DU en werkelijke levensduur

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: DU en werkelijke levensduur

Berichtdoor Marcel V » do jun 07, 2012 11:31

Ik hoorde van de week dat bij een boer van de 4 cricketdochters (daar is tie weer) er al 2 als pink afgevoerd waren en 1 direct na het afkalven. Telt dit ook mee in de fokwaarde levensduur?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor coen dp » do jun 07, 2012 12:14

Robert schreef:Ik kwam deze opmerkelijke stier tegen

https://www.cr-delta.nl/modules/stierzo ... 0430142097

Kg melk , % vet , % eiwit , INET
. 2017 .. -0,81 ... -0,22 .. 220

Uiergezondheid . . 93
Klinische mastitis . 94
Subklin. mastitis . . 93
Vruchtbaarheid . .. 93
Tussenkalftijd . . . 93
Intv. 1e-ltste insem. 94

Celgetal . . 92
Beengebruik 104
Uierdiepte . 104

Nu komt de klapper 530 Levensduur

Toch niet te geloven. Dieren die niet drachtig willen worden en een slecht celgetal in de watermelk.
Er is veel te voorspellen, maar als indexen dit kunnen berekenen dan breekt mijn klomp

ach is toch al lang bekend dat het karakter/overlevingsdrang van de dochters veel belangrijker is dan alle andere fokwaarden bij elkaar :yes: zijn een heeleboel meer stieren die vergelijkbaar vererven en waarvan de dochters toch gewoon stug blijven lopen :yes: daarentegen zijn er ook een heleboel stieren die heel positief vererven en toch massaal afgevoerd worden :yes:

laat duidelijk wezen dat je met zo'n stier niet moet willen fokken :no: maar as zo'n koe in je stal staat, een hoop melk geeft en gewoon probleemloos in de koppel meeloopt, dan zijn die 20.000 extra cellen, de 12 dagen langere tkt en dat ene rietje extra bwb sperma die ze nodig heeft om drachtig te worden geen reden om zo'n koe direct af te voeren :no: bij mij zou die dan ook gewoon blijven tot ie echt wat gaat mankeren :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor teuntje93 » do jun 07, 2012 13:45

Uiergezondheid . . 93
Klinische mastitis . 94
Subklin. mastitis . . 93
Vruchtbaarheid . .. 93
Tussenkalftijd . . . 93
Intv. 1e-ltste insem. 94

Celgetal . . 92
Beengebruik 104
Uierdiepte . 104

Toch niet te geloven. Dieren die niet drachtig willen worden en een slecht celgetal in de watermelk.
Er is veel te voorspellen, maar als indexen dit kunnen berekenen dan breekt mijn klomp

Toevallig 2 aan de melk van. :yes: :D Als proefstier ooit 5 rieten gebruikt. Beide 2e kalfs en moete dees maand weer droog. Tog klopt die 530 levensduur wel :yes: Hoe raar het ook klinkt. :oops: Beesjes vallen niet op en voordat je het weet zijn ze hier 3e kalfs terwijl we hier nog onze twijfels hadden toen ze voor het eerst kalfden. :yes: Beide hebbe potentie om nog meerdere jaren mee te gaan. Had het vorige week met pa nog over. Ik zeg die Macho is tog egt een rukbull maar de 2 dochters die we er van hebben zijn tog nie de verkeerdste.

Vind het raar waar de cijfers vandaan komen want hier hebbe ze beide nog geen uieronsteking gehad. :no: (y) Qua celgetal zitte ze ook aan de lage kant. (y) Vruchtbaarheid is goed. In totaal zijn ze samen 8 keer geinsemineerd en 6 drachten.

Gehalten vallen nog mee tov. de fokwaarden van de stier. De uiers van beide waren als vaars wat diep maar als 2e kalfs worden ze niet slechter. :no: (y) Beenwerk is van beide het sterkste punt.

Een van de twee is wel gruwelijk taai. :evil: Taaiste tante van stal (n) (n)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor wyben » do jun 07, 2012 14:27

een oude stier met hele beste uiergezondheid.
volgens mij moeten we niet van die smalle stieren hebben maar meer stieren die zo geboud zijn

Paclamar Bootmaker
Afbeelding
wyben

Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Robert » do jun 07, 2012 15:54

@ Coen, tja hoe meet je overlevingsdrang :roll:
Zolang ze dat niet weten is dat niet in te schatten.
Wat de extra kosten en minder opbrengsten betref zie ik het toch wat anders.
Juist de laatste opbrengsten zorgen voor een positief resultaat. Een kalf extra, een rietje minder, een behandeling minder.
Tel maar 's op. De extra kosten of verminderde opbrengsten helpen een inkomen om zeep.

