Mellek schreef:Søndergård schreef:Bij de overname van het bedrijf een aantal kruislingen Holstein-friesian op Deens rood, later Scandinavisch rood. Qua produktie konden ze wel mee komen, vruchtbaarheid viel zwaar tegen, om over de uiers nog maar te zwijgen.
Nog 1'tje lopen, echte werkkoe, bijna onvoorstelbaar dat het een kruising is.
In het begin ook veel van die Zweeds Deens Fins roodbont ingekruist, op enkele stieren na (David Fastrup) weinig bijzonders, gebruik alleen nog wat Fimbe, verder vooral brown Swiss. Ook zat montbeliarde gebruikt, melk nog steeds een boel, welke denk je dat hier het beste doet?? LITJENS Redon, een stier van 6 euro bij CRV toen. Lopen er nog 6, in het begin gewone gemiddelde koeien, maar stomen nu wel langzaam op, en alle zonder problemen.
Soms kan je het best bij het ouwe vertrouwde CRV blijven, als die marketing mannetjes van tegenwoordig me gladde praatjes die je gouden bergen beloven.
Neem nou zo'n Stef Beunk, ik wil niets verkeerds over die man zeggen hoor, maar hij beschikt over het verkoop talent om rassen als Pools rood aan de man te brengen en hordes volgelingen te krijgen.
Ik zie hier op Herning wel mooie Rooie Skandinaven, maar het gros van de veehouders hier willen er zo snel mogelijk van af. Voorheen toen het stamboek werd afgeschaft (om het slag te redden) mocht men er Holstein, MRIJ, Brownvee en Montbeliarde doorfokken, dat was nog zo slecht niet .
Later kwamen de invloeden van Zweden en Finland, uiers uit de middeleeuwen, toen haakte ook mening Deens boer af. Naar mijn weten is er nooit foktechnisch iets goed komen uit Finland of Sweden.
Braut schijnt het in NL goed gedaan te hebben, en Peterslund. Dat zijn namen waar men hier nooit van gehoord heeft ondanks dat het de grootste exportprodukten zijn uit die klasse.