Duurmelken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Duurmelken

Berichtdoor melker » do dec 05, 2019 13:19

Zijn al een tijdje aan het experimenteren met duurmelken, afhankelijk per koe pas insemineren na 200 of 300 dagen. Gaat eigenlijk best goed, veel koeien produceren lijsten van 15 tot 25 duizend kilo. Echte vleeskonten wel gewoon na 45 dagen maar grote schralere koeien ruim uit laten lopen. Minder gedonder en koeien zwaren beter uit. Sinds we minder weiden en productie met mengwagen, voercomputer en in melkstal kunnen bij sturen vrijwel zelfde gem.productie jaarrond. Uitschot koeien gaan zwaarder weg en kalf minder van paar tientjes met alle risico's rondom afkalven levert ook niks op. Meer ervaringen?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Re: Duurmelken

Berichtdoor poekske » do dec 05, 2019 13:27

Roderick deed dit ook of heb ik het mis?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor wit » do dec 05, 2019 14:07

En de koeien waar het achteraf niet zo goed bij past :?: zetten zichzelf droog en gaan moddervet een lange droogstand in :?:

Uitschot koeien gaan zwaarder weg en kalf minder van paar tientjes met alle risico's rondom afkalven levert ook niks op

Uitschotkoeien langer doormelken kan altijd,heeft niets met later insemineren te maken :no:
Kalveren leveren hier gemiddeld wel iets meer op als een paar tientjes, gemiddeld 10x zoveel.

Maar iedereen heeft idd wel een paar koeien lopen waar het goed bij kan :yes:
Alleen bij een koe die netjes iedere 3 wkn tochtig wordt is mijn geduld na 100 dim wel op en wordt ze geinsemineerd :yes:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Corjan » do dec 05, 2019 15:15

Leuk system als je een hekel aan belasting betalen heb :wink: ……..Je laat gewoon veel melkgeld liggen
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Richt » do dec 05, 2019 15:19

hier juist druk bezig tkt zo ver mogelijk nabeneden te krijgen, momenteel van 406 terug naar 390 dagen en mag nog wel verder omlaag. Zijn wel een paar bij met 500 dagen en die het aan kunnen, maar de meeste worden na 400 dagen aan de melk gewoon te vet en hebben dan meer problemen met afkalven. koeien met 35-40 dagen insemineren en tkt van 315-320 dagen heb ik eigenlijk nooit geen omkijken naar, bij 275-280 dagen droog zetten en kalven dan mooi weer af en gaan verder.

Uitschot koeien blijven gewoon lopen tot ze onder 20kg melk komen, dan hebben ze bijna altijd wel genoeg vlees en als het er nog niet op zit komt het er niet meer op zonder speciaal rantsoen is mijn ervaring, en dan is er geen plaats meer voor ze helaas. Anders zou iets toevoeren nog wel kunnen helpen om wat meer opbrengst te krijgen.

nu heb ik krap koeplaatsen, in NL met al die begrenzingen als je stal te groot is is de rekensom misschien iets anders?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arno » do dec 05, 2019 16:54

Ja ik denk dat het voor ons niet makkelijk is om situatie te vergelijken ,tkt hier zit op 366 dgn ,daardoor gaan koeien inderdaad met perfecte conditie droog waardoor we weinig problemen hebben rond en na kalven.
ik ga ervan uit dat melker een goede reden heeft om dat te doen :wink: maar het lijkt mij al heel ingewikkeld om uit te figuren welke koe wanneer te insen :?
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » do dec 05, 2019 17:09

Een vaars of tweede kalfs koe doen wij het ook wel een als ze veel melken maar bij oudere koeien doen we het niet vaak omdat ze bij ons erg tochtig worden en elkaar vernielen dus snel dr maken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Corjan » do dec 05, 2019 18:09

Mischien kan ik mijn koine ook niet goed genoeg :oops: Maat uitschieters zijn er altijd :yes: Nu heb ik er elk jaar wel een paar omdat ze veel geven je ze blijt insemineren. Maar de meeste geven als ze uiteindelijk drachtig worden toch wat sneller op. En gaan dan een maandje eerder droog. dus weg voordeel denk ik dan.

Hier gewoon een vaste protocol . Vanaf 50 dagen beginnen we gewoon zonder een half uur naar de koe te staren en records door te snuffelen. Goed genoeg voor een tkt van 376 dagen en niet al teveel vette koeien en afkalfproblemen. I still love verse koeien.
Corjan

Berichtdoor melker » do dec 05, 2019 18:17

Met name HF vaarzen laten we langer doormelken, gehaltes worden ook beter. Dat vaker tochtig zijn is wel aandachtspuntje, ook al een met gebroken poot afgevoerd. Voor de zware kruislingen gaat het niet werken worden idd veel te zwaar, maar koste wat kost de tkt onder de 370 dagen te krijgen lijkt me onder huidige NL omstandighedenniet rendabel en veel werk. Blijft maatwerk, tochtige koeien staan op rij iedere dag en die goed voorbzichzelf zorgen worden wel zo snel mogelijk geïnsemineerd. Voeren geen mais,,vervetting zal ook minder snel gebeuren, is misschien ook wel reden dat duurmelken beter uitpakt.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor kobonde » do dec 05, 2019 18:18

Duurmelken werkt alleen bij induviduvel krachtvoer, bij TMR moet je de koeien zo snel moglijk drachtig maken
anders worden ze veel te vet en de voerkosten te hoog. In de Nl situatie, waarbij van de melkafnemers niet onbeperkt
mag leveren en omkomt in het ruwvoer kan ik wel een voordeel zien in duurmelken, omdat je meer ruwvoer door de koe
krijgt en spaart op krachtvoer.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Corjan » do dec 05, 2019 19:10

Ik denk altijd maar als je een vaars pas op 200 drachtig maakt,en op het moment dat je haar droogzet, ze op dat moment al lekker aan de tweede lactatie gestart zou kunnen zijn. En op dat moment een heel dotje meer zou geven :yes:
Corjan

Berichtdoor boer pieter » do dec 05, 2019 19:30

200 is ook wel veel of niet ik dacht meer aan 100 dagen 8)
boer pieter

Berichtdoor G.U. » do dec 05, 2019 20:32

O dan ben ik al aan het duurmelken :lol: gemiddelde dim voor eerste inseminatie is 105 dagen :oops:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » vr dec 06, 2019 09:28

G.U. schreef:O dan ben ik al aan het duurmelken :lol: gemiddelde dim voor eerste inseminatie is 105 dagen :oops:

:lol: :lol:
boer pieter

Berichtdoor Kasé5 » vr dec 06, 2019 10:15

Ben het met Melker eens dat lange lijsten per definitie geen geld kosten als ze tenminste redelijk door geven. Echter een koe of vaars met beste produktie die voor 2e of 3e x mal tochtig is wordt gewoon geinsemineerd. Kalven geeft risico maar al die rodeo's in de stal zeker :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Volgende

Keer terug naar Koe en melken