@Teuntje
(y) dat je er twee melkt. De levensduur is zo langzamerhand ook geen voorspelling meer. Er zijn ook al 3e kalfs dochters in de index. Ik vind het opvallend dat een stier met zoveel tekortkomingen bij zijn dochters toch duurzame koeien op kan leveren.
De huidige index heeft een heleboel te maken met inschattingen en voorspellingen. Juist zo'n stier geeft aan dat voorspellen niet makkelijk is. Daarbij gaat het in de fokkerij niet over gemiddelden maar over de uitzondering.
Juist de uitzondering krijgt veel invloed. Zoals OMan bij zwartbont. Kian bij zwart en rood en de zwarte Lightning bij roodbont.

@Wyben.
Bootmaker zou ik maar niet meer gebruiken. Wat zeker van Bootmaker bekend is, is het consequent zeer lage eiwit.
Zo'n 25 jaar terug was er ook een kleine trend van oude stieren. Ik heb nog Paclamar Austronaut dochters en zonen gezien.
Ook nog Elevation. Het heeft het toch niet kunnen redden en er is niks van over gebleven.
Dit kalf heb ik ook nog es bekeken http://www.youtube.com/watch?v=h2UxtLiSz78.
Ik zou er weer eens heen moeten om te kijken
Robert

Berichtdoor coen dp » do jun 07, 2012 16:41

Robert schreef:Wat de extra kosten en minder opbrengsten betref zie ik het toch wat anders.
Juist de laatste opbrengsten zorgen voor een positief resultaat. Een kalf extra, een rietje minder, een behandeling minder.
Tel maar 's op. De extra kosten of verminderde opbrengsten helpen een inkomen om zeep.

zoals ik al zei moet je met zo'n stier niet willen fokken :no: maar mocht je toevalligerwijs een koe met dit soort cijfers op stal hebben staan heb je helemaal gelijk :yes: iedere behandeling of extra rietje is der 1 teveel en kost geld :yes: maar een vaars opfokken om zo'n minkukel eruit te kunnen donderen kost ook bakken met geld :yes: (q) ik weet niet hoe het bij anderen is maar ik kan hier een heleboel doctoren voordat ik die extra vaars opfokken terugverdiend heb :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor ArnoH » do jun 07, 2012 17:55

teuntje93 schreef:

Uiergezondheid . . 93
Klinische mastitis . 94
Subklin. mastitis . . 93
Vruchtbaarheid . .. 93
Tussenkalftijd . . . 93
Intv. 1e-ltste insem. 94

Celgetal . . 92
Beengebruik 104
Uierdiepte . 104

Toevallig 2 aan de melk van. :yes: :D Als proefstier ooit 5 rieten gebruikt. Beide 2e kalfs en moete dees maand weer droog. Tog klopt die 530 levensduur wel :yes: Hoe raar het ook klinkt. :oops: Beesjes vallen niet op en voordat je het weet zijn ze hier 3e kalfs terwijl we hier nog onze twijfels hadden toen ze voor het eerst kalfden. :yes: Beide hebbe potentie om nog meerdere jaren mee te gaan. Had het vorige week met pa nog over. Ik zeg die Macho is tog egt een rukbull maar de 2 dochters die we er van hebben zijn tog nie de verkeerdste.

Vind het raar waar de cijfers vandaan komen want hier hebbe ze beide nog geen uieronsteking gehad. :no: (y) Qua celgetal zitte ze ook aan de lage kant. (y) Vruchtbaarheid is goed. In totaal zijn ze samen 8 keer geinsemineerd en 6 drachten.

Gehalten vallen nog mee tov. de fokwaarden van de stier. De uiers van beide waren als vaars wat diep maar als 2e kalfs worden ze niet slechter. :no: (y) Beenwerk is van beide het sterkste punt.

Een van de twee is wel gruwelijk taai. :evil: Taaiste tante van stal (n) (n)

De stier is een Canvas x Hinke 41
Exact vorige maand de 100.000 overschreden in iets 2807 dagen. Duurzaam!
http://www.koole-liebregts.com/data/asp ... olgnr=3437
En ze komt nog terug in artikel in veeteelt:
http://edepot.wur.nl/152127

Is het nog familie van Kouwdummer Hinke (nog ooit kerstvraag geweest volgens mij) trouwens?
http://edepot.wur.nl/154527
ArnoH

Berichtdoor teuntje93 » do jun 07, 2012 18:59

ArnoH schreef:Is het nog familie van Kouwdummer Hinke (nog ooit kerstvraag geweest volgens mij) trouwens?
http://edepot.wur.nl/154527

Wel dezelfde eigenaar dus zal wel ergens familie van wezen :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Henk » vr jun 08, 2012 08:47

Ach, 100.000 kg zegt ook weinig gezien het Gjalt avontuur :wink: 1+1 blijkt nu eenmaal niet altijd 2 he.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jaap » vr jun 08, 2012 08:57

Is inderdaad stier uit de Hinkes. Dat is toch wel een leuke koefamilie.
Lichtning heeft er bij deze stier veul melk aan toegevoegd, maar blijkbaar ook wat andere negatieve elemenenten. Blijft apart dat de dochters wel blijven lopen...
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Niek Arends » vr jun 08, 2012 11:58

Jaap schreef:Is inderdaad stier uit de Hinkes. Dat is toch wel een leuke koefamilie.
Lichtning heeft er bij deze stier veul melk aan toegevoegd, maar blijkbaar ook wat andere negatieve elemenenten. Blijft apart dat de dochters wel blijven lopen...

