Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor sivert » zo dec 01, 2019 15:50

Ik zou voor een merk kiezen wat andere boeren in de buurt ook hebben. Mocht er wat gebeuren dan kun je die nog bellen, die weten dan immers wel wat ze kunnen doen om de storing op te lossen. De meeste storingen zijn vrij gemakkelijk op te lossen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Jappie » zo dec 01, 2019 16:56

Zolang je overcapaciteit hebt en alles in 1 groep hoef je je niet te haasten met storing met 1 robot.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor h.groothuis » zo dec 01, 2019 18:21

Hier is geregeld niemand thuis en zal ook nooit iemand thuis blijven om de robots :no: de laatste keer dat ik er een nacht uit moest is 2,5 maand geleden dus daar kun je niet op gaan zitten wachten :no: maar wel ooit een stopalarm gehad terwijl we met de fokclub op excursie waren en ergens in friesland zaten....vacuumpomp zonder olie :oops: puur eigen schuld dus, collega eindje verderop gebeld en die heeft hem weer aangevuld en aangezet.Backup is mooi maar heel weinig nodig ( bij ons in ieder geval niet)

Soms ben je ook ergens dat je denkt laat hem nou maar bellen 8) :wink:
h.groothuis

Berichtdoor Kasé5 » zo dec 01, 2019 20:31

Net terug van 24 uur Bergen op Zoom (brother) maar Pieter ik zou maar geen robotten kopen want dan moet je hier eerst 800 berichten op VTF rectificeren :( (n)
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Schoonvelde » zo dec 01, 2019 20:56

boer pieter schreef:even een vraagje aan de robot melkers ,ik was vorige week een paar keer een dag weg en zag toch dat er een paar collegas thuis bleven omdat er dan niemand thuis was :shock: we zijn bezig om robotten te kopen maar hoor toch vaak mensen zeggen ,je bent wel 24/7 aan het meken dus kan er ook we eens wat mis gaan , hoe erg is het nu echt ,de nieuwe botjes zijn natuurlijk wel steeds beter maar ik begin nu toch wel wat te twijfelen ,mijn voer robot heeft ook wel eens storing maar dat is niet zo erg als ze 1 keer wat minder voer krijgen ,als je wat meer vraagt hoe meer er zeggen dat er wel eens wat is ,het zijn dan wel kleine dingetjes maar je moet er wel even heen ,lely of delaval of gea het maakt allemaal niet zo veel uit ,mijn voor keur gaat uit naar de nieuwe delaval met gestuurt ko trafik feed first ,

Hier 4 lely a4. ik ben de laatste 4 jaar veel op pad geweest voor LTO, laat robots rustig een dag alleen door melken. Eigenlijk nooit eerder naar huis gemoeten om robots. Soms was er een medewerker in de buurt maar lang niet alle dagen.
Ook snachts niet altijd alarm aan staan. In 6 jaar nu 1 keer gehad dat alle 4 robot van 1 tot 6 uur snachts niet gemolken hebben. Loop je de volgende dag in alle rust zo weer in. Porties melk zijn wat groter en amper weigeringen. Wij melken dan wel dubbeldoelkoeien met maar een 30 liter dus verlangen ook niet het uiterste.
Volgens mij kun je op 2 manieren succesvol melken met robots. Of er bovenop zitten en heel hoge producties uit de koeien halen met minimaal 3 melkingen etc, of juist de robot laten melken en genoegen nemen met een 2,6 melkingen, smorgens beginnen wanneer je zin hebt, smiddags nog een ronde wanneer het jou past en niet in de stress raken wanneer het spul een paar uur stil staat. Nooit meer dan 2 rondes per dag doen en een koe die niet past laten vertrekken. Dan kun je met heel weinig werk de boel rondzetten.
Een paar weken terug was ik een paar dagen naar Oostenrijk geweest, 2 weken na terugkomst kwamen we erachter dat het alarm nog op mijn medewerker stond.
Qua financiën is denk ik een robot alleen aantrekkelijk wanneer je daadwerkelijk uren betaald personeel kunt wegstrepen, lukt dat niet kost het geld, zo moet je mijn inziens ook met een robot omgaan.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Corjan » zo dec 01, 2019 22:05

Hier een beetje als bij Schoonvelde :yes: 4 robots in 1 grote groep van 230 melkend. Phone lijn was een tijdje stuk dus was lekker rustig. Maar snachts eruit gaan gebeurd bijna nooit meer. Van de cellphone staat altijd het geluid en trilfunktie uit. Em soms staat er 1 robot stil smorgens maar das no big deal. Iets minder melkingen per koe en je ben snel weer op schema (y) Ook hier een keer 3 robot stil vanaf middennacht. Ja dan is het een zooitje de volgende morgen. Toen melktijd ingekort om snel veel koeien per uur te melken, om op schema te komen. En ja dan heb je wel minder melk in de tank. Maar de wereld draaid gewoon door :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor M H » zo dec 01, 2019 22:06

Schoonvelde schreef:
boer pieter schreef:even een vraagje aan de robot melkers ,ik was vorige week een paar keer een dag weg en zag toch dat er een paar collegas thuis bleven omdat er dan niemand thuis was :shock: we zijn bezig om robotten te kopen maar hoor toch vaak mensen zeggen ,je bent wel 24/7 aan het meken dus kan er ook we eens wat mis gaan , hoe erg is het nu echt ,de nieuwe botjes zijn natuurlijk wel steeds beter maar ik begin nu toch wel wat te twijfelen ,mijn voer robot heeft ook wel eens storing maar dat is niet zo erg als ze 1 keer wat minder voer krijgen ,als je wat meer vraagt hoe meer er zeggen dat er wel eens wat is ,het zijn dan wel kleine dingetjes maar je moet er wel even heen ,lely of delaval of gea het maakt allemaal niet zo veel uit ,mijn voor keur gaat uit naar de nieuwe delaval met gestuurt ko trafik feed first ,

Hier 4 lely a4. ik ben de laatste 4 jaar veel op pad geweest voor LTO, laat robots rustig een dag alleen door melken. Eigenlijk nooit eerder naar huis gemoeten om robots. Soms was er een medewerker in de buurt maar lang niet alle dagen.
Ook snachts niet altijd alarm aan staan. In 6 jaar nu 1 keer gehad dat alle 4 robot van 1 tot 6 uur snachts niet gemolken hebben. Loop je de volgende dag in alle rust zo weer in. Porties melk zijn wat groter en amper weigeringen. Wij melken dan wel dubbeldoelkoeien met maar een 30 liter dus verlangen ook niet het uiterste.
Volgens mij kun je op 2 manieren succesvol melken met robots. Of er bovenop zitten en heel hoge producties uit de koeien halen met minimaal 3 melkingen etc, of juist de robot laten melken en genoegen nemen met een 2,6 melkingen, smorgens beginnen wanneer je zin hebt, smiddags nog een ronde wanneer het jou past en niet in de stress raken wanneer het spul een paar uur stil staat. Nooit meer dan 2 rondes per dag doen en een koe die niet past laten vertrekken. Dan kun je met heel weinig werk de boel rondzetten.
Een paar weken terug was ik een paar dagen naar Oostenrijk geweest, 2 weken na terugkomst kwamen we erachter dat het alarm nog op mijn medewerker stond.
Qua financiën is denk ik een robot alleen aantrekkelijk wanneer je daadwerkelijk uren betaald personeel kunt wegstrepen, lukt dat niet kost het geld, zo moet je mijn inziens ook met een robot omgaan.

Ik behoor tot de groep van 2.6 melkingen. Hier 2 monoboxen. Der is idd zelden wat. Gelukkig maar. Kan me volledig in schoonvelde zijn verhaal vinden. Wat wel lekker is dat ik met 2 boeren in de buurt gelijktijdig die robots heb gekocht. Is nu 1x voorgekomen dat er 1 even wat moest fixen. Kwartiertje werk. Maar 1 robot stond stil. Had achteraf amper nodig geweest. Was 4 uur later thuis. Maar goed. Wel lekker dat alles doorliep. Melken nu 2 jr
M H

Berichtdoor Corjan » zo dec 01, 2019 22:08

Hier btw altijd weinig ophaal koeien met vrij verkeer. I think its still the way to go :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer pieter » ma dec 02, 2019 07:16

Kasé5 schreef:Net terug van 24 uur Bergen op Zoom (brother) maar Pieter ik zou maar geen robotten kopen want dan moet je hier eerst 800 berichten op VTF rectificeren :( (n)

Haha nou ik doe het ook niet voor mij zelf (misschien ook wel een beetje)maar voor de volgende generatie ,ik zelf heb liever een melker die kan ook nog wat anders doen ,vorige week is er hier vlak bij een begonnen met gea botjes dus we kijken wel wat het word ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor ramos fan » ma dec 02, 2019 09:30

Hier blijft er ook nooit iemand om thuis. Ik had op mijn telefoon een app dat ik kon inloggen op de robot. Als ik ergens was keek ik er aldoor op. De app er maar afgegooid. Was voor mij beter :oops: . Maar als ik de ervaringen zo zie overal zou ik voor de robot gaan met de minste onderhoudskosten. kijken of je dat kan afkopen voor 10 jaar voor een vast bedrag per maand. Bij de studieclub waar ik bij zit schrik ik vaak van de onderhoudskosten.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Gerben77 » ma dec 02, 2019 09:34

Maar als ik de ervaringen zo zie overal zou ik voor de robot gaan met de minste onderhoudskosten.

En welke komt het er beste uit in de studieclub ?Welk merk
Gerben77

Berichtdoor ramos fan » ma dec 02, 2019 09:48

Gerben77 schreef:
Maar als ik de ervaringen zo zie overal zou ik voor de robot gaan met de minste onderhoudskosten.

En welke komt het er beste uit in de studieclub ?Welk merk

De beste waren de boeren die het onderhoud zelf deden. Maakt niet uit welk merk.
Gaat echt per merk heel erg op en neer. Dus ligt het grootste deel bij de boer.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Jappie » ma dec 02, 2019 10:03

Bij ons op de studieclub ook vaak over gehad. Kantoor had het eens onderzocht en doorsnee was de rode het goedkoopst.
Zoveel mogelijk zelf eraan doen kwam bij elk merk als goedkoopst naar voren
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 02, 2019 13:29

Heb 10 jr met 2VMSen gemolken, vond al heel gauw dekosten behoorlijk en bleef zo :|
Dan heb je 3 mogelijkheden
1. Eruit trappen. Ging bij mij niet vanwege schouder
2. Over elke nota in discussie gaan met robotorganisatie. Kansloos en gewoon dom
3. Zorgen dat je het teveel aan kosten goed maakt in andere kosten of zorgt voor meer opbrengst.
Ik ben voor 3. gegaan en is me goed gelukt.
Als je echter nu albij de absolute top zit wordt dat lastig :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » ma dec 02, 2019 14:03

Corjan schreef:Hier btw altijd weinig ophaal koeien met vrij verkeer. I think its still the way to go :idea:

Wij waren enkele jaren geleden op een bruiloft. Daar was ook een koeienboer die 4 maanden met een botje draaide. De hele godganse dag liep ie op zn Phone te turen of was ie aan t bellen met het thuisfront.
Ik dacht gij bent eik ginne type veur ne botje :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken