

Berichtdoor sivert » do nov 28, 2019 21:11

Wij hebben wel een afrastering bij de sloten staan, de bodem is veen en als ze er in belanden kun je ze er met de heupklem weer uit halen. Als die er maar eenmaal staat heb je daar ook niet zoveel werk van. Als je wilt weiden en/of stalvoeren kijk je naar de mogelijkheden en als je er geen trek in hebt kijk je naar de onmogelijkheden, dat mag iedereen gelukkig zelf nog bepalen.
sivert

Berichtdoor Henk » vr nov 29, 2019 13:58

sivert schreef: Als je wilt weiden en/of stalvoeren kijk je naar de mogelijkheden en als je er geen trek in hebt kijk je naar de onmogelijkheden, dat mag iedereen gelukkig zelf nog bepalen.

Tendens is steeds meer dat boeren een hekel aan werken krijgen. Dus botjes melken en voeren de koeien. De loonwerker doet al het buitenwerk. Deze boeren peinzen er niet over om extra werk te gaan zoeken.

Henk

Berichtdoor jan.nl » vr nov 29, 2019 19:56

Beste leden,

De ontwikkelingen rond het stikstofdossier leiden tot spanning binnen onze sector. We merken allemaal dat er onzekerheid is, en dit leidt tot acties en reacties die elkaar versterken. Een voorbeeld hiervan is de berichtgeving over het optreden van Marc Calon afgelopen dinsdag bij onderzoekscentrum De Schothorst. Marc betreurt dat zijn uitspraken uit z'n verband zijn gerukt en tot zorgen hebben geleid.

Laten we ons realiseren dat we juist in de huidige tijd de kracht van het collectief hard nodig hebben: het collectief binnen LTO, van lokale afdeling tot en met LTO Nederland. De inzet van bestuurders en medewerkers doet er echt toe en zorgt voor resultaat, dat mag niet in het geding komen! Ook uw blijvende steun als lid van LTO Noord en LTO Nederland is nodig om deze resultaten te blijven bereiken.

Maar denk ook aan het collectief binnen de sector, zoals we dat met meerdere partijen hebben vormgegeven in het Landbouw Collectief. Het advies dat vanuit deze groep is gegeven, staat wat LTO betreft nog steeds als een huis.

Wij proberen zo zorgvuldig mogelijk te communiceren, maar hebben niet altijd invloed op hoe dit in de media verschijnt. We hopen dat u zich realiseert dat er partijen zijn die belang hebben bij het verstoren van de eenheid in de sector. Onderzoek daarom altijd de bron van een bericht en volg vooral de directe communicatie van organisaties zelf.

Ik hoop dat er de komende dagen meer duidelijkheid komt voor ons allemaal. Minister Schouten zou rond 1 december met de provincies afspraken maken, we verwachten hier komende week informatie over te ontvangen.

Ik roep u op om kalmte en eenheid te bewaren: alleen zo zetten we stappen binnen onze sector om bij te dragen aan oplossingen.

Dirk Bruins,
voorzitter LTO Noord
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Community