Denk dat de dochters te mager zijn om weg te doen en ze ze dan maar laten lopen :mrgreen: :mrgreen:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Henk » vr jun 08, 2012 12:09

Niek Arends schreef:
Jaap schreef:Is inderdaad stier uit de Hinkes. Dat is toch wel een leuke koefamilie.

Denk dat de dochters te mager zijn om weg te doen en ze ze dan maar laten lopen :mrgreen: :mrgreen:

as een koe bult melk geeft en nie omvalt en ook nog es geen restwaarde heeft, blijven ze idd lang lopen denk ik :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor EXCLUSIVE.SEMEN » za jun 09, 2012 22:18

BEN HET MET WYBEN EENS STIEREN DIE ER ZO UITZIEN ZIE JE ZELDEN MEER. WAT EEN BALANS. KOM JE TOCH WEER DE INVLOED VAN BILL WEEKS TEGEN (aAa). VADER VAN BOOTMAKER IS SKYWAY VALLA VISTA DOUBLE GEFOKT DOOR BILL WEEKS. TROUWENS MOET ZEGGEN DE MOEDER VAN BOOTMAKER WAS OOK NIET MISSELIJK (SNOWBOOTS WIS MILKYWAY EX 97).WAS VANDAAG NOG BIJ EEN BOER DIE NOG 2 AMPULLEN BOOTMAKER IN HET VAT HAD ZITTEN, HELAAS WAREN ZE NIET TE KOOP. BIJ DEZELFDE BOER LIEP OOK NOG EEN PACLAMAR ASTRONAUT. HEBBEN WE HET WEL OVER STIEREN UIT HET BEGIN VAN DE JAREN ZESTIG. HEB OOK NOG 1 AMPUL OPGEHAALD VAN EEN STIER DIE WANNEER HIJ NOG GELEEFT HAD NU 50 ZOU ZIJN GEWEEST. MAAR IK VIND HET MOOI DAT ER NOG ECHTE LIEFHEBBERS ZIJN. ZO ZIE JE MAAR KWALITEIT KENT GEEN TIJD.
EXCLUSIVE.SEMEN

Berichtdoor hannibal » za jun 09, 2012 22:29

EXCLUSIVE.SEMEN schreef:BEN HET MET WYBEN EENS STIEREN DIE ER ZO UITZIEN ZIE JE ZELDEN MEER. WAT EEN BALANS. KOM JE TOCH WEER DE INVLOED VAN BILL WEEKS TEGEN (aAa). VADER VAN BOOTMAKER IS SKYWAY VALLA VISTA DOUBLE GEFOKT DOOR BILL WEEKS. TROUWENS MOET ZEGGEN DE MOEDER VAN BOOTMAKER WAS OOK NIET MISSELIJK (SNOWBOOTS WIS MILKYWAY EX 97).WAS VANDAAG NOG BIJ EEN BOER DIE NOG 2 AMPULLEN BOOTMAKER IN HET VAT HAD ZITTEN, HELAAS WAREN ZE NIET TE KOOP. BIJ DEZELFDE BOER LIEP OOK NOG EEN PACLAMAR ASTRONAUT. HEBBEN WE HET WEL OVER STIEREN UIT HET BEGIN VAN DE JAREN ZESTIG. HEB OOK NOG 1 AMPUL OPGEHAALD VAN EEN STIER DIE WANNEER HIJ NOG GELEEFT HAD NU 50 ZOU ZIJN GEWEEST. MAAR IK VIND HET MOOI DAT ER NOG ECHTE LIEFHEBBERS ZIJN. ZO ZIE JE MAAR KWALITEIT KENT GEEN TIJD.

Links op je toetsenbord, 4e knopje van boven => genaamd CAPS LOCK, druk die ff in, dan wordt je betoog in 1 keer, een stuk beter leesbaar..... alvast bedankt!!!
A ship is safe in the harbor, but that's not what it's build for.
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen en compressor expert
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots.

Berichtdoor wyben » zo jun 10, 2012 09:39

EXCLUSIVE.SEMEN schreef:WAS VANDAAG NOG BIJ EEN BOER DIE NOG 2 AMPULLEN BOOTMAKER IN HET VAT HAD ZITTEN, HELAAS WAREN ZE NIET TE KOOP. BIJ DEZELFDE BOER LIEP OOK NOG EEN PACLAMAR ASTRONAUT.

Jeroen van Maanen?? (y) :lol:
wyben

Interesses: Fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij