Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor boer pieter » ma dec 02, 2019 14:11

Nou dan zie ik waarschijnlijk alleen maar mensen die beter geen robotten kunnen hebben :roll: ik hoop alleen dat die nieuwe robotten beter zijn of worden
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » ma dec 02, 2019 14:20

Henk schreef:
Corjan schreef:Hier btw altijd weinig ophaal koeien met vrij verkeer. I think its still the way to go :idea:

Wij waren enkele jaren geleden op een bruiloft. Daar was ook een koeienboer die 4 maanden met een botje draaide. De hele godganse dag liep ie op zn Phone te turen of was ie aan t bellen met het thuisfront.
Ik dacht gij bent eik ginne type veur ne botje :no:

:lol: :lol: :lol:
Ja, dan hejje een probleem ja. :yes: :yes:

Ik heb die app ook op mijn phone, and honestly, ik kijk er bijna nooit op of het moet mijn weekend zijn om ze bij te houden :yes:
En dan kijk ik eigenlijk amper 2x per dag.
Smorgens als ik wakker wordt en rond het middag uur om te kijken of er geen koeien heel erg over de tijd lopen, en dan later die middag ga ik daar afwerken dus zie ik wel weer of alles goed is.
En als ik druk ben kijk ik daar bijna niet eens meer naar, want ik laat ze gerust 16-17 uur lopen. :oops: :oops: , dus geen paniek. :no:
Als je dat niet kunt moet je denk ik niet aan botjes beginnen. :no:

Verder staan zwat alle alarmen af, alleen als er 1 botje niet werkt belt hij naar de medewerker :yes:
Die mij dan weer belt als het ons weekend is. :oops: :oops:
Alarmen zijn tot nu toe zeer zeldzaam, maar dat is ook misschien omdat het allemaal nog vrij nieuw is. Mischien over een paar jaar als alles wat begint te verslijten dat het meer gebeurd. :|
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor boer pieter » ma dec 02, 2019 17:16

Hoor van gea robot ook veel goede berichten (y)
boer pieter

Berichtdoor poekske » ma dec 02, 2019 19:43

Je melkstal is die wel versleten? Want anders is een bot maar sorry, half weggegooid geld toch? Want landwerk heb je ook niet en voeren gebeurt in 15 minuten?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » ma dec 02, 2019 20:39

Nee moet dat dan
boer pieter

Berichtdoor poekske » ma dec 02, 2019 20:46

boer pieter schreef:Nee moet dat dan

Wel, mijn vraag is wrm moeten die botjes dan komen? Je melkstal is nog goed dus geld verdienen ipv uitgeven :yes:
poekske

Berichtdoor Roderick » ma dec 02, 2019 21:23

Jeugd tegenwoordig Poek.
Willen alleen boeren als alles lekker makkelijk gaat. Auto voeren, auto melken, loonwerker al het landwerk. Inseminator en bekapper doen hun werk. Dus easy life :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » ma dec 02, 2019 23:13

Ik heb geen app of iets zodat ik de robots kan controleren. Waarschijnlijk ga ik dat dan wel doen dus uit zelf bescherming heb ik dat niet :idea: Dus de twee keer op een dag met het spitsuurtie zien we wel hoe het er bij staat.

Bij mij zijn de alarms niet het problem maar meer de verse vaarsen instroom en training. En dat begin ik met de lely wel spuugzat te worden. Deze mnd 18 verse dus loop ik mij deze dagen wel eens op te winden :oops: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor ten Hoeve » di dec 03, 2019 02:28

Corjan schreef:Ik heb geen app of iets zodat ik de robots kan controleren. Waarschijnlijk ga ik dat dan wel doen dus uit zelf bescherming heb ik dat niet :idea: Dus de twee keer op een dag met het spitsuurtie zien we wel hoe het er bij staat.

Bij mij zijn de alarms niet het problem maar meer de verse vaarsen instroom en training. En dat begin ik met de lely wel spuugzat te worden. Deze mnd 18 verse dus loop ik mij deze dagen wel eens op te winden :oops: :oops:

En daarom hebben wij hier dus speciefiek gekozen voor de SAC omdat het trainen van vaarsen zo gemakkelijk gaat met het handmatig kunnen aansluiten. Elke maand hebben wij hier ook wel 15+ vaarsen te trainen en meesten gaan goed maar sommigen proberen voor 2 dagen de box af te breken en dan is het verrekte handig om er effe naast te kunnen staan in de put om even rustig de vaars te kunnen aansluiten
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor Corjan » di dec 03, 2019 03:02

Yup Ten Hoeve (y) Soms is het idd maar 1 of 2 melkings en dan zijn ze een stuk rustiger :wink: Maar die 1 2 keer kan erg vervelend en tijdrovend en zijn. Niet nodig zeg maar :!:

En ook met een verse koe die net even voor een paar dagen een te diep uier heeft. Hub ff handmatig :idea: ……….En GEA kan ook volgens mij nog eens met diepere uiers uit de voeten :idea: De A5 is eigenlijk alleen maar een update. Zeg maar een A4 next.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » di dec 03, 2019 04:58

Roderick schreef:Jeugd tegenwoordig Poek.
Willen alleen boeren als alles lekker makkelijk gaat. Auto voeren, auto melken, loonwerker al het landwerk. Inseminator en bekapper doen hun werk. Dus easy life :roll:

Dat zien we hier ook veel. En dan nog dikwijls moet er eerst een nieuwe stal, robots en trekker komen omdat de toekomstige opvolger het wil, en paar jaar later willen ze niet meer...
poekske

Berichtdoor nestor973 » di dec 03, 2019 07:02

ten Hoeve schreef:
Corjan schreef:Ik heb geen app of iets zodat ik de robots kan controleren. Waarschijnlijk ga ik dat dan wel doen dus uit zelf bescherming heb ik dat niet :idea: Dus de twee keer op een dag met het spitsuurtie zien we wel hoe het er bij staat.

En daarom hebben wij hier dus speciefiek gekozen voor de SAC omdat het trainen van vaarsen zo gemakkelijk gaat met het handmatig kunnen aansluiten. Elke maand hebben wij hier ook wel 15+ vaarsen te trainen en meesten gaan goed maar sommigen proberen voor 2 dagen de box af te breken en dan is het verrekte handig om er effe naast te kunnen staan in de put om even rustig de vaars te kunnen aansluiten

Ik had 11 jaar geleden ook dat idee, dat het een ideale robot zou zijn omdat je al gauw een onrustig diertje handmatig kon gaan aansluiten. Maar na honderden vaarzen afgetraind te hebben op die robot kan ik wel zeggen dat het écht geen vaarzenrobot is. Ofwel heb je het geduld van 10 engelen. Ik heb er nu een 15 tal getraind op die Lely's en dat gaat gewoon stukken beter. Vooral het feit dat slangen beter weggewerkt zitten is het grote voordeel. Misschien sluiten de nieuwe SAC's wel vlotter aan dan mijn oude, maar dan nog blijf je met dat afslaan zitten doordat die slangen langs de poten voorbij lopen. Mijn ervaring was dat ik zelden vaarzen had die binnen de week vanzelf liepen, en van de 15 die ik er nu heb gedaan heeft geen enkele er langer dan 5 dagen over gedaan om volledig vanzelf te lopen.
Maar hoe dan ook kreeg ik op die SAC ook de vaarzen wel gemolken, maar het zou vandaag zeker mijn eerste keuze niet zijn met de kennis die ik nu heb. Ofwel heb ik gewoon onrustige dieren :mrgreen:

Ik heb overigens bericht gekregen van de man die mijn oude robot heeft gekocht dat hij er weer mee aan het werk is, zonder problemen aan de robotarm. Toppie (y) Dat heeft nu wel bewezen waar ik altijd voet bij stuk heb gehouden, van een probleem met de arm was hier geen sprake, hoewel de dealer dat bleef volhouden; geklungel van jewelste. :evil:

Nog dit : als je robot melken als easy life aanziet, dan heb je't volgens mij niet zo goed gesnapt. Ieder zijn meug. :cheers:
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Kasé5 » di dec 03, 2019 10:07

boer pieter schreef:Hoor van gea robot ook veel goede berichten (y)

Ik hoor daar zeer verschillende ervaringen over.
Mijn Laval dealer kwam vorige week ook nog hier om de A5 te bekijken, flink (y)
Gewoon goed ervaringen mee uitgewissseld. Hij had er nu 10 V300 aan het draaien en ging best. Hij gaf wel toe dat Laval 3 jr te laat wax met het vernieuwen. Nu zitten ze in ned echter weer op 45% marktaandeel en Lely nog iets meer.
Overige merken zakken allemaal weer zei die :!: :!:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » di dec 03, 2019 10:10

Roderick schreef:Jeugd tegenwoordig Poek.

Dat weet ik niet maar als alles door gaat ,gaat mijn dochter hier wonen om een paar jaar ,en stel ze krijgt kinderen en haar man gaat uit werken dan lijkt het ons wel handig om met robots te werken zit je niet meer zo vast aan vaste melk tijden ,heeft niks met de easy live te doen ,
boer pieter

Berichtdoor poekske » di dec 03, 2019 10:13

Binnen een paar jaar zeg je, de botjes zijn dan al half versleten, en in een paar jaar kan iemand rap van mening of beroep veranderen. Ken hier enkele boerderijen waar het ook zo ging, maar kinderen werden geen boer en pa en ma zaten met de shit. Als ze het willen moeten ze het zelf aanschaffenlijkt me...
poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken